Als je een webshop hebt of een website waarop je graag een event of een actie wilt bewerkstelligen, draait alles om conversies en conversieoptimalisatie. Of het nu gaat om het verkopen van goederen waardoor je omzet verhoogd wordt. Of juist dat je meer e-mail inschrijving wilt hebben of bijvoorbeeld zelfs offerte aanvragen. Alles draait om de uiteindelijke klik op de knop die voor jou belangrijk is.

5 tips voor adwords campagnes

AdwordsHoe kan je zorgen dat de conversieratio van je website/webshop wordt verhoogd door de inzet van Google Adwords? In deze blog een aantal tips hoe je de conversie kunt boosten met de juiste inzet van Google Adwords campagnes.

1. Maak gebruik van de Enhanced CPC

Eigenlijk is Enhanced CPC inzet in Adwords het beste uit te leggen aan de hand van een praktijk voorbeeld. Zo liep ik laatst in ons winkelcentrum en er was schijnbaar een nieuwe kapsalon geopend. Een dame liep te flyeren in het winkelcentrum, maar aan wie geeft ze de flyers? Het viel mij op dat ze de kale meneer voorbij liep en de flyer wel aan mij gaf. Dit is eigenlijk ook hetgeen Google doet als je ECPC gaat inzetten.

Natuurlijk is het vrij lastig om in te schatten hoe Google dit weet. Google gebruikt hiervoor jouw campagnedata. Google kijkt naar zoekwoorden en combinaties hiervan die meer conversies opleveren. Op basis van deze data worden de ingevoerde CPC biedingen verhoogd tot maximaal 30% of juist verlaagd met mogelijk meer dan 30%. Binnen de campagne worden wel twee sets met data aangemaakt, één met ECPC en één zonder ECPC. Hierdoor kunnen de campagnes vergeleken worden en geoptimaliseerd worden.

Wat moet je doen om ECPC goed in te zetten?

  • Hou de conversies bij in de campagne. Doe je dit niet dan kan je niet evalueren.
  • De ECPC functie is alleen beschikbaar in het Display Netwerk, maar niet voor mobiele apps.
  • als je advertenties hebt met lage conversies per dag kan je de ECPC campagne niet inzetten.

2. Plan je advertenties

Het mooie aan online adverteren is dat je tot in de treuren kunt sturen op de doelgroep, tijd, zoekwoorden etc. Toch wordt er door veel bedrijven geen gebruik gemaakt van één van de meest conversieverhogende middelen die Adwords te bieden heeft, namelijk de advertentieplanning.

Eigenlijk heel vreemd, want als het gaat om onze e-mail marketing campagnes en onze social media inzet, zijn wij allen bezig met de datum en tijd waarop iets gepost wordt. Vele bedrijven weten dan ook van de social media inzet wanneer de berichten de grootste scoringspercentage hebben. Waarom zou je hiervan dan geen gebruik maken bij Google Adwords?  Een mooi voorbeeld is bijvoorbeeld de reisbranche.

Als ik naar mijzelf kijk ben ik overdag vaak in een oriëntatiefase, maar in de avond of weekend zal er pas geboekt worden na een beraad binnenshuis of we wel of niet gaan boeken. Ik kan mij zo voorstellen dat voor een reisbureau het dus interessant kan zijn om een lagere CPC in te zetten overdag en juist in de avond als de beslissing genomen wordt een hogere CPC in te geven om de boekers over de streep te trekken.

3. Maak gebruik van Advertentie-Extenties

Advertentie – extenties, je kunt er veel conversies uithalen, mist je het goed hebt ingericht. Je kent het vast wel dat je onder een advertentie nog een aantal extra links ziet die wat gerichter informatie geven, of zelfs een call to action bevatten.

adwords
Zoals je ziet in het bovenstaande voorbeeld zie je een aantal extensies. De adverteerder geeft mij de optie om wat gerichter binnen te komen op de site, ondanks mijn algemene zoekterm kleding. Want het is een feit dat je binnen zo weinig mogelijk klikken op de juiste pagina wilt uitkomen. Daarnaast zorgen de extensies dat je advertentie meer opvalt ten opzichte van advertenties zonder deze extensies. Dit heeft weer positieve invloed op;
  1. CTR van de campagnes (door een hogere CTR omdat jouw advertentie meer opvalt, heb je meer verkeer en zullen meer conversies gedaan worden.
  2. Een hoge CTR op je campagnes zullen op langere termijn zorgen voor een lagere CPC of betere score van je campagnes omdat de kwaliteitsscore van de advertenties verbetert.

Kies voor je advertentie extensie wel de juiste linkjes die je wilt promoten. Kies voor categoriën met hoge traffic en dus ook interesse. Wat ook altijd werkt is een link naar bijvoorbeeld een sale pagina, aangezien wij toch Nederlanders blijven en de tekst sale of aanbieding zorgt toch wel voor een relatief hoge CTR.

 4. Zet dynamische campagnes in

Hoe graag je ook alle Adwords campagnes wilt managen, kan het inzetten van een dynamische campagne een zeer waardevolle toevoeging zijn binnen Google adwords. In een dynamische campagne geef je alleen een aantal URL’s op, samen met een aantal advertenties die jij getoond wilt hebben. Je gaat echter geen zoekwoorden ingeven. De dynamische advertenties worden namelijk getoond op basis van hetgeen jij op je website hebt staan.

Ik heb een aantal case studies gelezen over het feit dat deze dynamische campagnes tot 15% meer conversies bewerkstelligen dan eigen ingevoerde campagnes. Het is dan natuurlijk wel noodzaak om de content van je site zo optimaal mogelijk te hebben ingericht. Als je dit niet hebt gedaan wordt jouw advertentie bij de verkeerde zoekwoorden getoond. Toch nog maar even naar je eigen site kijken en de pagina’s optimaliseren op SEO voordat je een dynamische campagne gaat inzetten…

5. Vergeet niet te remarketen

Een trouwe klant is altijd fijn om te hebben en mensen die uiteindelijk bestellen ook, maar vaak is het realiteit dat een conversieratio van 2% iets is waar je blij mee mag zijn. Maar dat houdt aan de andere kan ook in dat 98% van de bezoekers op je site niet converteren, om wat voor reden dan ook. Ik denk dat wij allen ondertussen wel weten wat Remarketing is. Je hebt bijvoorbeeld wel eens naar een paar schoenen gekeken en nu ineens kom je op allerlei websites advertenties tegen van die schoenen die jij bekeken hebt. Dit heet Remarketing.

Bepaal de remarketing doelgroep

Voordat je een Remarketing campagne gaat opzetten moet je eerst bepalen wat je remarketing doelgroep is. Bijvoorbeeld: alle bezoekers, bezoekers ‘in winkelwagen’, niet voltooide winkelwagen bestellingen. Vervolgens ga je de type Adwords advertenties afstemmen op deze diverse doelgroepen. Vergeet hierin niet een Frequency Gap in te voeren, want niet is zo vervelend als een bedrijf die je blijft achtervolgen waar je ook gaat op het internet. Mijn advies in een Frequency Gap van 3 in te voeren.

Evalueer, verbeter en blijf logisch denken

Ik hoop dat ik je met deze blog aan het denken heb gezet en dat je anders naar je eigen Adwords campagnes gaat kijken. Wat ik nog wel wil benadrukken is het adverteren online bij Google begint met logisch nadenken. Waarop zoeken jouw potentiële klanten het meeste? Maak altijd twee (bijna identieke) advertenties voor een groep zoekwoorden en evalueer deze twee advertenties, welke van de twee scoort beter?

Vervolgens optimaliseer je de minst lopende advertentie en vervolgens kijk je weer welke beter scoort. Als je dit spelletje goed beheerst zal de CTR van je Adwords campagne steeds hoger worden met als gevolg dat je CPC omlaag zullen gaan of je bereik juist omhoog. Simpele trucjes niet waar? Nu alleen nog gewoon doen en in de praktijk brengen en je conversie te boosten. Succes!