Als Online Marketeer is het heerlijk om SEO-Tips te geven hoe je je website kunt optimaliseren. Natuurlijk geef ik vaak tips wat je juist wel moet doen. Zo bijvoorbeeld ook mijn blog over hoe Google je website en pagina’s beoordeelt in 2017. Maar naast een aantal nuttige tips wat je juist wel moet doen om beter gevonden te worden in zoekmachines zijn er ook een aantal no-go SEO-tips. In deze blog geef ik je 3 SEO-tips wat je juist niet moet doen.
Google en andere zoekmachines geven strafpunten
Naast het feit dat zoekmachines je belonen als je goede optimalisaties doorvoert in je website, straffen ze je net zo hard als je dingen doet die juist niet de bedoeling zijn. Onderstaand alle No-go SEO-Tips voor je op een rijtje:
No-go Tip 1: Over optimaliseren van je website
Optimaliseren is één ding, maar je kunt ook doorschieten. Wanneer je alleen de zoekmachines voor ogen houdt, kan het zijn dat je iets té vaak zoekwoorden wilt verwerken in je berichten. Maar omdat het algoritme van zoekmachines behoorlijk slim is, wordt er naast het optimaliseren voor zoekmachines ook rekening gehouden met de leesbaarheid voor de persoon waarvoor je het schrijft. Daarom is er een maximum aan de sleutelwoord-dichtheid gesteld in de algoritmes van de zoekmachines.
Wat moet je doen om de No-Go Tip 1 te vermijden?
Ga schrijven voor je bezoekers en ga daarna pas optimaliseren voor de zoekmachines. Uiteindelijk is het fijn dat de bezoekers je vinden in zoekmachines, maar het is nóg belangrijker om de lezers vast te houden nadat ze je gevonden hebben.
No-go Tip 2: Verkeerde pop-ups of te veel pop-ups
Toen het internet net in opkomst was en de technieken steeds uitgebreider werden, ontstond er keuze-stress. Dus waarom nog kiezen als je alles kunt doen? Wat denk je van het feit dat de bezoeker gek wordt van alle pop-ups. Met ingang vanaf 10 januari 2017 bestraft google zogenoemde intrusive pop-ups met een langere SEO-score.
De reden voor het bestraffen is dat een webpagina als doel heeft om de consumenten snel te informeren en helpen. Vaak vormen pop-ups een belemmering om deze doelen te bereiken. Zeker wanneer de pop-up een groot deel of de volledige pagina overnemen.
Het is belangrijk om te weten dat niet alle pop-ups bestraft worden door Google. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de chat pop-up, maar welke typen pop-ups worden bestraft? Wat zijn intrusive Pop-ups?
Bron: Google – intrusive Pop-ups
- In het eerste plaatje zie je een pop-up die gedeeltelijk over de content verschijnt, maar je kunt de rest van de pagina niet meer gebruiken.
- Op het tweede plaatje zie je een pagina die plots opduikt en het gehele scherm bedekt (irritant zijn deze he?)
- Op het derde plaatje zie je een webpagina waarbij de content zich onder de ‘vouw’ bevindt. De gebruiker moet dus naar beneden scrollen om de pop-up te vermijden.
Welke pop ups zijn wel toegestaan?
Ik kan mij voorstellen dat vanuit een e-commerce en acquisitie oogpunt het definitief verbannen van Pop-ups voor jouw website niet wenselijk is. Gelukkig worden niet alle pop-ups verbannen. de pop-ups die niet bestraft worden zijn:
- pop-ups bij cookiemeldingen (eerste plaatje)
- leeftijdcontrole pop-up (voor bepaalde content) (tweede plaatje)
- App banners (derde plaatje)
- Pop-ups die een klein deel van je scherm beslaan
Bron: Google – toegestane pop-ups
No-go Tip 3: Onnatuurlijk backlinkpatroon
In mijn blog van vorige week heb ik het belang van linkbuiling uitgelegd. Om de juiste links te kunnen beoordelen zorgt het penguin algoritme van Google ervoor dat vreemde backlinkpatronen opgepikt en automatisch bestraft worden. Google Penguin leert op een natuurlijke manier hoe links gemaakt worden en hoe links ontstaan.
Wanneer je hierin té veel gaat manipuleren wordt je dus bestraft. Linkbuilding moet organisch en natuurlijk verlopen. Wanneer jouw website ineens 1000 links in één dag erbij krijgt zal de rode vlag omhoog gaan bij Google Penguin en wordt je hoogstwaarschijnlijk bestraft. Ga daarnaast bij linkbuiling voor kwaliteit en niet voor kwantiteit.
Come dance with Google
Als jij denkt dat jij de dans kunt ontspringen met Google en Google penguin, dan heb je het helaas fout. Soms kiest de zoekmachine namelijk ervoor om (ondanks positieve links) eerst je pagina te laten dalen. Wanneer vervolgens blijkt dat deze links weer verdwijnen dan is het een onnatuurlijke link en wordt je bestraft. Als de link wel blijft staan, dan zal je weer stijgen in ranking. Dit fenomeen wordt ook wel Google Dance genoemd.
Met deze SEO-tips kom jij verder
Zoekmachinemarketing is altijd in ontwikkeling. Wat vandaag hot is, is morgen niet meer relevant. Zorg er daarom voor dat je altijd op de hoogte blijft van de meest recente ontwikkelingen op het gebied van SEO. In mijn blogs probeer ik altijd een samenvatting te geven van meerdere SEO-tips die ik in diverse ontwikkelingen heb gespot. Zo maak ik het jou gemakkelijker om je website SEO proof te krijgen. Heb je hulp nodig tijdens dit proces? Schroom dan niet en neem gratis en vrijblijvend contact met mij op voor advies.