Aan wie vertel jij jouw verhaal?

Afgelopen week heb ik voor een groep van 26 ondernemers uit de wijk Stadshagen mijn verhaal verteld over online je verhaal vertellen. In één uur tijd kon ik natuurlijk niet in de details of diepte gaan. Maar er is een belangrijke aanzet gedaan in één van de meest belangrijke, maar ook vergeten onderdelen. De doelgroep of in chique termen ook wel persona genoemd. Want wie is nou werkelijk je doelgroep? Omdat ik ook jou als trouwe blog lezer graag wil meenemen in dit verhaal vandaag mijn blog over het maken en volgen van een persona.

persona

Kies niet alles – kies een persona

De grootste fout die ondernemers maken als het gaat om online communicatie is dat ze niet kiezen wie hun gewenste doelgroep is. Deze persona is uitermate belangrijk en bepalend wanneer jij je online content gaat schrijven. Maar eveneens belangrijk in hoe jij je website gaat inrichten. Natuurlijk wil je het liefst zoveel mogelijk omzet, maar door je niet te focussen laat je zelf omzet liggen. Vergelijk het met kleuren. Wanneer je alle kleuren met elkaar mengt krijg je namelijk geen regenboog… nee je krijgt dan de kleur grijs. Juist door (moeilijke) keuzes te maken in je doelgroep zal je omzet stijgen. Je (online) verhaal zal sterker worden én je succes zal groter zijn.

Hoe maak je een persona?

Allereerst is het belangrijk dat je niet een persona maakt in de trend van: Vrouw van 16 jaar en ouder wonend in Nederland. Want dat is veel te breed. Nee je gaat een persoon creëren. Je geeft je persona een naam, zoekt er een (stock) foto bij, omschrijft de interesses, hobby’s, huwelijkse staat, inkomen, opleiding, werk, geloof etc. Maak een duidelijke schets van een fictief persoon. Wanneer je een zeer brede doelgroep bedient maakt je meerdere doelgroepen om zo aan de diverse doelgroepen een eigen verhaal te vertellen. Wanneer je online teksten gaat schrijven of content gaat verzamelen voor jouw website of sociale media kanalen hou jij deze persona in je achterhoofd. Dat zal je werk een stuk makkelijker maken.

Kan je persona veranderen?

Ja! Sterker nog… je persona moet veranderen. Je begint met een startpunt van een ideale klant, maar gedurende de tijd evolueert jouw bedrijf. Je krijgt nieuwe ideeën. Ontwikkelt nieuwe kennis en vaardigheden en ook je klanten groeien daarin met je mee. Wanneer je stoïcijns vasthoudt aan de oorspronkelijke persona kan er een kloof ontstaan. Een kloof tussen jouw online gezicht en jouw klanten. Hierdoor kunnen je klanten het gevoel krijgen dat jij niet met hen meegroeit. Het is dus erg belangrijk om met je bedrijf en je klanten mee te groeien. Ik adviseer mijn klanten dan ook altijd om ieder jaar de persona’s te bekijken en eventueel te herzien. Je zult zien wanneer je dit doet dat je meer inzicht hebt gekregen. Misschien is wel je inzicht dat de klant die jij voor ogen had, helemaal niet jouw ideale klant is. Genoeg reden om hierover na te denken.

Help ik loop vast met het maken van een persona!

Het maken van een persona is iets dat gezien wordt als heel gemakkelijk. Totdat je ermee bezig gaat natuurlijk… want dan is het ineens een stuk moeilijker. Ik adviseer jou dan ook om dit samen met iemand anders te doen. Het liefst iemand die niet in jouw bedrijf of organisatie werkt. Deze persoon heeft namelijk een frisse blik en kijk op jouw ideale klant en kan wellicht nieuwe deuren open zetten waar je nog niet eerder over na hebt gedacht. Wil jij ook graag hulp met het opzetten van een persona met daaraan natuurlijk een online marketing strategie? Neem dan zeker contact met mij op! Ik help je graag met een frisse blik op jouw online verhaal en jouw ideale persona.