Content Marketing – De Magie van December

De december maand is steevast de maand dat je overspoeld wordt met de acties. Veelal kortingsacties om consumenten aan te zetten tot kopen. De folders stapelen zich op en tezamen met al het cadeaupapier is deze maand niet heel goed voor alle gekapte bomen. Toch vraag ik mij ieder jaar weer af waarom deze acties en (ogenschijnlijk) hoge kortingen zo de overhand nemen. Juist met een verhaal en met een gevoel kan je in deze maand zoveel meer verkopen. Neem een voorbeeld aan de kerstcommercial van John Lewis. Een iconische commercial waar ik ieder jaar al in oktober weer naar uitkijk. Maar zo zijn er meer. In deze blog een aantal prachtige voorbeelden hoe je door middel van goede content marketing de magie van december tot leven kan wekken.

content

John Lewis is koning Content Marketing

Steevast is de commercial van John Lewis een tranentrekkende commercial waarmee ze de harten van heel de wereld veroveren. Dit keer hebben ze meer de sentiment en het gevoel van liefde neergezet. En daarbij hebben ze naast de hoofdcommercial ook nog een behind-the-scenes en een voorloper van de christmas ad gemaakt. Ik denk dat wij met recht mogen stellen dat John Lewis Koning Content Marketing is!

Just a little bit funny – Elton John kerst commercial

En met niemand minder dan Elton John in de hoofdrol. Het mag voor zich spreken dat deze commercial niet heel goedkoop was. Naar verluid kostte het 8 miljoen pond om deze commercial te maken waarvan Elton John naar schatting het merendeel opstreek. Desondanks denk ik dat John Lewis deze kosten snel terug heeft verdiend. In een tijd waarin men toch de winkelstraat op zoekt en webwinkels hebben ze weer de top-of-mind positie te pakken. Een sterk staaltje content marketing waar de Nederlandse bedrijven echt nog wat van kunnen leren. Kijken en genieten jullie weer mee?

John Lewis toegift met behind the scenes

Een trend die ik eerder al heb gezien zijn alle backstage films. Tegenwoordig zie je bijna bij iedere commercial wel een backstage film of een behind-the-scenes. Sterker nog de warenhuisgigant John Lewis heeft zelfs een kort filmpje ontwikkeld waarin ze niet het warenhuis, maar de oprichter van het warenhuis centraal zetten in een soort van Behind-the-Scenes film. Hierin laten ze zien dat ze altijd klaar zijn om te communiceren met hun klanten. Een stukje klantvriendelijkheid en gastvrijheid in de drukke december maand. En ondanks dat het natuurlijk allemaal geregisseerd is en er natuurlijk gewoon een groot marketing team achter zit, is het toch prachtig om nét dat beetje persoonlijke touch te geven in deze drukke december maand.

John Lewis & Waitrose – Bohemian Rhapsody

Hoe vertel je je klanten in de december maand dat je vol voor ze gaat? Dat je geen kans onbenut laat en dat je hen de perfecte beleving en het perfecte cadeau wilt geven? Als je het Marketing team van John Lewis heet weet je dat je dat aanpakt met een online filmpje die uiteraard weer viral gaat. Ook weten waar een goede viral movie aan voldoet? Lees dan mijn blog: 4 voorwaarden van een goede viral film. Bekijk en oordeel mee hoe ze deze Bohemian Rhapsody film hebben opgezet. Als ze net zo hun best doen in de winkels, online en de klantenservice als het maken van deze filmpjes… dan vind ik het stiekem best jammer dat John Lewis niet in Nederland zit.

Share the gift of creativity met Apple

De wereld wordt steeds meer op mobiel gericht. Iedereen wil de nieuwste smartphone hebben. Des te bijzonderder is de kerstcommercial van Apple dit jaar. Deze commercial vertelt het verhaal achter creativiteit, maar belangrijker nog de terughoudendheid die wij allemaal ervaren als het gaat om onze kennis en creativiteit. Je bent zelf namelijk je allergrootst criticus. In deze commercial zie je een dame die met haar Macbook prachtige dingen maakt, maar die te bang is om dit te delen. Het draait indirect om het feit dat je met je Macbook iets prachtigs kan maken, maar het is mooi ingekleed met een herkenbaar thema. Terwijl juist jouw creativiteit en eigenheid het waard is om te delen. Een prachtige content marketing waardige boodschap die ik je zeker niet wil onthouden. Geniet je weer mee?

Making it home for Christmas – London Heathrow

Waar draait het echt om met kerst? Het draait niet om cadeautjes. Het draait om gezelligheid en gezelschap vinden bij elkaar. De Kerstcommercial van London Heathrow Airport speelt op grappige wijze in op pensionado die in Florida wonen omdat de temperatuur daar beter is dan in Londen. Maar wanneer je in Londen (of Nederland) woont heeft juist het koude weer en de dikke trui de extra sfeer van de december maand. In de aandoenlijke kerstcommercial van London Heathrow zie je de #heathrowbears die besluiten toch terug te vliegen naar huis speciaal voor de december maand.

Reindeer Treats – McDonalds UK

Kerst en McDonalds is niet iets dat al eerste in mij op komt. Want kerst staat toch om zelf eten maken? Maar toch heeft McDonalds een prachtige content waardige commercial ontwikkeld voor de decembermaand. Het doel is natuurlijk om te laten zien dat McDonalds niet alleen maar ongezond eten heeft, maar ook gezonde snacks. En ik moet eerlijk zeggen dat het hen heel goed gelukt is met de ontwikkeling van deze commercial. Want wie krijgt nou niet medelijden met de rendieren die snakken naar een lekker worteltje?

Edeka pakt uit in de winkel

In mijn eerdere blog heb ik de tranentrekkende commercial van onze Oosterburen uitvoerig besproken.  Dit jaar gooien ze het over een andere boeg. Ze betrekken daadwerkelijke bezoekers van een EDEKA winkel en geven hen de kans om uit te pakken voor Kerst. Niet heel erg gericht op de content marketing, maar wel het gevoel van Kerst. Ik wil deze commercial toch graag met je delen. Kijk mee en oordeel zelf.

Aldi Ireland – Kevin the carrot

Kevin the Carrot is in Ierland een groot begrip. Ieder jaar ontwikkelt Aldi een commercial met rijm over Kevin the Carrot. De juiste muziek, de juiste tone – of – voice en natuurlijk een goede afloop. De story writers van Aldi in Ierland hebben ook dit jaar weer goed hun best gedaan.

Nederlandse commercials – Staatsloterij

Toen ik deze blog vorige week schreef was Sinterklaas nog niet voorbij en waren de Nederlandse Kerstcommercials nog niet massaal gelanceerd. Ondertussen kan je niet meer om de commercial van o.a. Jumbo Supermarkten heen, maar die commercial is niet echt gedreven door content marketing. Een commercial die vandaag mijn aandacht vroeg was de commercial van de Staatsloterij genaamd: Frekkel de Film. Een prachtige content waardige commercial waarbij ze op mooie manier illustreren dat het winnen van de staatsloterij niet alles is… kijk je ook mee?

Laat je inspireren door content marketing

Ik heb er de laatste jaren een gewoonte van gemaakt om in de december maand een blog te schrijven met daarin een aantal zeer goede content marketing waardige commercials. Sterker nog één van mijn allereerste blogs was; Emotie doet verkopen in december. Door onder andere de reacties op deze blog en andere ontwikkelingen ben ik in januari 2017 voor mijzelf begonnen met RUMR Marketing. Vanuit mijn creativiteit en kennis help ik bedrijven graag in het online vertellen van hun verhaal. Wil jij ook graag op unieke manier je verhaal vertellen? En dat hoeft natuurlijk niet persé in een online filmpje, maar dat kan ook op je website en via je sociale media. Dan kom ik graag met jou in contact. Ik ben ervan overtuigd dat wij samen jouw passie kunnen verwoorden in een ijzersterke Content Marketing Strategie.