In de decembermaand kan je er gewoonweg niet omheen. Allerlei soorten reclame.. De ene naar de andere vliegt om je oren. Nu met 25% korting! 1+1 gratis! Allemaal kreten die je door elkaar hoort, maar ik durf te wedden dat je niet meer weet bij welk product welke actie hoort. Al deze actie reclame wordt natuurlijk ingezet om de consument te stimuleren tot aankoop. Maar hebben dergelijke actiereclames in de decembermaand wel effect? Krijgt de consument geen overload aan reclame? Ik ben van mening dat een overkill aan actiereclame in de decembermaand niet effectief is. Wat wel effectief is? Themareclames die inspelen op je emotie!
Waarom zoveel reclame in december?
Zet de televisie aan en je zult in de decembermaand ongetwijfeld geconfronteerd worden met actiereclames en reclames. Logisch natuurlijk want december is de feestmaand, de maand waar óók tijdens de crisis en in mindere tijden geld wordt uitgegeven. Sinterklaas viert op 5 december zijn verjaardag en de periode voorafgaand moeten natuurlijk de schoentjes gevuld worden. Zodra de Sint weer het land uit is, vliegt de kerstmuziek alweer om je oren en ook op het werk wordt volop gepraat over extra vrije dagen tijdens de feestmaand. Kerstmis is naast Sinterklaas natuurlijk ook een heel commercieel feest die toevalligerwijs ook in december is. Een tijd van gezelligheid, lekker eten, nieuwe jurkjes, feestkleding en cadeaus onder de kerstboom. Genoeg redenen voor fabrikanten en producten om extra actiereclame te maken, want je wilt natuurlijk dat de consument jouw product cadeau geeft.
Waarmee val je nou echt op in december?
Ik ben er heilig van overtuigd dat een zoveelste 1+1 gratis promotie weinig zoden aan de dijk zet om de consument te overtuigen, laat staan dat je ermee opvalt. Wat wel werkt? Speel in op de emotie van de consument. Dit kan verdriet, knusheid, liefde en zelfs humor zijn. Er zijn legio’s voorbeelden te noemen aan thema reclame die deze emoties goed verwoorden of uitbeelden. Een aantal van mijn favorieten wil ik hier graag laten zien:
EDEKA kerstcommercial
Deze Duitse commercial van supermarktketen Edeka speel feilloos in op het gevoel van eenzaamheid en gezelligheid tijdens de kerstperiode. Ze laten geen producten zien, geen acties voor extra korting. Wat ze wel doen? Ze laten zien waar Kerst om draait, het samen zijn. Liefde en genegenheid en dat je dat met z’n allen viert door gezellig met kerst aan tafel te zitten. Deze commercial had van alle supermarktketens over de hele wereld kunnen zijn, dat maakt het ook zo sterk. Edeka zet zichzelf op de kaart door de consument centraal te stellen en de emotie in plaats van hun winkel en het product.
CoolBlue wordt overgenomen door…
Dit filmpje is van een interne campagne van CoolBlue dus niet voor de consument, echter zijn ze wel zo slim om deze campagne online te delen en zo dus indirect toch de consument te bereiken. Ze maken een satirisch statement over de officiële persconferenties rondom overnames van bedrijven, met een humoristische knipoog naar de actualiteit in Nederland op dit moment. Natuurlijk speel je jezelf hiermee in de kijker. Niet alleen het personeel zal het enorm waarderen dat ze op deze leuke en unieke manier bedankt worden, maar ook de consumenten zullen de grap enorm waarderen. Het gevolg naar mijn idee? Als dit filmpje nóg meer bekeken wordt de aankomende dagen zullen mensen sneller aan CoolBlue denken als ze toch nog een cadeautje zoeken.
De jaarlijkse tranentrekker van Brits warenhuis John Lewis
Tot slot wil ik de jaarlijkse tranentrekkende commercial van Brits warenhuis John Lewis met jullie delen. Zij hebben de kracht van commercials met emotie al jaren terug ontdekt en elk jaar geven ze meer geld uit aan de ontwikkeling van deze commercials. Ze hebben dit zo goed gedaan dat menig marketeer, van over de hele wereld, het hele jaar zit te wachten om de nieuwe commercial te zien. Ze weten feilloos in te spelen op de emoties rondom kerst. De juiste muziek en mooie beelden zorgen voor ware tranentrekkers. Met deze jaarlijkse kerstcommercials hebben zij zichzelf goed op de kaart gezet als hét warenhuis voor de decembermaand. De commercial van 2013 bezorgt mij nog kippenvel, elke keer dat ik hem zie. John Lewis bezuinigt niet op de muziek, voor de commercial van 2013 hebben ze Lily Alen zelfs speciaal een cover laten inzingen. Dit raakt bij mij in ieder geval de juiste snaar. Ook de commercial van 2015 is erg goed bedacht en uitgevoerd. Bekijk deze commercial “Man on the Moon” hieronder.
Ik zou het geweldig vinden als steeds meer bedrijven in Nederland de actiereclame in december vergeten en dat er steeds meer reclames komen die inspelen op je gevoel, want ik denk dat je alleen zo een plekje in het hart van de consument veroverd.
Wil jij graag brainstormen?
Wil jij graag eens ontdekken hoe jij de harten van jouw potentiële doelgroep kunt raken? Neem vrijblijvend contact met mij op en ik ga graag samen met jou aan de slag met jouw marketing.