Er komen steeds meer nieuwe features bij op de bestaande Social Media kanalen en er ontstaan nieuwe initiatieven zoals SnapChat die allen inspelen op een nieuwe trend. Welke nieuwe trend dit is? Ik heb het over een Backstage voor jouw product bedrijf of dienst. Wat ik hiermee bedoel en hoe je deze features op een leuke manier kunt inzetten om je product, bedrijf of dienst te promoten kan je lezen in deze blog.
BACKSTAGE – VROEGER EN NU… JE WILT HET MEEMAKEN
Denk eens aan de tijd dat er nog geen social media was… dat is nog niet zo heel lang terug, maar hoe graag wilde jij een keer Backstage bij een optreden van jouw favoriete band, zanger of zangeres. Backstage gaan is niet voor iedereen weggelegd. Alleen de echt trouwe fans kunnen en mogen dit. Jouw één op één contact met je ‘held’, jouw manier om een kijkje achter de schermen te krijgen. Een beleving om nooit meer te vergeten.
Met de opkomst van Social Media is dit kijkje achter de schermen gemakkelijker gemaakt. Volg een instagram, facebook of twitter account en je krijgt voldoende foto’s te zien van achter de schermen. Toch is dit niet bijzonder genoeg… Deze foto’s kunnen namelijk vooruit gepland zijn, wie zegt dat die niet een foto van een eerder optreden was en hoeveel is er aan de foto bewerkt… Allemaal redenen om als fan naar een unieke Backstage ervaring te smachten.
YOUTUBE BACKSTAGE
Op YouTube is de interactie met de fanbase nog zeer beperkt. Je kunt uiteraard abonneren, een duimpje geven of een comment achterlaten. toch valt het tegen hoe weinig er eigenlijk gepraat wordt tussen de fans en de makers van de vlogs. Daarvoor gaan de mensen toch weer (uit gewoonte) naar de kanalen als Facebook en Twitter. Een reden voor YouTube om toch te kijken hoe de interactie op het eigen platform te creëren is. Als op diverse websites is uitgelekt dat YouTube aan het werken is aan een Backstage. Dit wordt hoogstwaarschijnlijk toegevoegd als een apart tabblad binnen YouTube.
Het is nog niet bevestigd door Google, maar het ziet er naar uit dat YouTube Backstage een aantal functies moet gaan omvatten. Zo zal er een chronologische tijdlijn zijn met Backstage-video’s van iedereen die jij volgt. Daarnaast word het als bedrijf mogelijk om exclusieve content te creëren speciaal voor je abonnees (een extra reden om te abonneren). En kan je rijkere reacties plaatsen met foto’s, video’s en emoji’s of polls onder fans. Deze informatie is uitgelekt door een insider. Dus 100% zekerheid hebben we nog niet. Wel weten we dat Google graag de interactie op YouTube wil verrijken om te voorkomen dat er een uitstapje naar Facebook gemaakt wordt.
DE OVEREENKOMSTEN TUSSEN INSTA STORIES, SNAPCHAT
Je knippert een paar keer met je ogen en ziet dat de social media worden uitgebreid. Toch zijn er vele overeenkomsten te vinden tussen de diverse features. Instagram was bijvoorbeeld erg in opspraak voor het introduceren van de Instagram Story. Dit leek namelijk erg veel op de succesvolle nieuwe social media communicatie van SnapChat. Korte video’s en foto’s achter elkaar die binnen 24 uur verdwijnen. Hoe leuk is het dat jij misschien wel één van de weinige bent die een bepaalde story hebt gevolgd? Jij hebt iets unieks mee gemaakt wat niet terug te zoeken is.
Maar wanneer kies je nou als bedrijf voor Instagram Story en wanneer voor Snapchat… ook hierbij kom ik eerst weer terug op mijn eerdere blog over: F.O.C.U.S op Online Marketing. Er zijn honderden manieren om te communiceren, toch kan de F.O.C.U.S. zorgen voor een succes. Ben je druk bezig om volgers te creëren voor je instagram account? Kies er dan voor om ook gebruik te maken van Instagram Story. Je kunt er vrijwel hetzelfde mee als SnapChat en zo kan je de gebruikers lokken naar je Instagram account. Er is tenslotte iets unieks te zien. Wees dan wel goed voorbereid dat je bijvoorbeeld een dag voor je de Story maakt een aankondiging hiervan doet. Zo heb je een groter bereik van je Story!
YOUTUBE BACKSTAGE VERSUS FACEBOOK LIVE
Recentelijk heeft Facebook een optie toegevoegd genaamd Facebook Live. Als je je in deze nieuwe feature van Facebook verdiept zul je zien dat er veel overeenkomsten zijn met SnapChat en Instagram Story. Er is echter één belangrijk verschil. De video’s en foto’s van Facebook Live worden wel opgeslagen op je account. Wil je dus dat iedereen uiteindelijk toch je video’s en foto’s terug kan kijken? Dan is de keuze voor Facebook live een logische keuze.
Het klinkt ook wel logisch dat YouTube Backstage eenzelfde positie in de markt inneemt. Video content wordt namelijk steeds belangrijker en YouTube als videokanaal bij uitstek wil graag deze positie verstevigen met goede mogelijkheden voor interactie. De Verwachting is echter wel dat YouTube Backstage in eerste instantie aan een selecte gebruikersgroep beschikbaar gesteld wordt. Laten we hopen dat het een eerste stap is voor YouTube op het gebied van Social Media want hierdoor kan je je als bedrijf beter focussen op één kanaal.
AUTHENTICITEIT DE KRACHT VAN BACKSTAGE
Alle vier social media kanalen (snapchat, Instagram Story, YouTube, Facebook Live) hebben allemaal gemeen dat je ook live video’s kunt opnemen. Deze kan je niet bewerken en zijn direct na het uploaden zichtbaar voor je fans. Dit maakt deze feature juist zo interessant. Geen video’s die ge-edit zijn tot perfecte video’s, maar leuke ruwe beelden die de werkelijkheid laten zien zoals hij is.
Natuurlijk vergt dit best wel wat moed om deze beelden van jezelf te maken en zo te laten zien. Het is eerst wat raar om een beetje tegen je telefoon / selfie te praten, maar naar mate je het vaker doet, gaat het natuurlijker aanvoelen. Wil je liever niet zelf in beeld is er natuurlijk altijd de optie om juist je omgeving te filmen, maar een film zonder audio is niets, dus je zult er toch bij moeten praten. Toch zorgt de authenticiteit ervoor dat je volgers je (nog) leuker gaan vinden. Laat zien dat je een mens bent achter het account, dat je ook fouten durft te maken. Je zult verbaasd zijn over de positieve reacties die je gaat krijgen!
GEWOON DOEN… NIET TEVEEL DENKEN
Als je online strategie bepaald hebt, is het gewoon een kwestie van doen. Is het jouw doel om je meest trouwe fans en volgers te belonen met unieke en authentieke content? Wil jij je trouwe volgers en ambassadeurs iets extra’s bieden? Zorg er dan voor dat je gebruik gaat maken van de nieuwe ‘BackStage’ features die de social media kanalen te bieden hebben. Kies niet alle kanalen, maar focus je op één kanaal die het meest passend is voor jouw doel en doelgroep en… begin. Weet je niet waar je moet beginnen? Dan ben je meer dan welkom om contact met mij op te nemen. Ik ga graag planmatig en doelgericht met jouw vraagstuk aan de slag.