Binnen de traditionele marketingtermen wordt vaak gesegmenteerd op doelgroepen. Hierin wordt onderscheid gemaakt in man/vrouw, leeftijd, geografische locatie, interesses etc. Maar is deze doelgroepsegmentatie nog steeds zo relevant voor de huidige consumentenmarkt? Mood Marketing maakt de opkomst. Wat is Mood Marketing en hoe kan jij het ten optimale benutten?
Waarom een doelgroepomschrijving?
Als je een bedrijf, dienst of merk op de markt zet moet je helder voor ogen hebben voor wie je iets gaat maken. Waar liggen de kansen, wat is de lange- en kortetermijnstrategie en hoe ga je de doelgroep benaderen. Vele traditionele media is hier ook nog steeds op ingericht. Denk maar aan de vrouwenbladen versus de mannenbladen en bijvoorbeeld voetbal op televisie of juist bijvoorbeeld de vrouwenzender TLC.
Genoeg segmentatie naar interesse en doelgroep. Maar met de opkomst van online marketing komt de macht van het ontvangen steeds meer in de handen van de consument te liggen. Al in 2010 schreef de Volkskrant een goed inhoudelijk artikel over hoe Internet de consument aan de macht bracht.
Vervagende doelgroepomschrijvingen
Tijdens de opkomst van het internet én het feit dat de consumenten steeds meer aan de macht komen, is het eigenlijk vreemd dat bedrijven en merken nog steeds veel waarde hechten aan ouderwetse doelgroepomschrijvingen.
De grenzen vervagen steeds meer en de doelgroepen worden juist steeds groter. Consumenten krijgen de kans om zelf actief merken en bedrijven te gaan volgen via sociale media kanalen. Natuurlijk is hier een Majority doelgroep te onderscheiden, maar deze Majority wordt met name nog gevoed vanuit de traditionele marketing zoals bladen en televisiereclame.
Toch krijgen bedrijven en merken steeds meer inzicht in wie hun merk echt leuk vindt. Hierdoor vervaagt de harde doelgroepomschrijving die ze ooit hebben vastgesteld en kunnen ze beter inspelen op de bredere doelgroep die relevant is voor hen. Op deze manier kunnen bedrijven en merken meer omzet binnen te halen, door simpelweg te luisteren naar de consument.
Doelgroep marketing wordt Mood Marketing
Als je aan doelgroep marketing doet, kies je de media die belangrijk zijn voor het bereiken van de door jouw omschreven doelgroep. Als je jezelf echter als doel stelt om een zo groot mogelijk relevante doelgroep te benaderen kan het zijn dat deze doelgroep te divers is om met een bepaald traditioneel medium aan te spreken. Daarom wint Mood Marketing ook terrein. Niet inspelen op geslacht, leeftijd, demografie en dergelijke. Maar juist inspelen op het gevoel van de consument. Een product ontwikkeld voor een kind van 8 jaar kan er zo schattig en leuk uitzien dat een vrouw van 50 het ook een fantastisch product vindt. Door de marketingcommunicatie breder in te zetten en niet specifiek te ontwikkelen voor de doelgroep kinderen. Hierdoor zorg je dat ook de vrouw van 50 het product graag gaat kopen voor zichzelf.
Niet meer afkaderen zorgt voor meer omzet
Het traditionele denken van menig marketeer bakent doelgroepen af om goed te communiceren. Dit zorgt echter voor een stagnatie van de omzetten. Door deze afkadering algemener te maken, zorg je dat je product relevant en interessant wordt voor een bredere doelgroep. Dit heeft ook meer omzet tot gevolg. Je kunt een product met een doelgroep van vrouwen van 25-54 jaar in een advertentie afstemmen op deze doelgroep. Maar hetzelfde product die meer inspeelt op gevoel en functionele eigenschappen van het product, kan de interesse wekken van een bredere doelgroep.
Waar een advertentie met een vrouwengezicht nog erg afschrikt voor mannen. Kan een advertentie met productbeeld en informatie juist deze mannen intrigeren om het product eens nader te bekijken en dat gaat weer voor meer omzet zorgen.
Wat ik graag wil meegeven is vanuit het concept Mood Marketing eens te kijken naar je bedrijf, product of dienst. Kan jij een bredere doelgroep bedienen dan je nu doet? Waarschijnlijk wel!
Ondersteuning nodig met jouw online verhaal?
Vanuit mijn eigen bedrijf help ik je graag met het vertellen van jouw online verhaal. Neem gerust gratis en vrijblijvend contact met mij op en ik ontdek graag wat ik voor jou kan betekenen.