Op woensdag 23 januari en donderdag 24 januari was het weer zover. De webwinkel vakdagen 2019 in Utrecht. Eerdere jaren ging ik heen met het gratis ticket, maar toen merkte ik op dat het vrij lastig was een plaatsje te krijgen bij de key-notes en dat je daarvoor lang in de rij moest staan. De presentaties die gemakkelijker toegankelijk waren vielen mij in de kwaliteit best tegen. Reden om dit jaar te kiezen voor een Premium Ticket waarmee ik in ieder geval bij de Keynote van Google, Zalando, Disney en RUMAG kon aansluiten. Omdat ik zeer veel ideeën en informatie heb opgedaan heb ik ervoor gekozen om in verschillende blogs jou te vertellen over de verschillende keynotes. In deze blog een samenvatting van de keynote van Pim van der Feltz – Directeur Google Nederland.
De 10 tips van Google door Pim van der Feltz – Directeur Google Nederland
De eerste keynote van de dag die ik heb bijgewoond was een keynote van de directeur Google Nederland, Pim van der Feltz. Natuurlijk heb je hoge verwachtingen wanneer je naar een Keynote van de grootste zoekmachine van Nederland gaat en het is altijd fijn als zij nieuwe tips geven. Daarom waren mijn verwachtingen hoog gespannen. Echter had de directeur juist gekozen om zijn vooraanstaande medewerkers aan het woord te laten die tips gaven voor beter resultaat.
Wel gaf hij aan dat het succes van een website en een webshop afhangt van drie zaken:
- Kies de beste technologie want wanneer jouw website niet de juiste technologie heeft kan je de online kansen niet optimaal benutten.
- Zorg dat klanten jou vertrouwen. Stel het belang van je klant voorop en daarna pas jouw eigen winst.
- Als bedrijf moet je georganiseerd zijn. De juiste gedachtegang en strategie achter jouw online bewegingen zorgen dat jij uiteindelijk meer succes haalt. Online er ‘even’ bij doen is niet meer van deze tijd.
De tips uit de Keynote van Google op een rij
Voor mij als Online Marketing Specialist waren de tips echter weinig vernieuwend, maar ik wil de tips toch met je delen:
Tip 1 – Start met Accelerated Mobile Pages
Ik heb er al eerder een blog over geschreven, maar bij deze nogmaals een link naar deze blog over Accelerated mobile page (AMP). Google geeft aan dat dit de komende jaren steeds belangrijker wordt. Kortgezegd is een AMP een pre-loading concept die je website tot 85% sneller kan maken. Juist die snelheid is op mobiele devices erg belangrijk. Wel zeggen ze dat je niet direct je hele site hoeft om te zetten naar AMP, maar dat het volstaat om eerst de belangrijkste pagina’s om te zetten naar AMP.
Tip 2 – Mobiele laadsnelheid testen
Zorg dat je mobiele laadsnelheid in orde is. De gemiddelde laadsnelheid van een website op mobiel is 12.1 seconden, maar 55% van je bezoekers haakt af binnen 3 seconden. Test daarom jouw website met de gratis (google) tool: Test My Site. Het is goed om te weten dat de snelheid van jouw site jouw SEO resultaat (negatief en positief) beïnvloedt. Heb jij je site nog niet getest? dan is het zeker een aanrader dit te doen.
Tip 3 – Maak gebruik van automatisering
Automatisering is het magische woord van dit jaar. Automatisering op het gebied van Google Ads is hierbij als voorbeeld genomen. Google Ads wordt steeds slimmer en kan veel adverteerders helpen tijd te besparen. Denk in dit geval aan de volgende automatisering opties:
Tip 4 – Maak gebruik van ROI doelstelling
Binnen Google Ads is het mogelijk geworden om een ROI of ROAS doelstelling te gebruiken. Voor zowel search als Shopping. Door dit goed en effectief in te zetten bereik je meer succes met je campagnes.
Tip 5 – Kies Responsive Search advertenties in Google Ads
Voor de klanten waar ik Google Ads voor beheer heb ik reeds de Responsive Search Ads ingesteld. Ik verheugde mij hier vorig jaar juni reeds op, maar ook in werkelijkheid is deze automatisering een succesvolle investering. In plaats van continu verschillende advertenties schrijven en te herschrijven test Google de beste combinaties voor je. Kan je dan nu helemaal achterover hangen? Nee… het is en blijft belangrijk dat je controleert welke kopteksten en beschrijvingen beter werken en de minste teksten kan je herschrijven. Ook hierin behaal je dan meer resultaat.
Tip 6 – Maak gebruik van video
Video wordt steeds belangrijker. Volgens onderzoek blijkt dat 80% van alle gebruikers te switchen tussen zoeken en video tijdens de Customer Journey. Daarbij geeft google terecht aan dat je niet per sé hele hoge budgetten nodig hebt, maar dat je ook in eigen beheer met duidelijke visie een goede video kunt realiseren. Met deze eigen video kan je in YouTube advertising op een nieuwe manier adverteren middels YouTube for Action & Custom intent. Wat veel mensen niet weten over YouTube Advertising is dat als men de video overslaat binnen 30 seconden (als je video 30 seconden is) dat men niet betaalt. Daarnaast kan je ook gebruik maken van een koppeling tussen YouTube en Search. Hierdoor kan je mensen die op jouw zoekwoorden gezocht hebben en jouw advertentie in Search hebben gezien ook jouw videoadvertentie laten zien. Dit vergroot jouw succes en bereik.
Tip 7 – Creative is 70% bepalend voor video succes
Tegenwoordig is op iedere smartphone wel een goede camera. Hierdoor maak je snel zelf een goede video. Het succes van je video wordt steeds minder afhankelijk van een video crew (toch kan dit meehelpen), maar juist met een creatief team een commercial / video bedenken is belangrijker. Sterker nog 70% van het succes hangt af van het idee en 30% in de uitvoering. Heb jij dus geen hele hoge budgetten? Dan kan het alsnog succesvol voor jou werken.
Waar zijn de laatste drie tips?
De tips van Google waren niet alleen uitgebreide tips over wat wel en niet werkt. Het waren met name tips voor tools die je kunt gebruiken. Welke tools dit zijn hadden ze in de presentatie opgenomen. Zie hieronder de afbeelding met alle tips die ze ons wilden meegeven.
Conclusie Keynote Google
Het was op zich een interessante keynote van Google, al heb ik zelf niet veel nieuws gehoord. Ik kan mij wel voorstellen dat er veel webwinkel eigenaren waren die wel iets nieuws hebben opgestoken. Met name een aantal tools die ik al jaren gebruik zijn erg handig om te weten ook wanneer je niet met een freelance online marketing specialist werkt. Belangrijkste key-take-away is dat je slim gebruik moet maken van tools en automatisering wanneer dat kan. Hierdoor kan je de machines hun werk laten doen en kan jij je richten op het vergroten van het succes van jouw website. Feit is dat de rekenkrachten van de computers steeds groter worden en dat zij sneller en beter kunnen a/b testen dan wij mensen dit kunnen. Natuurlijk is er een behoudendheid dat computers het werk van mensen lijken over te nemen, maar niets is minder waar. Er blijft altijd handmatig werk alleen is dit in minder tijd te doen. Hierdoor kan jouw online marketing medewerker / specialist meer werk doen in minder tijd en kan jouw bedrijf een exponentiële groei doormaken.
Hulp nodig met je online marketing?
Ben jij op zoek naar ondersteuning op het gebied van online marketing? Maar weet jij niet waar je moet beginnen? Neem dan zeker contact met mij op en ik hoor graag waar jouw doelen liggen. Samen kunnen wij dan kijken of ik iets voor jou kan betekenen.