Online marketing is en wordt steeds belangrijker. Toch kan ik mij ook goed voorstellen dat jij als ondernemer ook het gevoel krijgt dat je een duizendpoot moet worden. Want naast je passie en het optimaal bedienen van je klanten moet je ook ineens alles weten over online marketing. Althans dat is wat veel ondernemers denken. Omdat dit niet waar is en ik je heel graag op weg help heb ik in deze blog drie belangrijke tips uitgewerkt die jou kunnen helpen met het efficiënt starten van jouw online marketing.
Tip 1 – Efficiënt Starten door verwachtingen vast te leggen
Veel kleinere en startende ondernemers starten met het maken van een website omdat “iedereen het heeft” en “omdat het erbij hoort”. Maar dit zijn de slechtste redenen om een website te ontwikkelen. Sterker nog… ik durf je op een briefje te geven dat dit het efficiënt starten met online marketing juist moeilijker maakt. Want voor je een website kunt ontwikkelen moet je eerst weten wat je verwachtingen zijn die bij de website horen. Daarom mijn eerste tip voor alle ondernemers… namelijk leg je verwachtingen vast van jouw website. Weet je niet waar je moet beginnen? Beantwoord dan de volgende vragen:
- Omschrijf in 1 zin het doel van jouw bedrijf
- Welke actie moeten klanten doen op jouw website wil jij het succesvol noemen?
- Denk aan contactaanvraag, maar het kan ook om een aantal bekeken pagina’s gaan etc.
- Wat is het unieke onderscheid van jouw bedrijf ten opzichte van die van je concurrentie?
Door te starten met het zoeken van het antwoord op deze vragen zal je efficiënt starten met het behalen van jouw (online) doelen.
Tip 2 – Onderzoek waar de kansen liggen
Als je start met je onderneming weet je natuurlijk dat er voldoende kansen zijn. Maar heb jij ze al voor de bril welke kansen dit zijn? Zeker als het gaat om online marketing liggen er veel kansen die jij wellicht nog niet hebt ontdekt. Zo was ik laatst met een klant bezig met het omschrijven van de gewenste websitestructuur. Tijdens dit gesprek werkten wij een soort sitemap uit die als basis diende voor het opzetten van de website. Een vast onderdeel bij zo’n afspraak is dat ik samen met mijn klant ga ontdekken wat de potentiële klanten bezighoudt. Dus waar zoekt met werkelijk op? Welke diensten sluiten hierop aan? En mis je als ondernemer nog kansen waar mensen juist wel op zoeken? Als externe online marketing specialist help ik ondernemers met het onderzoeken en het begeleiden naar de meest optimale websitestructuur. Het opent vaak de ogen voor kansen die ze eerst nog niet wisten te vinden en zorgt dat jij met je website efficiënt kunt starten
Tip 3 – Ontwikkel een website op basis van kansen en verwachtingen
Pas als je de eerste twee stappen hebt doorlopen kan je jouw website gaan maken. Dus aan de hand van een opgestelde websitestructuur waarin jij jouw kansen optimaal gaat benutten. Maar bovenal ook de doelen die aan je website gekoppeld zijn. Het is aan te raden de website te laten ontwikkelen door een gespecialiseerd bedrijf. Als jij jouw gewenste websitestructuur overhandigd met jouw doelen kan een dergelijk bedrijf zorgen voor een passende offerte, maar bovenal een website die voldoet aan de verwachtingen. Sla je de eerste twee stappen over en laat je direct een website maken? Dan is er een hele grote kans dat jij uiteindelijk ontevreden bent over de resultaten van je website. Dit ligt dan niet aan de webbouwer, maar aan het feit dat de webbouwer onvoldoende input heeft ontvangen om de website naar verwachting te kunnen bouwen.
Hulp inschakelen als kleine ondernemer
Denk je na het lezen van deze blog… JA dat klinkt interessant en logisch! Dan ben ik heel blij dat ik je met deze tips handvatten heb gegeven om verder te gaan zodat ook jij efficiënt kunt starten met online marketing. Maar ik kan mij ook voorstellen dat jij hulp nodig hebt, of dat jij het liefst dit onderdeel wilt uitbesteden. In dat geval begeleid ik jou graag in het behalen van jouw doelstellingen met de inzet van online marketing middelen. Mijn aanpak is uniek omdat ik niet bang ben kennis te delen. Ik leer je graag zelf hoe je iets kunt doen en maak desgewenst screenshots als ik iets voor je aan het doen ben. Zo krijg jij een training-op-maat die je op ieder gewenst moment terug kunt kijken. Ben jij nieuwsgierig geworden? Neem gerust contact met mij op en ik maak graag een afspraak met je om jou verder te helpen!