Hoe kan je Bingemarketing toepassen voor jouw onderneming?

Wanneer je als bedrijf begrijpt welke geheimen van Hollywood ten grondslag liggen aan effectieve content marketing én je de psychologie hierachter begrijpt kan je als bedrijf aan de slag met jouw eigen content marketing strategie met de taktieken van Bingemarketing. Maar waar begin je? Dit is het derde en laatste deel van een blog serie waarin ik de fantastische presentatie van Carlijn Postma tijdens 038 digital samenvat. In dit laatste deel geef ik je de tips die Carlijn ons als marketeers heeft gegeven en die ik jou als trouwe lezer van deze serie natuurlijk graag meegeef!

Begin met het maken van een plotsummary

Tips BingemarketingEen plotsummary… dat klink weer als een hippe Engelse term en ik leg je dan ook graag eenvoudig uit wat het is zodat jij ook een plotsummary kunt maken voor jouw content marketing. Stap eens in de schoenen van iemand die een succesvolle serie wil pitchen op Netflix. Voor Netflix bepaalt of jouw serie op hun platform komt willen ze graag een pilot zien waarin het volgende duidelijk wordt:

  • Wie de hoofdrolspelers van jouw verhaal zijn.
  • Waar de serie plaats vindt, welke tijd en onder welke omstandigheden. Carlijn noemt dit de Arena.
  • Welke thema’s behandeld (gaan) worden in je serie
  • En uiteraard in welk genre jouw serie zich bevindt. Is het een comedy/humor, documentaire, persoonlijk verhaal etc.

Elk van deze onderdelen in de plotsummary zal ik kort met je doornemen.

1. Wie is je hoofdrolspeler?

Dit kan je ook voor jouw merk, product of bedrijf gaan uitwerken. Dus wie zijn de personen die centraal staan rondom jouw merk. Zijn het de specialisten? Is het de eigenaar? Wie zijn de helden van jouw verhaal? Iets om over na te denken. Want als marketeers gaan we iets te vaak direct praten over het product. Je kunt er uiteraard ook voor kiezen om de klant de hoofdrolspeler te laten zijn.

2. Wat is de Arena?

Waar het in series allemaal mogelijk is… lijken wij met content marketing toch weer vast te houden aan het hier en het nu… maar waarom? Het is zo eenvoudig om terug te gaan naar het verleden en naar de toekomst. Dit kan natuurlijk in tekst, maar ook in animatie, geluid of video. Probeer dus duidelijk een verhaallijn uit te zetten waarbij je de Arena van je content gaat schetsen. Heel concreet in een Netflix serie is dit ook wel het decor, de kledingkeuze etc. Maar vertaal het naar jouw bedrijf en situatie.

3. Welke thema’s kies je?

Waarover wil je het hebben? Vaak ligt dit in het verlengde van de waarden en de missie van je bedrijf. Heb je nog niet je missie op papier staan? Dan is het wellicht een idee om dit uit te werken (hoeft geen dik boekwerk te zijn) zodat je een duidelijke basis hebt voor je content strategie!

Wat is je genre?

Tot slot ga je bepalen hoe je de content wilt gaan brengen. Kies je voor informatief, humor, documentaire stijl, fictie etc? Dit zorgt voor een bepaalde stijl van muziek, type beeld, schrijfstijl. Heel belangrijk om over na te denken omdat dit de herkenbaarheid over alle content gaat zorgen.

Bepaal je Showrunner

Hoe meer mensen met de content marketing aan de slag gaan… hoe belangrijker het wordt dat je een showrunner gaat aanstellen. Een showrunner is iemand die de verhaallijn bepaald en die zorgt dat aflevering 1 en aflevering 6 herkenbaar blijven. Ga je teveel afwijken van de eerste aflevering in je serie? Dan zal publiek afhaken en niet meer terug komen, terwijl je dit juist wilt bewerkstelligen met de taktiek van bingemarketing. Werk je dus in een groter team? Zorg dan dat je 1 persoon aan gaat wijzen die de verhaallijnen en de synergie in de content in de gaten houdt.

Volg de 12 stappen binnen de Hero’s Journey

In de presentatie van Carlijn haalt ze de Hero’s Journey aan die Joseph Campbell heeft opgesteld. Deze heldenreis is de basis van alle succesvolle Hollywood films. Maar het is ook nog eens de reis die jouw publiek maakt en waarbij jouw product, jouw dienst of jouw bedrijf een rol in kan spelen. Juist als jij je bewust gaat worden van deze persoonlijke zoektocht van jouw publiek, kan jij hierop inspelen met relevante content die je in serievorm kan aanbieden. Jouw publiek is tenslotte ook op zoek naar antwoorden.

Een verhaal zonder eind

Natuurlijk leeft en presenteert Carlijn ook haar verhaal zonder een eind. Want dat is de cliffhanger die zorgt dat je meer wilt weten over bingemarketing! Zo heeft ze tijdens de 038digital presentatie niet de 12 stappen van de Hero’s Journey uitgelegd. Tijdens haar driedelige webinar heeft ze dit wel gedaan dus kon ik na het bekijken van de livestream (mogelijk gemaakt door Fideo.nl), rustig slapen. Maar ik kan mij voorstellen dat er veel bezoekers en kijkers waren die haar boek “Bingemarketing” hebben besteld om toch een afgerond verhaal te hebben! Lijkt het je leuk om het hele verhaal zelf te luisteren? Bekijk dan zeker de opname van de livestream en trek je eigen conclusies! Mijn samenvatting van de 038digital komt hiermee aan een eind… hopelijk kan je nu eindelijk weer lekker slapen!

Bekijk hier de 038 Digital stream

Wil jij graag voor jezelf bepalen of mijn samenvatting over bingemarketing correct is, of wil jij graag je eigen visie hierop? Bekijk dan de livestream terug via onderstaande video. In deze blogserie heb ik overigens de casus van EasyToys niet behandeld, maar ook hun verhaal kan je in deze stream terug kijken!

Comment 1