Hoe maak je een Social Media Audit?

Social Media is tegenwoordig niet meer weg te denken. Veel bedrijven zijn actief op Social Media en er gaat meer tijd inzitten dan je had verwacht. Tijd om een Social Media Audit uit te voeren en te kijken of deze geïnvesteerde tijd nuttig is geweest. Maar hoe maak je deze audit? Waar begin je? In deze blog geef ik je een paar tips voor het opstellen van een Social Media Audit.

social media auditWat is een social media audit?

Voordat je een social media audit kunt doen, is het natuurlijk belangrijk om te weten wat dit is. Bij deze audit verzamel en analyseer je gedetailleerd de informatie uit al je social media kanalen. Je bekijkt je activiteit, de resultaten, publiek en eventueel de bedragen die gemoeid gaan bij de inzet van je social media. Het meest belangrijke is, dat je gaat bekijken of de inspanningen die je op social media doet, bijdragen aan je doelen die je hebt opgesteld.

Doelen behalen met social media

Mijn vorige opmerking klinkt misschien heel logisch, want om een audit te kunnen uitvoeren, is het belangrijk om te weten of je doelen behaald worden. Daar gaat het bij veel bedrijven al mis. Er zijn namelijk voor het actief inzetten van social media kanalen geen doelstellingen opgezet. Deze doelstellingen kunnen natuurlijk omzettechnisch zijn, maar ook over de social engagement gaan. Bij social engagement gaat het meer om het deel ratio of applaus ratio. Maar je kunt natuurlijk ook gaan voor het aantal vertoningen (meer traditionele Marketing). Zolang je niet weet wat je doelen zijn, kan je geen social media audit gaan uitvoeren. Heb je ze nog niet op papier? Dan is het opstarten van een Social media audit zonder doelen wellicht een goed start punt. Als je namelijk hebt geanalyseerd wat je hebt gedaan, wordt het misschien gemakkelijker om doelen voor de toekomst op te stellen.

Waar start je met analyseren

Een complete audit kost je behoorlijk veel tijd, maar deze tijd gaat het zeker waard zijn. Je wilt namelijk een compleet beeld van je social media marketing. Je gaat dus kijken naar de traditionele metingen zoals aantal klikken en vertoningen, maar je gaat ook kijken naar sentiment etc.

Tip 1 – Meet overall resultaten per kanaal

Voordat je op de afzonderlijke berichten gaat analyseren, start je met de algemene analyse. Een analyse die ik vaak doe is in een spreadsheet per maand de volgende gegevens invullen. Aantal volgers, aantal berichten, likes, delen, commentaar, aantal video’s en aantal views van de video’s totaal. Vervolgens kan je bekijken hoe vaak een bericht gemiddeld geliked wordt, hoeveel er gedeeld wordt, hoeveel comments je gemiddeld per post krijgt en hoeveel views je gemiddeld per video behaald.

 

Pas als je deze gemiddelden weet, kan je de afzonderlijke posts beter beoordelen. Je maakt eigenlijk hetzelfde tabelletje als het bovenste tabelletje, maar vervolgens ga je per bericht kijken hoeveel likes dat bericht heeft gehad en of dit meer of minder is dan het gemiddelde van die maand. Zo weet je welke berichten beter en minder gescoord hebben en daar kan je weer van leren. Scoort een bepaald soort bericht extreem goed? Dan weet je dat je meer van dat soort berichten kunt gaan inplannen.

Tip 2 – Hoe scoort welk kanaal binnen Google Analytics?

Natuurlijk kan je binnen een kanaal zien hoe de interactie, maar hoeveel berichten sturen traffic naar je website. Wanneer je in geen van je berichten een link zet naar je website zal dit niet hoog zijn. Toch is vaak de conversie op je website wenselijk. Daarom is het ook verstandig om een link naar je website te maken.

Het beste kan je hiervoor gebruik maken van een UTM code. Hierdoor kan je namelijk campagnes beter bij elkaar zoeken over diverse kanalen heen. Heb je bijvoorbeeld een promotie van jouw training van mei 2017, dan wil jij die post qua campagne volgen. In mijn eerdere blog kan je lezen hoe je een UTM code maakt. Heb je geen gebruik gemaakt van UTM codes? Dan kan je alsnog binnen Google Analytics in de tab Acquisitie > Bron/Medium achterhalen waar verkeer vandaan komt. Wanneer je ook nog eens actief gebruik maakt van Annotaties waarin je kort omschrijft wat je die dag hebt gedaan, dan worden deze analyses erg makkelijk.

Tip 3 – Analyseer de doelgroep

Als je al deze standaard gegevens weet, weet je waarschijnlijk al wat wel en niet aanslaat, maar weet je ook wie je berichten heeft gezien? Gelukkig heeft Facebook een statistiek mogelijkheid waarbij je kunt zien hoeveel mannen/vrouwen er waren en wat de interessegebieden waren. Ook binnen Google Analytics kan je dit inzien. Deze informatie kan je wellicht op nieuwe ideeën brengen voor nieuwe berichten gericht op die interesse gebieden en doelgroepen.

Tip 4 – Analyseer regelmatig

Zoals je wellicht al ziet maak ik per maand een analyse van de resultaten. Het idee is dat je zo een vordering ziet van je inspanningen. Gaat het gemiddelde aantal likes omhoog of omlaag per maand? Hoeveel comments heb je gehad? Je kunt nóg zoveel wijzigingen doen, als je niet weet wat die wijzigingen teweeg brengen, zal je nooit je social media inspanningen optimaliseren.

Hulp nodig met je social media audit?

Misschien denk je wel na aanleiding van deze blog “Goh, misschien ook maar eens een Social Media Audit doen!”. Ik hoop dan ook dat ik je met deze tips een start heb gegeven in hoe je dit kunt aanpakken. In één van mijn volgende blogs zal ik de social media audit nog meer in detail bespreken, maar hopelijk heb je de globale lijnen duidelijk met deze blog. Heb je hulp nodig in het opzetten van een social media audit? Of wil je graag samen met mij een opzet maken voor jouw bedrijf? Schroom niet en neem gratis en vrijblijvend contact met mij op! Ik bied mijn diensten graag aan om jou te helpen.