Het winkelen op het internet neemt een steeds grotere positie binnen de detailhandel in. De kracht gaat weg van de traditionele marketing inspanningen en steeds meer aandacht en budget wordt verschoven naar online communicatie. Daarbij is ook een beweging ontstaan dat de consumenten zelf actief de advertenties aan het vermijden zijn. Door de volwassen fase van het online adverteren en het jarenlange blootstellen aan deze advertenties zijn de consumenten kritischer. Maar hoe kan je je conversieratio het beste beïnvloeden? Daarover in deze blog meer informatie.

De online keuze is immens

conversieratioMet de opkomst van online shoppen is de keuze uit producten en prijzen vergelijken immens geworden. Waar je vroeger alleen in je regio op zoek ging naar een product. Worden tegenwoordig producten uit China besteld die thuis bezorgd worden. Er is dus een mooie taak weggelegd om als online marketeer te zorgen dat de bezoekers van de sites niet alleen de aandacht trekken, maar met name ook de aandacht vasthouden. Je moet de consumenten nieuwsgierig maken naar meer.

De Call to Action moeheid beïnvloedt nadelig je conversieratio

Bezoekers van sites worden op alle sites geconfronteerd met Call to Action buttons met teksten: “Schrijf je nu in”. Toch roept dit bij veel bezoekers een aversie op omdat dit in hun opinie vaak gelijk staat aan; “Wij gaan je spammen”.  Door simpelweg vanuit de schoenen van de consumenten te denken kan je slimme tactieken inzetten om de consumenten overtuigen zich in te schrijven. Denk hierbij aan het woordgebruik. Schrijf jij je eerder in voor een Nieuwsbrief? Of word jij eerder lid van een club die jou exclusieve voordelen biedt?

Hoe je conversieratio positief beïnvloedt

Daarbij is het ook erg belangrijk hoe je een call to action activeert op de site. Een pop-up is erg agressief en kan zelf wegklikken bevorderen. In deze blog een aantal tips om je conversieratio te boosten met simpele trucjes. Let wel, deze trucjes zijn niet gegarandeerd succes voor elk product, bedrijf of dienst, maar zijn zeker het uitproberen waard.

 Tip 1: Positioneer CTA (Call To Action) in het natuurlijke kijkgedrag van de bezoeker

Je hebt er vast wel eens van gehoord; “Eye Tracking” of Heatmaps. Door middel van geavanceerde technologie kan je achterhalen hoe een consument de website bekijkt en waar de aandacht naar toetrekt. Uit een recent onderzoek van Nielsen blijkt dat de natuurlijke manier van sites bekijken begint met links bovenin de website beginnen en vervolgens in een soort van F-vorm de rest van de site bekijken. Zie een illustratie van deze Eye Tracking in het onderstaande figuur.

eye-tracking
[Bron: Nielsen Norman Group]

Bekijk nu eens je eigen website welke items staan op deze key posities? Wellicht is je conversieratio te boosten door een paar kleine aanpassingen in je website design door te voeren.

Tip 2: Voeg een CTA toe aan je blogs

Je zult zien dan je blogs je SEO scores ten positieve beïnvloeden. Tijd om een Call to Action toe te voegen aan het eind van je blog. Dit kan middels een banner of een anchor tekst die verwijst naar bijvoorbeeld een aanbieding, een inschrijf button voor meer informatie etc. De reden dat je dit aan het einde van je blogs doet is dat de mensen die je blog helemaal lezen een bepaalde interesse hebben in het onderwerp, door een tailor made aanbieding passend bij het interessegebied toe te voegen aan de blog zal je conversieratio op een positieve manier beïnvloed worden.

Mijn advies is nog wel uit te kijken met het gebruik van banners aan het eind van je blog. Deze banners worden vaak verward met advertenties. In dit geval zullen anchor teksten meer effect hebben om je conversieratio te boosten.

Tip 3: Promoot nieuw ook in oud

Misschien denk je nu wel wat een vage tip, maar eigenlijk is het heel logisch. Vaak worden bij introducties van nieuwe campagnes veel dingen aangepast aan de site. Er komt een nieuwe header en komt een nieuwe productpagina, maar de ‘oude’ blogs worden niet aangepast. Toch kan dit heel efficiënt zijn, omdat deze blogs ook nog steeds gelezen worden. Je kunt ook overwegen om in de tijd voorafgaand aan de introductie steeds meer blogs te gaan schrijven richting de nieuwe campagne. Bij de uiteindelijke livegang van de campagne zorg je dat al deze blogposts verrijkt worden met additionele informatie over het nieuwe product. Dit vergt veel tijd en aandacht, maar kan zeer efficiënt zijn om je focus producten onder de aandacht te brengen.

Tip 4 – Maak gebruik van alle online uitingen

Waar het vaak fout gaat bij bedrijven, is dat de content op de website niet overeenstemt met de content op de social media en andere online kanalen. Toch is deze afstemming van content op alle kanalen essentieel in het succes voor het verhogen van de conversieratio. Promoot bijvoorbeeld je nieuwe blogs op facebook, twitter of LinkedIn. Jouw blog (met daarin natuurlijk een CTA) is het lezen waard voor jouw doelgroep. Er staat relevante informatie in die gedeeld moet worden. Wist je bijvoorbeeld dat facebook ook een CTA knop heeft die je kunt toevoegen aan je bedrijfspagina? Dit kan bijvoorbeeld shoppen zijn (link naar de webshop), maar ook bellen etc. Stel deze knop goed in om je conversieratio de juiste richting in te sturen.

Optimalisatie van je conversieratio is een continu spel

De bovenstaande vier tips kunnen je wellicht een setje in de goede richting geven, maar het bevorderen van je Conversieratio (CRO) is een continue spel van testen, aanpassen/verbeteren, analyseren en wederom testen. In mijn eerdere blog heb ik al geschreven over verschillende soorten testen. Het goed en effectief uitvoeren van CRO is een tijdrovende taak waarbij ook veel kennis is vereist. Heb jij de kennis niet in huis? Bekijk dan of je wellicht een externe professional in de armen kunt nemen die jouw bedrijf / product of dienst kan ondersteunen in het optimaliseren van de CRO van jouw website.