Hoe kies je een online marketing specialist?

Online marketing wordt voor steeds meer ondernemers extreem belangrijk. Echter kan het ook een overweldigende wereld lijken waarin je gemakkelijk geld verliest. Daarom kiezen steeds meer ondernemers voor het kiezen van online marketing ondersteuning. Hoe kies je een online marketing specialist die bij jou past? De belangrijkste criteria waar je op kunt letten bij het selecteren van jouw marketing specialist vertel ik je in deze blog.

Criteria online marketing specialist

Criteria 1 – Een klik met je online marketing specialist

Eén van de meest belangrijke criteria voor het kiezen van jouw online marketing specialist is dat je een klik met hem of haar hebt. Hoe kijkt deze specialist aan tegen jouw bedrijf, de marketingkansen en ook uitdagingen? Geef hij of zij tijdens het gesprek delen van zijn of haar kennis vrij? Of houdt hij of zij alles bij zich? Niet geheel onbelangrijk stelt deze specialist jou vragen om jouw branche en jouw vraagstuk boven tafel te krijgen? Dit is alles bepalend of er een klik ontstaat en of jij een goed gevoel hebt bij deze persoon.

Criteria 2 – Doelgerichte aanpak voor de samenwerking

Als ondernemer wil jij ‘iets’ met online marketing gaan doen. Maar dit ‘iets’ moet natuurlijk bijdragen aan jouw doelen. Daarom is een belangrijk tweede criteria een doelgerichte aanpak van de samenwerking. Stem met jouw specialist af wat de doelen zijn. Waar jouw bedrijfsdoelen liggen en natuurlijk hoe jij denkt hier te komen en waarin jij ondersteuning nodig hebt. Als jij deze doelgerichte aanpak neerlegt, is het verstandig om goed te luisteren naar de inbreng en reacties van de specialist. Denkt hij of zij met je mee? Een marketing specialist die graag meedenkt zal helpen je bedrijf te groeien.

Criteria 3 – Breed denken van een online marketing specialist

Stel jij iemand aan voor ondersteuning van de Google Ads? Dan is het belangrijk om te onderzoeken of deze online marketeer ook naar het totale plaatje kijkt. Wist je namelijk dat Google Ads en SEO en conversieoptimalisatie met elkaar verbonden is? Daarom is het verstandig dat je onderzoekt hoe breed jouw specialist naar jouw vraagstuk kijkt.

Criteria 4 – Jouw data is jouw data

De grootste fout die ondernemers maken is dat ze ‘blind’ vertrouwen hebben in wat er gebeurd. Vertrouwen is altijd goed, maar je zal niet de eerste persoon zijn die er achteraf achter komt dat zijn accounts en data niet (meer) van jou zijn. Daarom is het goed om met een open blik de samenwerking in te gaan waarbij je aangeeft dat alle accounts (denk aan Analytics, Ads, Search Console, Merchant etc.), in jouw beheer komen.

Niet veel ondernemers die voor het eerst starten met een externe partij weten dat dit kan. Daarom vertel ik het je. Jij kan (en hebt hier recht op) alle accounts als beheerder krijgen. Vervolgens kan je jouw externe partij een managersrecht geven. Hierdoor kan deze partij alles doen wat noodzakelijk is, zonder dat zij gebruikers kunnen blokkeren of wijzigen. Als externe online marketing specialist sta ik er absoluut voor garant dat jouw data van jou is en van jou blijft! Heb je nog geen accounts? Dan maak ik ze voor je aan en geef jou alle beheerdersrechten. Een open, eerlijke en transparante samenwerking vind ik extreem belangrijk!

Criteria 5 – Vaste kosten of betalen voor wat je krijgt

Betaal jij liever vaste kosten per maand zodat je van te voren weet hoeveel geld je kwijt bent? Of wil jij betalen voor wat je krijgt? Beide manieren van samenwerken hebben zijn voor- en nadelen. Wanneer je een vast bedrag per maand kwijt wilt zijn kan je natuurlijk afstemmen dat iemand gemiddeld bijvoorbeeld 1 uur per week werkt aan jouw online marketing. Hierdoor weet je op basis van zijn of haar uurtarief wat je kwijt bent voor jouw online marketing. Ikzelf werk op basis van prioriteit en focus.

Ik werk dan ook niet met vaste pakketten en fixed fee prijzen. Wel stem ik samen met jou af wat jouw wensen zijn en waar jouw prioriteiten liggen. Heb jij een maximaal budget per maand? Dan stem ik dat uiteraard ook met jou af. Ben ik minder tijd kwijt dan afgesproken? Dan reken ik die gemaakte uren uiteraard niet door. Ga ik over de afgesproken tijd heen? Dan stem ik op tijd met jou af waar de prioriteiten liggen. Met andere woorden. Bij mij betaal je alleen voor hetgeen je krijgt.

Belangrijk om te melden is dat ik niet op basis van no-cure-no-pay werk of op basis van provisie. Dit wordt uiteraard wel eens gevraagd. Zoek jij een dergelijke samenwerking? Dan ben ik niet jouw externe online marketing specialist.

Vrijblijvende kennismaking met RUMR Marketing?

Wil jij mij eens onderwerpen aan een gesprek waarin jij de vijf criteria kunt ontdekken? Neem geheel vrijblijvend en gratis contact met mij op. Ik help ook jouw onderneming graag met groeien en het halen van jouw bedrijfsdoelstellingen.