Wanneer je actief bezig gaat met online marketing, worden de vakspecifieke termen om je oren gesmeten. In mijn blog van een aantal weken terug heb ik al 11 tips gegeven voor de zoekmachine optimalisatie van je website. Maar het starten van zoekmachineoptimalisatie is geen sprint die je afrond en waarna je rustig bij kunt komen. Het is te vergelijken met een never-ending marathon. Zodra je stil gaat staan wordt je ingehaald door 50 mensen. Het is daarom erg belangrijk om te beseffen dat zoekmachine optimalisatie nooit ophoudt.
4 belangrijke factoren die zoekmachine optimalisatie beïnvloeden
Zoals eerder aangegeven zijn zoekmachines altijd bezig om hun algoritme aan te passen. Per jaar zijn er gemiddeld 500 tot 600 (kleine) aanpassingen in het algoritme. Dat is gemiddeld meer dan één keer per dag. Je ziet dan ook vaak dat kleinere (MKB) bedrijven het verliezen van de grote jongens als het gaat om de organische vertoningen. Dit wordt ook wel pagerank genoemd. Simpelweg; Hoe hoger je pagerank, hoe groter de kans dat jij boven je concurrenten vertoond wordt. Volgens FirstPageSage zijn de volgende vier factoren zijn erg belangrijk voor het bepalen van je pagerank:
Factor 1: Inboud links – Dit telt voor 28% mee in je PageRank Score
Een inbound link is een link naar jouw website van een externe pagina. Maar niet elke inbound link telt even zwaar in de ranking. Een jaar terug telde alleen goede links mee in het bepalen van je PageRank Score, maar tegenwoordig straft Google ook de slechte links af. Een goede externe link kan dus zorgen voor een goede inbound link score, maar wanneer je daar een slechte inboud link tegenover zet dan daal je weer in je score. Een positieve ontwikkeling die zorgen voor een betere en kwalitatieve link score.
Wat is een goede link?
Oké goed om te weten dat een goede link beloond wordt en een slechte link afgestraft, maar wat is dan een goede link en wat is een slechte link? Een goede link is wordt bepaald door onder andere relevantie. Relevantie is hét keywoord wanneer wij over SEO of ook wel zoekmachine optimalisatie praten. Komt de link dus van een product of branche gerelateerde pagina / website? Dan is deze link relevanter en dus een goede link. Een slechte link die afgestraft wordt kan te maken hebben met het feit dat de pagina of website waarop de link staat niets met jouw bedrijf te maken heeft. In het verleden waren er bedrijven die links gingen uitwisselen om een betere SEO Score te krijgen. Daarbij ging het om het linken en niet om het echte verband tussen de bedrijven of producten.
Gastbloggen een goede manier voor kwalitatieve inbound links
Ik hoor je denken; hoe zorg ik als kleine ondernemer voor kwalitatieve inbound links. Heb je er al aan gedacht om je aan te sluiten op een blognetwerk van jouw branche of product? Ik ben bijvoorbeeld zelf gastblogger bij Online Junkies én bij Marketingfacts. Ja dit kost tijd én ik ga mijn kennis delen met andere partijen, maar ik vind het juist belangrijk om kennis te delen. Zelf lees ik ook ontzettend veel blogs en vind het heerlijk als ik hiervan leer. Waarom zou ik mijn kennis dan niet delen via andere platformen dan mijn eigen website? Een simpele (doch tijdrovende) manier om kwalitatieve inbound links naar je website te krijgen.
Factor 2: Kwaliteit van je content – 24% van de pagerank
Plaats jij alleen maar nieuwsberichten, met link naar de bron, van anderen op jouw site? Of pleeg je plagiaat door een exacte kopie op je site te zetten en dit als eigen content te claimen? Dan heb je geen eigen en kwalitatieve content op je website staan. Wat maakt jouw nieuws dan anders dan de originele bron? Daarom beoordeelt Google je ook op kwalitatieve en originele content. Natuurlijk is dit lastig, maar met een paar tips help ik je hopelijk aan wat inspiratie:
Heb je al een keywoord lijst?
Wanneer je een keywoord lijst hebt gemaakt voor jouw bedrijf, product of dienst heb je waarschijnlijk short tale en long tale keywoorden verwerkt. Dit kan heel uitgebreid. Het voordeel van zo’n uitgebreide keywoordlijst is dat je meteen een idee opdoet voor content op jouw website.
Lees veel andere blogs!
Hoe meer je leest, hoe meer je leert. Daarnaast kan het natuurlijk zijn dat je het niet volledig eens bent met de inhoud van één blog en kom je door het combineren van diverse zaken tot nieuwe en eigen conclusies. Door veel te lezen wordt het steeds gemakkelijker om zelf unieke en kwalitatieve content te schrijven. In plaats van content van anderen becommentariëren kan je beter je eigen herziene inzicht verwerken tot een eigen nieuwe blog.
Factor 3: Keywoorden in Meta Titels – 10% van de pagerank
In mijn blog over zoekmachineoptimalisatie heb ik het belang van Meta Titels al uitgelegd. Maar het belang hiervan wordt nog een keer extra onderstreept door het feit dat deze meta titles voor 10% meetellen in het bepalen van de pagerank.
Factor 4: Mobiele toegankelijkheid – 8%
Ik verwacht dat dit de komende jaren steeds belangrijker gaat worden in het bepalen van de pagerank. Maar de mobiele toegankelijkheid van je site is erg belangrijk. Met andere woorden; laadt je website snel op een mobiel? Is de website responsive? En is de content afgestemd op mobiele gebruikers? Allemaal zaken om als ondernemer rekening mee te houden. Een recente ontwikkeling die laat zien dat mobiele toegankelijkheid steeds belangrijker wordt is de opkomst van AMP (Accelerated Mobile Pages. Dit zijn webpagina’s met statische content, geoptimaliseerd voor browsen op mobiele apparaten. Ik zal later meer over AMP vertellen.
Start met trainen voor je zoekmachine optimalisatie marathon
Net als bij een echte marathon zal je niet direct al eerste de marathon lopen, maar door regelmatig te trainen en je conditie bij te houden zal je steeds sneller de afstand kunnen afleggen. Dit werkt ook zo bij zoekmachine optimalisatie. Het kan natuurlijk zijn dat je nu nog niet veel weet, maar door te starten leer je steeds meer en kan je de rest van de competitie steeds beter bijhouden. Heb je hulp nodig bij het optimaliseren van jouw website? Dan kan je natuurlijk ook altijd gratis en vrijblijvend contact met mij opnemen.
[…] denken te weten hoe Google werkt, dan gooit Google de strategie weer om… met andere woorden, SEO is die never-ending marathon. Toch kunnen we wel aannames doen over de informatiebehoefte én omgang met je […]
Comments are closed.