Door de toegang tot het internet en alle verschillende soorten CMS systemen is het steeds gemakkelijker geworden om een eigen webshop te starten. Wanneer je een eigen webshop hebt besteed je veel geld aan je CMS systeem én marketing. Één van de middelen die je daarbij zeker goed kunt inzetten voor omzetoptimalisatie is e-mail marketing. Met e-mail marketing kan je je bestaande klanten aan je binden én kan je nieuwe potentiële klanten overtuigen bij je te kopen. Maar hoe pak je dit nu effectief aan? In deze blog geef ik je graag 6 tips voor effectieve e-mailmarketing voor je eigen webshop.
Wat is e-mail marketing en hoe zet je dit effectief in?
E-mail marketing is een manier waarop je je klanten informeert over jouw diensten en jouw verhaal. Natuurlijk is het altijd de wens om effectieve e-mailmarketing te bedrijven, maar wat maakt e-mail marketing effectief? Mijn andere artikelen over dit onderwerp vind je hier.
- Hoe meet je het succes van e-mail marketing
- Relevante e-mail marketing; dé gemiste kans voor veel bedrijven
- Effectieve e-mail marketing anno 2017
- E-mail Marketing
In de blog over effectieve e-mail marketing heb ik het onderzoek van e-village gebruikt om de trends van 2017 inzichtelijk te maken. Ook heb ik het belang uitgelegd van een e-mail marketing strategie en wat hier idealiter in staat. In deze blog geef ik met je juist tips voor het optimaliseren van de omzet van webshops door het inzetten van effectieve e-mail marketing.
Tip 1 – Overtuig je (potentiële) klanten lid te worden
Voordat je actief e-mailmarketing mag én kunt inzetten heb je de toestemming nodig van je (potentiële) klanten. De privacywetgeving van de consumenten zorgt dat zij zelf toestemming moeten geven voor het inschrijven voor een e-mailmarketing lijst. Je eerste en belangrijkste stap naar effectieve e-mailmarketing, is het overtuigen van de toegevoegde waarde van jouw e-mail marketing. Er zijn webshops die bij inschrijving een korting geven op de bestelling, maar de vraag is of deze klanten ook lid blijven van jouw e-mailmarketing lijst.
Wanneer je zorgt voor een goed verhaal én toegevoegde waarde van de content die jij verspreidt, zullen mensen lid worden én blijven. Daarom is het belangrijk om voor je bedrijf een goede content marketing strategie te schrijven. Één van de meest belangrijke tips die ik ooit heb gehad is dat je creatief moet zijn met woorden. De titel: “Schrijf je in voor onze nieuwsbrief” kan afschrikkend werken… want wil ik dit wel? Maar een titel: “Blijf op de hoogte van alle tips over e-mail marketing” of “Als eerste op de hoogte van alle nieuwe mode? Meld je aan voor ons gratis online Fashion Magazine.”
Tip 2 – Maak gebruik van je kennis én deel deze met je klanten
Als bedrijfseigenaar ken je al je producten door én door. Je weet bijvoorbeeld hoe lang een product gemiddeld meegaat. Zo gaat een tandpasta minder lang mee dan een wasmachine en daar kan je als webshop-beheerder op inspelen. Wanneer je de aankopen aan de personen kunt koppelen, kan je tijdig een reminder sturen naar de klanten. Zeker bij de producten met een korte levenscyclus kan je een lifecycle trigger-campagne opstellen.
Lifecycle trigger-campagne voor fast mover consumer goods
Zeker wanneer het gaat om de alledaagse gebruiksartikelen, vergeten mensen snel een nieuwe te kopen. Door hen via de e-mail marketing te herinneren aan de tandpasta (eventueel inclusief aanbieding), zorg je dat de klanten bij je blijven.
Lifecycle trigger-campagne voor slow mover consumer goods
Ook voor de gebruiksartikelen met langere levensduur kan je deze lifecycle trigger-campagne opstellen. Wanneer je ziet dat een bepaald type wasmachine gemiddeld 9 jaar meegaat, kan je besluiten na 8 jaar een e-mail uit te sturen. Hierin attendeer je de klant op tips voor onderhoud van de wasmachine die ze hebben. Informatie over de eerste tekenen van slijtage én eventueel een nieuwer, beter en stiller model. Je deelt hiermee je kennis over het product én dat je de klant wilt helpen. Wanneer de wasmachine tóch stuk gaat, dan zal de klant sneller geneigd zijn bij jou de nieuwe wasmachine te kopen.
Tip 3 – Herinner je klanten aan hun winkelmandje
Regelmatig komt het voor dat consumenten producten in hun winkelmandje leggen, maar vervolgens weer verder gaan kijken op het internet. Ze vergeten hun aankoop te voltooien, of twijfelen toch nog. Wanneer je je webshop hebt opgezet met inlog optie, kan je zorgen dat je je klanten herinnert aan hun winkelmandje. In de e-mailmarketing vertel je nog wat extra’s informatie over de producten die in het mandje liggen met eventueel zelfs suggesties voor extra producten. Heb je een mode-webshop? Dan kan je bijvoorbeeld bij een broek die in het winkelmandje ligt een passend t-shirt adviseren. Zorg er wel voor dat de klant met een enkele klik terug komt in het winkelmandje, anders haken alsnog veel mensen af.
Wanneer verstuur je deze e-mail?
Je wilt niet te hebberig overkomen. Onderdruk dus de drang om direct een half uur na het verlaten van het winkelmandje een e-mail te sturen. Dit kan namelijk een dealbreaker zijn wat je effectieve e-mailmarketing niet ten goede komt. Echter kan je gerust na 1 uur een reminder sturen van het verlaten winkelwagentje. Vervolgens stuur je na 2 dagen een reminder en tot slot na een week de laatste reminder. Daarna moet je de klant niet meer herinneren, omdat dat irritatie gaat opwekken en de uitschrijf percentages verhoogt. Wanneer je deze effectieve e-mailmarketing tip actief gaat inzetten is het wel belangrijk om te meten hoe de klant reageert op de e-mails. Ieder bedrijf is anders én de hierboven genoemde tijden zijn gemiddelden. Voor jouw bedrijf kan het misschien wel effectiever zijn om pas na 3 uur een reminder te sturen. Test en ontdek wat voor jou werkt!
Laatste zetje in de goede richting
Heeft iemand een verlaten winkelwagentje? Dan kan je overwegen om deze klant na een week een korting te bieden. Dit kan in de vorm van gratis verzendkosten, een korting op de aankoop of zelfs een gratis product. Je moet dit zeker niet standaard gaan doen, want als de klant dit eenmaal weet, zullen ze standaard hun bestelproces doorlopen door hun winkelwagentje achter te laten. Maar het kan in sommige gevallen nét het laatste zetje in de goede richting geven.
Tip 4 – Segmenteer de klanten – bij voorkeur naar merkvoorkeur
Heeft iemand net een paar schoenen bij je gekocht? Dan is het niet verstandig om een massa e-mail te sturen met die schoenen erin. Helemaal als de schoenen na aankoop zijn afgeprijsd. Dit zorgt namelijk dat de klant twijfels krijgt bij de aankoop. Segmenteer daarom op interesse, aankoop én bij voorkeur zelfs merkvoorkeur. Dit zorgt voor echt effectieve e-mailmarketing. Koopt iemand altijd Nike schoenen bij jou? Dan kan het effectief zijn om deze nike-fans een e-mail te sturen met het nieuwste model. Ook kan je aanvullende accessoires verwerken in je e-mail marketing. Heeft iemand een Apple Iphone 6s gekocht bij jou? Stuur dan een e-mail met bijvoorbeeld Panzerglass voor dit model of beschermhoesjes. Deze segmentatie zal je veel omzet opleveren.
Tip 5 – Bevestiging e-mail gebruiken voor UpSell
Wanneer de klant een bestelling heeft geplaatst, sturen veel webshops een e-mail uit met informatie over de bestelling. Door aan deze e-mail een upsell campagne toe te voegen, zorg je dat je de klant vast houdt en je op een simpele manier begint met effectieve e-mailmarketing. Deze bevestiging e-mails (ook wel transactionele e-mails genoemd), worden beter geopend dan de reguliere nieuwsbrieven. Maak hier gebruik van en stimuleer je omzet.
Tip 6 – CRM inzetten voor effectieve e-mailmarketing
Waar fysieke winkels heel goed in zijn, maar waar online marketing soms nog wat achterblijft, is CRM en klant loyaliteit beloning. In de winkel krijg je spaarpunten en kan je sparen voor korting of gratis producten. Waarom zou je dit CRM systeem niet doorvoeren in je online marketing activiteiten en je webshop? De webshop Greetz.nl doet dit heel slim met stampz waarmee je kunt sparen voor korting of een gratis kaart. Dit systeem is ook voor jou te integreren in je webshop en e-mail marketing. Door klanten te attenderen op het feit dat ze bijna hun spaarkaart vol hebben, stimuleer je hun aankoop gedrag.
Hulp nodig met het inzetten van effectieve e-mail marketing?
Wil je graag starten met effectieve e-mail marketing? Of wil je graag je e-mail marketing effectiever gaan inzetten? Wil je meer omzet in je webshop en heb je na aanleiding van de bovenstaande 6 tips toch nog vragen? Dan help ik je graag verder. Neem gratis en vrijblijvend contact op met RUMR Marketing in Zwolle. Vanuit mijn online marketing expertise help ik je graag verder met je vraagstuk. Online ondernemen doen wij ten slotte toch samen!