Instagram shopping dé nieuwste marketing tool voor bedrijven

Instagram is, zeker onder jongeren, hét sociale medium. Voor marketeers had dit social media kanaal echter nog een aantal beperkingen. Zo was het namelijk niet mogelijk om een link in de tekst te zetten, maar moest je toch continue verwijzen naar de link in de bio. Maar wanneer je als bedrijf of marketeer recentelijk posts hebt gezet op Instagram zie je dat er een nieuwe optie is bijgekomen. Namelijk Instagram Shopping! Dit is een optie op producten te taggen (in plaats van personen). In deze blog leg ik je uit hoe je door middel van product tagging producten kunt verkopen via Instagram Shopping.

Waarom heeft Instagram een shopping optie toegevoegd?

Instagram is onderdeel van het grote Facebook en door de enorme klap die Facebook recentelijk heeft opgelopen aan betrouwbaarheid, zijn ze op zoek naar nieuwe / extra bronnen van inkomsten. Facebook heeft al langer de mogelijkheid om een shop in te richten waar jij de producten uit jouw webshop kunt promoten. Tot op heden was het echter nog niet mogelijk deze feed te gebruiken voor het taggen van jouw producten in je Instagram account. Met de nieuwste app update van Instagram is deze feed-koppeling wel tot stand gekomen wat grote mogelijkheden voor marketeers en bedrijven met zich meebrengt.

Stap 1 – Zorg voor een zakelijke Instagram & Facebook account

Er zijn nog steeds heel veel bedrijven die een individueel instagram en facebook account hebben. Vaak omdat ze hiermee zijn begonnen en ze hierin een database en volgers hebben opgebouwd. Wil jij echter de zakelijke opties van Facebook en Instagram ten volste benutten? Dan is het nu de tijd om je account om te zetten naar een zakelijke account. Hoe je dit doet kan je ontdekken op de uitlegpagina van Instagram! Check ook nog even voor de zekerheid of je ook een zakelijke Facebook pagina! Bekijk de uitleg van facebook hoe je een persoonlijk account omzet in een Facebook pagina. Ben je over naar zakelijke accounts? Dan is het tijd voor stap twee – het aanmaken van een Facebook catalogus of shop.

Stap 2 – Maak een Facebook shop aan

Wellicht ken(de) je de optie nog niet, maar binnen je Facebook pagina is er een optie om shoppen te activeren. Wanneer je dit doet kan je collecties, producten, etc. gaan aanmaken. Hierbij kan je je foto’s uploaden, prijzen bepalen, acties activeren en natuurlijk een link maken naar specifieke productpagina’s op jouw eigen webshop waar men kan bestellen en betalen. Facebook heeft wel een vereiste dat de pagina waar je naar toe linkt ook direct de optie biedt om het product te bestellen en te betalen. Dus algemene landingspagina’s worden niet geaccepteerd. Heb jij alle gewenste producten in deze facebook shop aangemaakt? Dan kan je verder met het gereed maken van jouw instagram shopping mogelijkheid.

Stap 3 – Bekijk de mobiele versie van jouw webshop

Omdat Instagram bekeken wordt vanaf de smartphone, is het belangrijk om je pagina’s te bekijken op de mobiele telefoon. Kan je ook op de mobiele telefoon gemakkelijk bestellen? Dan loop je geen aankopen mis. Is het nog niet helemaal geoptimaliseerd voor mobiel? Dan is het verstandig om met je webbouwer om tafel te gaan en je website mobiel toegankelijk en mobiel vriendelijk te maken.

Stap 4 – Koppel jouw instagram account aan de Facebook feed

Controleer allereerst of je de allerlaatste versie van de Instagram App op je smartphone hebt. Omdat Instagram Shopping een nieuwe release is, werkt de koppeling naar winkelen niet in de eerdere / oudere versies van de app. Wanneer je vervolgens naar jouw Instagram Feed gaat zie je rechts bovenin drie puntjes. Wanneer je hierop tikt zie je de instellingen van jouw Instagram account. Onder de optie bedrijfsinstellingen staat nu het kopje winkelen. Wanneer je deze open klikt kan je producten toevoegen aan jouw Instagram Account die getagd kunnen worden.

Stap 5 – Activeer jouw winkel tabblad

Instagram heeft een optie ingebouwd dat er een winkel tabblad geactiveerd wordt wanneer je meer dan 9 shopping posts online zet. Hierop kan je een overzicht genereren van al jouw foto’s waar links inzitten naar de producten die je verkoopt. Voor mijn klant Heroes on Socks heb ik dit ondertussen gerealiseerd.

Stap 6 – Meet en verbeter

Degenen die mij persoonlijk kennen en met mij samenwerken weten hoe belangrijk ik het vind om successen te meten en learnings te gebruiken voor verbeteringen. Instagram statistieken gaven je al veel inzicht in welke tijden het meest succesvol voor jou zijn, maar je kunt in de Instagram Shopping ook zien hoe vaak producten in jouw afbeelding zijn bekeken, hoe vaak er op een betaallink is geklikt. Zo kan je nóg beter doormeten wat wel succesvol is binnen jouw doelgroep en fanbase en wat niet.

Stap 7 – Optimaliseer Instagram Landingspagina’s

Met de eerste zes stappen ben je al een aardig eind op weg, echter is het nu taak om te kijken hoe je de Instagram shoppers kunt overhalen ook echt bij je te komen. Zo kan je overwegen ‘liquid content’ te maken op jouw webshop die speciaal voor de Facebook / Instagram feed benaderd wordt. Een pagina met veel sfeer, suggesties en inspiratie. Want Instagram gebruikers zijn niet op zoek naar platte productteksten en foto’s, maar zoeken meer inspiratiesites op. Een creatieve, unieke en vooral sfeervolle landingspagina kan het succes van jouw Instagram shopping drastisch verhogen.

Maak je bedrijf Instagram Shopping Proof

Met de bovenstaande uitleg is je bedrijf klaar voor de next-level mobiele shopping experience. Heb jij hulp nodig in het optimaliseren van jouw online aanwezigheid en je Instagram strategie? Ik help je vanuit mijn expertise graag verder. Neem gratis en vrijblijvend contact met mij op en ik kijk graag hoe ik jou kan helpen met het realiseren van jouw bedrijfsdoelstellingen!