Het blijft bijzonder om te horen. Ondernemers die Google Analytics data verzamelen via hun website, maar hier vervolgens niets mee doen. Zeker wanneer ze het hebben geïnstalleerd omdat ze ergens hebben gehoord dat het goed is voor hun SEO resultaten. In deze blog leg ik je graag kort en krachtig uit wat Google Analytics is en waarom je vanaf vandaag zeker met deze waardevolle data moet gaan werken om jouw bedrijf te laten groeien.
Waarvoor kan je Google Analytics gebruiken?
Met een Property Code van Google Analtyics kan je gegevens verzamelen van de gebruikers die op je website komen. In verband met de AVG moet je uiteraard zorgen dat deze gegevens geanonimiseerd zijn. Maar zelfs met geanonimiseerde gegevens kan je belangrijke informatie over je website verzamelen. Zo zie je hoeveel bezoekers er op je site zijn geweest, via welke kanalen deze bezoekers zijn gekomen en als je doelen instelt kan je zelfs volgen of de bezoekers wel doen wat jij wilt dat ze doen. Maar je kan nog veel meer data eruit halen. Bijna op al jouw vragen kan je een antwoord vinden. Klinkt als een machtige en prachtige tool, vind je niet?
Je wilt toch weten hoeveel bezoekers je hebt en wat ze doen?
Ik heb ik veel winkels gewerkt en voor retail bedrijven. Een van de belangrijke gegevens die je als fysieke winkel moet weten zijn. Hoeveel mensen heb je gisteren in de winkel gehad? Was dit meer of minder dan vorig jaar. Hoeveel euro omzet heb je gemaakt? Wat was de gemiddelde aankoopwaarde gisteren? Hoeveel mensen zijn de winkel uitgelopen zonder iets te kopen? Waardoor komen de verschillen met vorig jaar? Deze vragen ben ik enorm op getraind want daarmee konden we de klanttevredenheid vergroten en de omzetten stimuleren.
Online bezoek doormeten
Wanneer je een website hebt voor je bedrijf (onmisbaar tegenwoordig), dan adviseer ik je deze website te behandelen als jouw online winkel. Je wilt daarom ook graag antwoord hebben op de vragen die je jezelf ook stelt in een fysieke winkel. Met Google Analytics meet je deze belangrijke data van de online bezoekers van jouw website. Maar alleen het instellen van een code en vervolgens hier niets mee doen zal je niet brengen wat je nodig hebt voor groei.
Kijk naar echte data
De grootste fout die ik bij veel ondernemers ontdek, is dat ze werken met alle websitegegevens. Hierbij hebben ze dus geen filters ingesteld. Zeker omdat je ook je eigen bezoeken aan je website meeneemt zal je vertekende data zien. Jij zit hoogstwaarschijnlijk vaak op je eigen site en blijft ook lang op een pagina. Hierdoor weet je niet wat het gedrag is van je echte bezoekers. Voor veel ondernemers start ik dus ook met het inrichten van een weergave met gefilterde data. Vervolgens stel ik filters in op jouw ip-adres, maar ook die van mij en andere bezoekers die geen klant zijn. Pas na het aanmaken van deze weergave gaat hij ook gegevens verzamelen. Je ziet dus geen gegevens met terugwerkende kracht.
Doelen instellen en meten
Wist je dat het mogelijk is om in Google Analytics doelen in stellen? Je kan (al dan niet in combinatie met tags via Google Tag Manager), heel veel doormeten. Denk bijvoorbeeld aan het doel dat bezoekers bijv. 2 minuten op je site zijn, hoeveel pagina’s te bekijken. Wat de scroll-diepte is op je pagina, maar ook of een contactformulier is ingevuld. Heb jij een e-commerce website waar men ook kan bestellen? Dan wil je deze doelen zeker door meten met e-commerce bijhouden. Dan kan je zien hoeveel mensen afrekenen maar ook heel belangrijk hoeveel mensen afhaken.
Actie ondernemen op hetgeen je ziet
Het bekijken van de data is één stap, maar het is nóg belangrijker dat iets met deze data gaat doen. Zie je bijvoorbeeld dat de gemiddelde sessieduur omlaag gaat? Dan is het zaak om jezelf af te vragen hoe dit kan. Vervolgens kan je bijvoorbeeld met A/B testen e.e.a. uitsluiten en verbeteren. Zelf gebruik ik hiervoor vaak de Google Optimize tool, maar er zijn natuurlijk nog veel meer A/B test tools.
Hulp nodig met jouw Google Analytics?
Denk jij nou na aanleiding van deze blog… ja ik wil daarmee aan de slag, maar weet niet waar ik moet beginnen. Ik help veel ondernemers met het opstarten met deze machtige en prachtige tool machtig te maken. De eenmalige zaken (zoals het inrichten van Google Tag Manager) zal ik je graag in ontlasten, maar ik ben ook altijd bezig met het overdragen van kennis. Belangrijke zaken die terugkeren pakken wij de eerste keer samen op en zal ik een screen capture van maken. Zo weet jij ook de volgende keer aan de hand van hetgeen ik gefilmd heb je weg te vinden is Google Analytics. Nieuwsgierig geworden? Neem dan contact met mij op en ik ga samen met jou aan de slag om online meer succes te halen.