Het geheim van Hollywood ontrafeld… daarover ging schreef ik vorige week. Geïnspireerd door Carlijn Postma van The Post, tijdens 038digital, heb ik een eerste samenvatting geschreven met tips waar je binnen je content marketing rekening mee kunt houden. In deze blog vertel ik graag meer over de psychologie van Bingemarketing. Uiteraard mijn interpretatie van hetgeen Carlijn wist te vertellen over Bingemarketing.
Wat is Bingemarketing eigenlijk?
Het boek dat Carlijn Postma heeft geschreven heet Bingemarketing. Een aanrader om aan te schaffen en te lezen! Dit boek geef je alle handvatten die je nodig hebt om het concept Bingemarketing toe te passen voor jouw onderneming. Tijdens de presentatie van 22 september heeft Carlijn een mooie samenvatting gegeven van het begrip Bingemarketing.
“Bingemarketing gaat over het creëren van een duurzame marketingstrategie waarmee je door de inzet van seriecontent, gebaseerd op de gezamenlijke interesses van jouw publiek en je merk, bouwt aan een lange termijn relatie met je publiek. Zo krijg je het vertrouwen en leg je de basis voor het realiseren van je marketingdoelen.”
Zoals je ziet refereert bingemarketing naar een publiek en niet een doelgroep en gaat het om een lange termijn relatie die je met je publiek wilt aangaan.
Je verhaal afronden? Of niet?
De ene onderneming leent zich beter voor Bingemarketing dan de andere onderneming, maar met een beetje creativiteit kan je voor iedere onderneming wel een seriecontent verzinnen. De grootste uitdaging zit in het feit dat wij als Content Marketeers graag verhaaltjes vertellen die ‘af’ zijn. Als je niet in de marketing zit herken je het wellicht ook dat je graag je verhaal afrondt. Maar is dat wel effectief. Het is iets dat je aangeleerd krijgt op school… want als je een spreekbeurt geeft op de basisschool moet er een begin… een midden… en een eind zijn. Deze wetenschap nemen wij vervolgens mee in ons werkende leven.
Teveel vertellen zorgt dat men afhaakt!
Het gevolg? Campagnes waarin wij teveel willen vertellen. Maar deze overkill aan informatie zorgt ervoor dat mensen afhaken. Tijdens 038 digital probeerde Carlijn in ongeveer 2 minuten het hele verhaal van de serie “Once Upon a Time” van Netflix te vertellen. Maar een serie die 7 seizoenen met ieder 23 afleveringen heeft kan natuurlijk onmogelijk samengevat worden in 2 minuten. Zo is het ook met de content marketing van je onderneming. Probeer niet té veel te vertellen in 1 keer want dan haakt men af.
De psychologie achter een afgerond verhaal
De reden dat wij met z’n allen Bingewatchen (drie afleveringen achter elkaar kijken) heeft te maken met de cliffhanger aan het eind van een verhaal. Ons brein heeft namelijk afsluiting nodig om tot rust te komen. Als je volwassen bent kan je nog wel redelijk omgaan met spanning, maar jongeren en kinderen hebben meer moeite met dit open einde. Carlijn haar tip? Bekijk alvast de eerste 8 minuten van de volgende aflevering en stop dan. Bij 8 minuten is er nooit een cliffhanger.
Influencer Bingemarketing op social media?
Dit verklaart ook het succes van menig influencer op social media. Jongeren scrollen eindeloos door feeds op social media om hun idolen te volgen. Deze influencers weten ze ook feilloos vast te houden door aan het eind van een filmpje al een sneak peak te geven over een volgende vlog of post. Maar ook simpelweg het feit dat hun verhaal niet af is, want hun leven brengt iedere keer weer iets nieuws en dat willen de jongeren graag blijven volgen en dus komen ze terug. Pas als het leven van een influencer niet meer interessant genoeg is of verrassend genoeg, zal het publiek langzaam afhaken omdat het voor hun gevoel een afgerond verhaal is.
Focus jezelf op duidelijke onderwerpen!
Als ik tijdens de coronatijd zelf iets heb ervaren is het wel dat mijn aandachtspanne door de situatie enorm afnam. De gecombineerde taken van ondernemer, vrouw, moeder, dochter, vriendin en o ja ook nog mezelf zorgde dat ik maar kort de tijd had om content tot mij te nemen. Vanuit dit perspectief gezien is het ook logischer dat je grote verhalen behapbaar gaat brengen. Juist deze focus zorgt dat mensen je boodschap ‘sneller’ en eenvoudiger tot zich kunnen nemen.
Hoe breng je Bingemarketing in de praktijk?
Natuurlijk heb ik het concept Bingemarketing niet bedacht. Daarvoor gaan alle credits naar Carlijn. Toch probeer ook ik van haar tips te leren zodat ook ik mijn klanten kan helpen aan langdurige relaties met het publiek van hun diensten. Omdat ik je ook graag wat praktische tips geef over hoe jij het kunt toepassen zal ik daarom volgende week een praktische blog schrijven met de content marketing tips die Carlijn ons heeft gegeven!