Update: 14 mei 2019

Praat met een gemiddelde marketeer en de ene naar de andere vakterm wordt om je ogen gesmeten. Ook deze blog zal ik een groot aantal vaktermen gebruiken, maar ik leg je ook graag uit wat deze vaktermen betekenen en vooral wat het kan doen voor het verbeteren van je ROI en ROAS en natuurlijk simpelweg je winstgevendheid!

Jarenlang was marketingcommunicatie een vak waarin je vaak schattingen kon doen over welke inkomsten tegenover jouw uitgaven stonden. Het was niet voor de bedrijven inzichtelijk hoe de consument tot een aankoopbeslissing was gekomen. De stappen in de Customer Journey waren alleen inzichtelijk te maken met een (duur) marktonderzoek én zelfs dan ging het om een representatieve afspiegeling van de markt, maar nooit de gehele markt. Hoe anders is dit tegenwoordig op het gebied van online Marketing. Het werken met een ROI en ROAS maakt het marketing vak rijker! Hoe ik dit bedoel? Dat leg ik je graag uit in deze blog.

Bij traditionele media blijft het berekenen van de ROI en ROAS lastig

ROI en ROASOké… dat zijn alweer twee afkortingen in de eerste alinea, tijd om even context aan deze afkortingen te geven. ROI staat voor Return on Investment. Hierbij bereken je wat de totale kosten zijn geweest die je hebt gemaakt (Incl. personeel, inkoop, advertenties etc.) en je bekijkt wat je totale omzet is geweest. Door dit op elkaar te delen krijg je de ROI. Daarnaast is er ook nog de ROAS. ROAS staat voor Return on Ad Spend. Hierbij kijk je naar het totaal aantal euro’s uitgegeven aan advertenties en naar de omzet die uit deze advertenties is voorgekomen. Door deze twee op elkaar te delen krijg je de ROAS. Je berekend eigenlijk wat je terug krijgt voor elke geïnvesteerde euro.

Verbondenheid offline en online

In mijn eerdere blog schreef ik over de verbondenheid tussen offline en online advertenties. Hierin werd duidelijk dat juist voor de branding en naamsbekendheid van je merk, traditionele media noodzakelijk is. Toch is er een nadeel bij deze traditionele media. Je kan namelijk uitstekend meten hoeveel personen bijvoorbeeld naar televisie gekeken hebben. Of hoeveel personen een magazine gekocht hebben. Maar hoeveel van de personen die je advertentie gezien kunnen hebben, hebben je advertentie of commercial ook werkelijk gezien?

Of zijn ze er misschien langs gebladerd. Misschien hebben ze in de reclamebreak wellicht de koffie gehaald. Ook een belangrijke vraag is; bij hoeveel consumenten blijft de boodschap beklijven en hoeveel van deze personen gaan ook actie ondernemen op hetgeen jouw massaboodschap was? Een duidelijke Return On Investment (ROI) of Return on Ad Spend (ROAS) kan je niet berekenen met deze traditionele media.

Online Marketing en de complete inzicht in de Customer Journey

Hoe fantastisch is het om als Online Marketeer te werken met Google Analytics of een andere Web analytics tool. Werkelijk alles wordt inzichtelijk gemaakt over de bezoekers van je website. Waar komen ze vandaan? Via welke zoektermen komen de consumenten op je website? Wat zijn de beste en minst scorende pagina’s op de website? Maar ook wat is het conversiepercentage van de website? En wat is de ROAS?

 Om dit in Google Analytics te kunnen meten is het wel noodzakelijk om doelen in te geven. Maar het is en blijft een zeer handige tool waarmee je daadwerkelijk kunt berekenen wat je rendement (ROAS) is op elke geïnvesteerde euro. Zeker door gebruik te maken van de beste conversiepaden en attributiemodellen kan je snel en duidelijk uitrekenen wat het rendement is op je investeringen. Je ziet precies welke Customer Journey de klant doorlopen heeft voordat hij tot aankoop is over gegaan. Je kan vervolgens aan de hand van de verschillende attributiemodellen waarde toekennen aan de verschillende kanalen en je kunt dus ook zien hoeveel geld je direct terug krijgt per geïnvesteerde euro.

Werken met de ROI & ROAS maakt marketing rijker

Het werken en berekenen van de ROI en ROAS op je marketinginvesteringen maakt je werk niet alleen leuker en completer, maar je kan er ook rijker door worden. Rijker qua werk en rijker qua geld. Als je namelijk weet dat je per geïnvesteerde euro 5 euro terug krijgt (een ROI of ROAS van 500%) ben je toch gek dat je die euro niet gaat investeren? En hoe leuk is het voor jezelf als marketeer dat je je merk, product of dienst en je omzet kan laten groeien door de juiste investeringen te doen?

Waar het in het verleden nog koffiedik kijken was, kan je nu met de juiste kennis van onder andere Google Analytics (web analytics) en zoekmachineoptimalisatie inzicht verwerven in het shopgedrag van de consument én weet je hoe je deze consumenten beter en concreter kunt bereiken. Dat is echt iets waar je als Marketeer alleen maar blij van kan worden!

Het marketingvak is mijn inziens echt rijker geworden door alle online tools die de Customer Journey inzichtelijk maken, nu maar hopen dat we op één of andere manier ook de traditionele media kunnen laten aansluiten in deze meting zodat we écht een compleet beeld hebben van de stappen binnen het beslissingsproces. Dit is ongetwijfeld dichterbij dan wij allen voor mogelijk hebben…