Wanneer je met de Plugin Yoast werkt op je WordPress website en je werkt hier al langere tijd mee, kan het je zomaar zijn ontgaan. In een recente update is namelijk Cornerstone Content toegevoegd. Dit vinkboxje staat onderaan je Snippit en focustrefwoord. Zie ook het onderstaande figuur. Maar wat is Cornerstone content? Wat kan je met Cornerstone Content én nóg belangrijker wanneer vink je dit boxje aan? In deze blog leg ik je graag uit wat je hiermee kan.
Wat is Cornerstone Content?
Wanneer je in je gewone dagelijkse SEO optimalisatie zit, kan deze nieuwe update je misschien zijn ontgaan, maar misschien is het je ook juist opgevallen. Speciaal voor jou ben ik erin gedoken wat het is, en vooral wat je ermee kunt. Eigenlijk zegt het woord Cornerstone content al heel veel. Wanneer je Cornerstone vertaalt uit het Engels heb je het over de basis of ook wel fundatie. Simpel vertaalt gaat het dus om content die de fundatie van je website vormen. Het weerspiegelt jouw website, je bedrijf of je blog. Uiteraard is deze pagina extreem goed geschreven én deze pagina’s wil jij extra laten opvallen in de zoekmachines.
Hoeveel Cornerstone Content kan je kiezen?
Ik hoor je denken, alles wat ik schrijf is belangrijk én alles is een basis van mijn bedrijf. Natuurlijk heb je gelijk want anders zet je deze content niet op je website. Echter is dit niet de manier waarop je Cornerstone Content moet inzetten. Je moet de belangrijkste content markeren als cornerstone content. Denk hierbij aan vier tot maximaal vijf pagina’s. Deze pagina’s zijn vaak verklarend en gebruiken de inzichten van meerdere andere pagina’s en blogs samen.
Welke pagina’s zijn mijn fundatie?
Wanneer je pagina’s gaat markeren als cornerstones, zal de plugin Yoast je helpen met een goede interne linkstructuur. Maar hoe bepaal je welke pagina’s je cornerstone zijn. Het begint allemaal met de missie en visie van je bedrijf. Eerst zal ik een gemakkelijk voorbeeld behandelen. Ben je een bedrijf die sokken verkoopt? Dan is waarschijnlijk de informatiepagina over jouw bedrijf én het productieproces van je sokken een cornerstone. Vanuit deze pagina kan je linken naar je webshop en vanuit je webshop kan je linken naar de informatiepagina over het bedrijf. Deze pagina is namelijk relevant voor al je producten die je in je webshop verkoopt.
Hoe kies ik mijn cornerstones voor uitgebreide websites?
Wanneer je een uitgebreide website hebt, kan het lastig zijn om je cornerstones uit te kiezen. Het belangrijkste is dat je gaat kijken naar waar jouw bedrijf om bekend staat én de diensten die je aanbiedt. Vervolgens ga je kijken of je bepaalde onderwerpen kan hergroeperen. In het geval van mijn eigen website, gaat het om Content Marketing, Google Analytics, SEO, Social Media Marketing, SEA, E-mail Marketing en Marketing & marketingcommunicatie. Al mijn blogs die ik schrijf hebben deze onderwerpen als basis. Dit zijn dan ook de cornerstones van mijn website. Ben je een webdesigner die ook online marketing als dienst biedt? Dan kan het een slimme keuze zijn door te kiezen voor de verzamelnaam Online marketing en Webdesign. Denk er rustig over na en ga vervolgens de cornerstones inrichten.
Waarom Cornerstone pagina’s belangrijk zijn voor SEO
Deze nieuwe vorm van SEO optimalisatie is erg belangrijk. Wanneer het gaat om sleutelwoorden waarop veel concurrentie is, is het lastig om hier goede resultaten te behalen. Door je focus te leggen op je cornerstones en diverse pagina’s te linken naar je cornerstone pagina’s zorg je dat er een duidelijke structuur komt die jouw expertise laat zien. Daarnaast laat je aan de zoekmachines zien wat de ‘moeder’ pagina is én welke pagina’s onderliggende content hebben die gerelateerd zijn aan deze moeder pagina. Zorg er dan ook voor dat je vanuit al je blogs gaat linken naar je cornerstone pagina. Dit zorgt voor een uitstekende fundatie én die bevordert je resultaten in de zoekmachines.
Hoe start je met cornerstone optimalisatie?
Nu je weet wat Cornerstone content is, is het belangrijk om te kijken hoe je je website kunt optimaliseren. De meest belangrijke stap wordt vaak al overgeslagen voordat een website gemaakt wordt. Dat is namelijk het doen van een sleutelwoord onderzoek. Veel websites zijn opgezet om “maar een website te hebben”. Toch is het onderzoeken van je sleutelwoorden extreem belangrijk. Als jij niet weet waarop je gevonden wilt worden. Hoe kan je dan zorgen dat jouw klanten jou vinden online. De eerste stap voor de cornerstone optimalisatie is dus het nadenken over jouw fundatie en jouw belangrijkste sleutelwoorden.
Vervolgens ga je deze pagina verder SEO optimaliseren en ga je andere pagina’s, blogs en artikelen linken aan deze cornerstone content. Deze pagina moet een verzamelpagina van jouw bedrijf worden. Dit is het kloppende hart van je pagina. Belangrijk om te beseffen wanneer je bezig gaat met cornerstone optimalisatie, is dat je deze pagina regelmatig moet updaten. Dit toont de relevantie aan van jouw ‘kloppende’ hart. Anders denken de zoekmachines nog dat je hart is gestopt met kloppen
Wat doe je met je overige blogs?
Wanneer je de cornerstone content hebt geoptimaliseerd, moet je ook je overige blogs even goed bekijken. Vaak worden aan de onderliggende pagina’s short tale keywords toegevoegd. Echter is de Cornerstone Pagina vaak een short tale keyword. De onderliggende pagina’s zijn geschreven rondom de Long-Tale keywords van jouw onderwerpen. Zie het als een soort van Break-Down. Hoe dieper in de website, hoe specifieker de content.
Hulp nodig met het SEO optimaliseren van je website met Cornerstone Content?
Hopelijk heb ik je met deze blog inzicht gegeven in de nieuwste ontwikkeling van Cornerstone Content. Heb je hulp nodig met het SEO optimaliseren van je website? Neem dan gratis en vrijblijvend contact met mij op. Ik help je graag verder om je vindbaarheid in de zoekmachines te vergroten.