Waarom CRO lijkt op een marketingbegroting

In de tijd dat ik naar het Windesheim (HBO) ging was Online Marketing nog niet zo groot als nu. Voor vele marketeers die niet meegegaan zijn met de ontwikkelingen op online marketing is dit een nieuw gebied. Zij zullen vaak angstig kijken naar alle termen zoals SEOSEA maar ook CRO. Toch is Online Marketing niets anders dan een afstamming van de traditionele marketing. Echter wel in een online wereld. In deze blog lees je meer over CRO (Conversion Rate Optimization) en de overeenkomsten met het opstellen van de traditionele en vaak bekendere marketingbegroting. Tot slot geef ik je een aantal stappen waarmee je jouw optimalisatieproces kunt opstarten.

BegrotingWat is CRO?

De meeste marketeers zijn (net) gewend aan de termen SEO, SEA, Online Marketing. Toch is de laatste jaren de term / activiteit CRO steeds belangrijker aan het worden. CRO is de afkorting van Conversion Rate Optimization. Simpelweg kan je dit vertalen in het verbeteren van de conversies die je op je (e-commerce) website behaalt. Hierdoor kan je meer omzet (of andere doelen) halen uit je bestaande bezoekers.

Wat zijn de overeenkomsten met een marketingbegroting?

Toen Online Marketing nog geen prominente rol speelde in het marketingproces, maakte je als marketeer voor je product een marketingbegroting. Hierin zette je je doelen zoals omzet maar ook de kosten die hiermee gepaard gaan.

In de retailbranche zette je vaak ook (indien te meten) het aantal bezoekers in je winkels, gewenste gemiddelde bedrag van het winkelwagenmandje en zelfs misschien de conversiepercentage. Eigenlijk is dit proces gedigitaliseerd in het geval van Conversion Rate Optimization. Je stelt doelen op het gebied van je digitale bezoekers en zet een aantal doelen op voor wat betreft het conversiepercentage.

Waarom een goed CRO beleid e-commerce kan ondersteunen

Veel bedrijven zijn actief op het internet, echter gebruiken ze hun website of webshop als een doel. Door de juiste Online Marketing Strategie met daaraan gekoppeld een goed CRO beleid kunnen ze echter met minimale inspanning hun omzetten en winsten optimaliseren. Het grootste probleem is echter dat achter veel websites en webshops geen doelen zijn gesteld.

Een website of webshop is vaak een middel die ingezet wordt om de algemene bedrijfsdoelstellingen en marketingdoelstellingen te halen, maar wanneer is het middel effectief en goed ingezet. Dit kan je alleen meten als je weet hoeveel bezoekers je als doel hebt. Maar nóg belangrijker: hoeveel van jouw bezoekers dienen te converteren in lead of aankoop? Door deze doelen te noteren weet je waarop je moet sturen. Uiteraard koppel je hier je marketingbegroting aan dan weet je waar je je geld effectief op inzet.

Hoe schrijf je een CRO beleid

Wanneer je graag het maximale uit je online inspanningen wilt halen is het verstandig allereerst je conversies onder de loop te nemen. De personen die op je website komen wil je het liefst converteren. Zij zijn al geïnteresseerd in je diensten en het enige dat jij nog hoeft te doen is te overtuigen. Er zijn een aantal stappen die je kunt nemen voor het opzetten van een eigen CRO beleid:

Stap 1: Formuleer doelen voor online marketing en CRO

De eerste stap is misschien heel logisch, zeker nadat je voorafgaande blog hebt gelezen, maar je dient doelen op te stellen. Hoeveel bezoekers heb je nu en hoeveel bezoekers converteren? Vervolgens formuleer je een SMART doelstelling voor je conversies.

Stap 2: Bekijk de klantreis op je website en de tops & flops

Door middel van Google Analytics kan je gemakkelijk inzicht krijgen in de klantreis van je website bezoekers. Hoe doorlopen zij je website? Waar haken ze af? Maar ook welke pagina’s worden goed of juist minder goed bekeken. Vervolgens maak je een actieplan voor verbetering, waarvoor je één van de volgende tools gaat inzetten.

Tool 1: A/B en multivariate testing

Wanneer je weet waar mensen op je website afhaken is het noodzaak te onderzoeken wat je kunt doen om de bezoekers alsnog te laten converteren. Omdat je nooit in de gedachten van de bezoeker kunt kruipen kan je overwegen een A/B of multivariate test in te zetten. Hiervoor kan je gebruik maken van tools zoals Google Optimize of Optimizely. Zorg er wel met A/B testen voor de je niet te drastische wijzigingen doorvoert. Doe je dit wel, kan je nooit met zekerheid zeggen welke verandering het positieve effect heeft veroorzaakt.

Tool 2: Screen Flow Recordings analyses

Er zijn vele tools op het internet te vinden die laten zien hoe je website bekeken wordt. Hotjar is één van de meest bekende tools. Zij laten precies zien waar de heatmap van jouw website zit en hoe de gebruiker dus je website bekijkt. Met deze informatie kan je ervoor zorgen dat jouw CTA (Call To Action) precies in de hotmap zit. Dit vergroot de kans op conversies.

Stap 3: Continu proces van verbetering en optimalisatie

Wanneer je actief een CRO beleid gaat invoeren zal je merken dat je in een vicieuze cirkel van constateren, verbeteren, meten, analyseren terecht zult komen. Doordat je duidelijk de doelen hebt geformuleerd heb je iets om naar toe te werken. Heb je je doelen bereikt? Dan waren ze misschien niet ambitieus genoeg. Tijd om nieuwe doelen te stellen en zo begint het hele cirkeltje weer opnieuw!

Schakel hulp in voor ondersteuning

Online Marketing en CRO zijn twee vakgebieden waar niet iedereen voldoende kennis voor heeft. Natuurlijk is alles te leren en er zijn meer dan voldoende online trainingen en cursussen te vinden die je de basis leren. Wil jij graag een praktische maatwerk training voor jouw bedrijf? Neem dan zeker contact met mij op. Heb jij de wens om dit te leren of om dit uit te besteden voor jouw bedrijf? Neem dan gratis en vrijblijvend contact met mij op. Ik kom graag langs om te kijken of ik jou kan helpen met jouw vraagstuk! Uiteraard is jouw marketingbegroting hierin leidend.