Hoe Social Media je online vindbaarheid helpt in 2017

Het hebben van een social media kanaal en het genereren van reacties op jouw berichten, zorgt voor binding met je klanten, maar het weegt tevens mee in het beter vindbaar worden in de zoekmachines. Wat een actief Social Media kanaal kan betekenen voor jouw bedrijf leg ik je uit in deze blog.

social media kanaal

Kies voor een social media kanaal

Iedereen heeft wel een social media kanaal die hij of zij privé, dan wel zakelijk gebruikt. Er zijn vele soorten social media kanalen. Afhankelijk van jouw doelgroep en jouw boodschap dien je een keuze te maken tussen de vele mogelijke middelen. Om je wat handvatten te geven zijn er grofweg de volgende keuzes te maken

LinkedIn

LinkedIn is hét sociale media kanaal voor de zakelijke wereld. De aanwezigen op dit platform zijn op zoek naar een nieuwe baan, een interessant onderwerp over hun vakgebied én naar het uitbreiden van hun netwerk. Richt je je dus op de zakelijke markt? Dan mag een profiel op LinkedIn én hier berichten plaatsen niet ontbreken. Daarbij kan je ook nog overwegen om een zakelijk account aan te maken. Een zogeheten bedrijfsprofiel. Als je graag meer je bedrijf wilt promoten dan jou als persoon, dan leent dit kanaal zich uitstekend voor het delen van jouw content. Als ZZP-er heb ik wel een bedrijfsprofiel aangemaakt, maar omdat mijn eigen persoon verbonden is met mijn bedrijf en ik het enige gezicht ben van het bedrijf, schrijf ik al mijn content op mijn persoonlijke pagina. Mocht mijn bedrijf in de toekomst wel groeien, dan zal er een shift plaats vinden van mijn persoonlijke profiel naar mijn zakelijke profiel. Iets om als ondernemer over na te denken.

Facebook

Natuurlijk ken je facebook. Dit social media kanaal wordt met name gebruikt voor het liken en delen van ervaringen met je vrienden. Het is iets dat mensen veelal in hun vrije tijd doen. Soms kijken ze wel tijdens werktijd op facebook, maar ze zullen dan niet snel iets liken. De baas kan namelijk ook zien wanneer iemand iets geliked heeft. Toch kan je facebook ook zeer goed inzetten voor jouw bedrijf. Facebook Advertising maakt het mogelijk om te adverteren naar bepaalde doelgroepen met bepaalde functies. Het voordeel hierbij is, dat je iemand die zakelijk geïnteresseerd is met luchtige content ook privé aan je bedrijf, product of dienst kunt verbinden.

Instagram

Heb jij een bedrijf met mooie kwalitatieve content en met mooie foto’s en sfeerbeelden? Dan is Instagram niet weg te denken uit je social media strategie. Dit social media kanaal zet een duidelijke sfeer van jouw bedrijf neer. Het nadeel van de posts (tot nu toe), is dat je geen link in de beschrijvende tekst kunt maken. Je kunt wel in je bio een link vermelden, maar snel doorklikken vanuit je foto is (nog) niet mogelijk.

Pinterest

Werk jij veel met moodboards? Dan is Pinterest een zeer interessant kanaal. Laat zien wat jouw bedrijf en jouw product inspireert door middel van een pinterest account. Het voordeel is dat mensen het gemakkelijk weer kunnen pinnen op hun eigen pinterest kanaal én je zo organisch in hun “close brands” wordt meegenomen.

Snapchat

Met name de jongere doelgroep gaat massaal van facebook af omdat ze niet gevolgd willen worden door hun ouders. Zij houden van vluchtige content en sluiten zich daarom massaal aan bij Snapchat. Heb jij een doelgroep tot ongeveer 16 jaar die je goed wilt bereiken? Vertel dan zeker je verhaal via deze sociale medium.

Google+

Tja het is en blijft een bijzonder fenomeen, maar Google+ mag je niet vergeten binnen de social media kanalen. Zeker omdat in je SEO resultaten binnen Google ook gekeken wordt naar het feit of je een Google+ account hebt en hoeveel sociale likes je hebt.

Twitter

Twitter is sinds jaar en dag één van de grotere social media kanalen. Echter wordt er minder actief van gebruik gemaakt. Twitter is steeds meer de RSS feed van diverse sites aan het vervangen. Actueel nieuws krijg je altijd het snelste mee via Twitter. Zelfs sneller dan via een website als nu.nl of nos.nl. Natuurlijk heb je trouwe volgers op Twitter die ook voor andere berichten nog op twitter te vinden zijn, echter loopt het bereik van Twitter nog steeds terug in Nederland. Ik zal in de gaten houden hoe zich dit verder gaat ontwikkelen de komende maanden.

Hoe social media meetelt met SEO resultaten

Van veel bedrijven hoor ik de vraag of ik kan helpen in het verbeteren van de vindbaarheid in Google. Natuurlijk is je website de allerbelangrijkste kanaal die je naar voren wilt laten komen binnen de zoekresultaten, maar je social media inspanningen zullen je ook helpen beter SEO resultaat te behalen. Dit werkt op de volgende manieren:

1. Sociale ‘likes’ helpen je scoren

Wanneer je veel likes op Google+ en Facebook hebt, ziet Google dit als teken dat je bedrijf en je website van een bepaalde kwaliteit is. Er zijn namelijk veel mensen die jouw bedrijf een duimpje omhoog geven. Hierdoor wordt je beter geïndexeerd in de zoekmachine.

2. Social media zorgt voor kwalitatief verkeer naar je site

Door je fans een verhaal te vertellen en hen naar je website te leiden, zorg je voor kwalitatief verkeer naar je website toe. Ook dwingt social media je min of meer nieuwe content te creëren voor op je website. Hierdoor is je website actueler en wordt je al relevanter aangemerkt door Google.

Daarbij zal je merken dat deze bezoekers ook langer op je site blijven én meer pagina’s bekijken. Wanneer de bezoekers maar kort zouden blijven en weinig pagina’s bekijken, dan merkt Google je website als minder relevant aan en daalt je SEO Score. Natuurlijk moet je zorgen dat hetgeen je communiceert in je social media of via je meta descriptions, overeenkomstig is met de content op je site, maar dat spreekt voor zich.

3. Pins naar je website

Als je een goede pinterest account maakt met foto’s die op jouw website staan, maak je je website via Pinterest goed vindbaar. Wil iemand meer weten over jouw foto? Dan komen ze toch op jouw site uit en dit verhoogt je vindbaarheid (buiten de zoekmachines om).

4. Laat je fans ambassadeurs worden

Zorg jij voor passende en goede content voor je fans en gaat ze je berichten liken? Dan is er een kans dat jouw bericht ook op de tijdlijn van de vrienden van jouw fans tevoorschijn komt. Hierdoor worden jouw fans als het ware ambassadeurs. Wil je weten welke berichten goed aanslaan bij jouw fans? Doe dan zeker één keer per maand een social media audit om te achterhalen wat wel en wat niet goed scoort. Wist je trouwens dat je berichten maar opengezet worden voor 1.6% tot 2% van je ‘vrienden’? Pas als er goed gereageerd wordt hierop, wordt het verder opengezet voor een grote bereik. Wil je hoe dan ook meer bereiken dan de 1.6% tot 2%? Dan moet je toch een promotiecampagne inrichten. Hoe dan ook de content is king!

Waar begin ik?

Ieder bedrijf is anders, daarom is ook niet elk social media kanaal passend bij de doelen van het bedrijf. Bedenk je goed wat jouw doelen zijn, wat jouw verhaal is en welke kanalen bij jouw boodschappen passen. Hanteer hiervoor de F.O.C.U.S. methode. Heb jij hulp nodig met het opstellen van je social media strategie of welke communicatie kanalen het beste bij jouw boodschap passen? Neem dan gratis en vrijblijvend contact met mij op. Ik help je graag verder in jouw online reis.

 

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

* Waarvoor gebruik ik uw informatie

*

Ik geef toestemming

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.