Liquid content en het succes voor jouw bedrijf

Wie een Netflix abonnement heeft, zal zich verbazen over de gerichte communicatie. Mailtjes en suggesties over films en series speciaal voor jou. Een mailtje in je mailbox dat ze een nieuwe film hebben toegevoegd die ook interessant voor jou kan zijn. Maar ook informatie over de films en series die gerelateerd zijn aan eerder gekeken films. Deze manier van content aanbieden is een vorm van CRM en van Liquid Content. In deze blog leg ik je uit wat liquid content is. Maar ook wat het voor jouw bedrijf zou kunnen betekenen. Uiteraard bespreek ik de gevolgen van de AVG op het aanbieden van deze Liquid Content. Genoeg inspiratie voor menig online marketeer / marketeer! Lees je mee?

Liquid Content

Wat is liquid content?

Als marketeer wil je het liefst met individuen communiceren. Je wilt relevante en interessante informatie delen met jouw doelgroep. Er zijn veel bedrijven die een zeer breed productscala hebben. Daarmee hebben ze ook een zeer brede doelgroep met diversiteit aan interesses. In de traditionele massacommunicatie is het vrij lastig om vast te stellen wie jouw boodschap ontvangen en deze boodschap te personaliseren. Maar met de opkomst van internet is het binnen online marketing wel mogelijk geworden steeds meer relevante informatie te kunnen bieden aan je doelgroep.

Stel je voor dat jij een bedrijf hebt die kleding verkoopt. Kinderkleding, maar ook gewone dames- en herenkleding. Het liefste wil jij aan de alleenstaande vrouwen de producten laten zien van de dameskleding en wil je hen niet overspoelen met babykleding of herenkleding. Voor moeders wil je wellicht een combinatie van alle producten laten zien en voor alleenstaande heren alleen de herenkleding. Door middel van ‘Liquid content’, kan je op basis van eerdere aankopen en interesses een specifieke webpagina laden.

Door Liquid Content in te zetten zal je dus relevantere producten laten zien aan jouw doelgroep. Zij zullen de producten interessanter vinden en dit vergroot de kans op conversie aanzienlijk. De kleuren van de knoppen, de producten, maar ook het design van de webpagina wordt bij Liquid Content aangepast op de bezoeker van je website.

Hoe kan je Liquid Content websites maken

Er zijn ontzettend veel bedrijven die eigen oplossingen hebben gebouwd om liquid content pagina’s mogelijk te maken. Welke keuze jij maakt hang af van het type bedrijf dat je hebt en wat je bereid bent te betalen voor deze dynamische converterende pagina’s. Een aantal voorbeelden van grotere partijen die een tool voor Liquid content hebben gebouwd zijn: SalesFeed, Adobe Marketing Cloud, Personyze, BlueConic en Marketing Cloud van Salesforce.

Iedere tool heeft zijn eigen voor- en nadelen. Voor jouw vraagstuk moet je duidelijk een visie hebben hoe jij de customer journey’s van jouw klanten gaat inzetten en optimaliseren om de kans op conversie te vergroten. Pas als je dit inzichtelijk hebt gemaakt kan je een keuze maken tussen de diverse systemen die oplossingen bieden voor het inzetten van liquid content. Veelal zijn deze tools vrij kostbaar waardoor je wijs moet omgaan met het inzetten en activeren van deze tools. Het zou namelijk ook jammer zijn als je maar 10% van het potentieel benut.

AVG & Liquid content

De software die de liquid content toont werkt vaak met Tracking Cookies. Deze tracking cookies slaan het gedrag van de bezoekers op en op basis hiervan kan een indeling van interesses gemaakt worden. Bezoekt iemand in de webshop van jouw kledingwinkel alleen de dameskleding? Dan kan je door middel van deze tracking cookies de dameskleding centraler tonen. Het voordeel van deze tracking cookies is dat je de personen niet hoeft te kennen om ze toch relevante content te tonen. Op vrijdag 25 mei 2018 gaat de nieuw AVG wetgeving in. Wanneer je liquid content wilt inzetten voor jouw klanten, dien je hen actief om toestemming te vragen om tracking cookies te accepteren.

Mijn verwachting is dat veel consumenten in eerste instantie alleen de noodzakelijke cookies activeren. Dit brengt een groot probleem met zich mee voor het effectief inzetten van deze liquid content tools. De kans op het accepteren van de tracking cookies wordt naar mijn idee groter, wanneer zij weten wat jij hiermee doet. Eigenlijk geef jij dan dus aan dat jij door middel van de tracking cookies een betere website-ervaring kunt bieden. En dat je daarbij gepersonaliseerde content en pagina’s kunt laten zien. Door in duidelijke en heldere taal te communiceren wat jij met de data doet zullen meer mensen geneigd zijn de cookies te accepteren.

Internettend Nederland wordt namelijk steeds luier. Ze willen niet eindeloos zoeken, maar willen kant en klare content en websites zien met producten en informatie die voor hun relevant is.

Wanneer is liquid content interessant voor jouw bedrijf?

Het antwoord is hierop niet gemakkelijk. Het is namelijk afhankelijk van een aantal factoren. Zo is het belangrijk om te weten of je een grote website met veel producten hebt. Heb je een relatief klein product-portfolio? Dan zal liquid content voor jou niet super interessant zijn. Heb jij echter zeer veel producten? Dan kan het mogelijk dé oplossing voor je zijn.

Daarbij is het ook belangrijk om te kijken naar andere conversieoptimalisaties van je website. Wellicht is het bestelproces te lang en ingewikkeld of zijn er andere redenen waarom de conversies van jouw webshop achterblijven. In dit geval is het verstandig eerst naar de snelle (en vaak voordelige) opties van conversieoptimalisatie te kijken. Zeker wanneer je ook nog door middel van A/B Testen statistisch gaat onderbouwen wat succesvol is en wat niet, heb je snel resultaat.

Tot slot is de diversiteit binnen je doelgroep heel belangrijk. Heb je een vrij kleine doelgroep (bijvoorbeeld moeders van kinderen in de leeftijd 0-8 jaar), dan is het inzetten van liquid content niet interessant. Heb jij echter een zeer brede doelgroep (mannen en vrouwen tussen de 18 en 65 jaar) dan kan het gebruik maken van liquid content mogelijk jouw conversies verhogen.

Ben jij klaar om je website te optimaliseren voor verkoop?

Wil jij ook meer halen uit je website? Meer conversies en meer omzet? Dan help ik je graag verder in dit proces. Of het nu gaat om het A/B testen van diverse pagina’s, e-mail marketing of andere online marketing ondersteuning. Jouw doelen zijn mijn doelen en samen zorgen wij voor meer succes in online ondernemerschap. Mijn visie is dat transparantie en kennisdelen essentieel is voor jouw bedrijf. Ik zal tijdens het proces dan ook zoveel mogelijk mijn kennis met jou delen. Dit vergroot de kans op succes. Nieuwsgierig geworden naar de mogelijkheden van mijn ondersteuning of naar een In House Online Market Training op maat? Neem dan gratis en vrijblijvend contact met mij op!