Het mooie vak van Marketing en online marketing veranderd razend snel. De ene na andere Buzz-word vliegt om je oren. Technologie wordt razend snel ontwikkeld en wie niet bijblijft in het vak lijkt achter de feiten aan te lopen. Maar is dat ook echt zo? Op de jaarlijkse NIMA Marketing Dag 2019 heb ik diverse lezingen gevolgd om mijzelf te laten inspireren. Maar even zo belangrijk een rode draad in de ontwikkelingen van mijn vakgebied te ontdekken. Mijn ontdekkingen en inspiraties van deze dag gebruik ik ieder jaar weer om mijn klanten te helpen met het behalen van hun (online) doelstellingen. Uiteraard wil ik jou door middel van dit artikel ook graag vertellen over de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van Marketing.
Op het puntje van de stoel met Tom Goodwin op de Nima Marketing Dag
Op donderdag 20 juni reisde ik af naar De Fabrique in Utrecht voor een dag vol inspiratie. Met name de Keynote van Tom Goodwin was iets waar ik enorm naar uitkeek. Gelukkig maakte hij alle verwachtingen meer dan waar. Wat een visionair en wat een nuchtere man die marketing en ontwikkelingen fris en uniek bekijkt. Hij druist soms regelrecht tegen de gevestigde orde in, maar dat is nodig om mensen aan het denken te zetten. Een betere opening van deze dag vol Marketingverhalen kon ik niet bedenken. Met droge humor en een paar verfrissende ondersteunende plaatjes in zijn powerpoint wist hij de hele zaal van 1.700 marketeers op het puntje van hun stoel te krijgen! Dat noem ik nog een keer een prachtige start van een marketing congres.
Rethink what we should have built
Ja deze woorden zijn de beste samenvatting van de presentatie van Tom Goodwin. Wij mensen zijn namelijk erg goed in het gebruiken van nieuwe technieken volgens de richtlijnen die wij gewenst zijn. Vooral binnen onze comfortzone en weinig vernieuwend. Vroeger had je bijvoorbeeld een catalogus van je producten en wij hebben met de opkomst van het internet die catalogus online gezet en noemen dit tegenwoordig een webshop. Maar is dit de beste inzet van de technologie? Waarschijnlijk niet. Tom zijn boodschap was dan ook duidelijk. Begin opnieuw met nadenken over de mogelijkheden en ontdek hoe jij als bedrijf de klanten echt kunt helpen met technologie. Je zult zien dat mensen dan ook minder angst hebben om gegevens vrij te geven. Denk bijvoorbeeld aan een mogelijkheid dat jouw geboekte hotel ziet waar je bent en dat zij jou actief informeren wanneer jouw hotelkamer gereed is. Dit voorkomt wachten in de lobby van het hotel en voorkomt irritatie bij jou als bezoeker. Met deze gedachte en de quote “Let’s Rethink what we should have built” ben ik de rest van de presentaties van de dag ingegaan.
Presentatie Aliander – We are eating our worlds
De eerste presentatie die ik na de keynote heb gevolgd ging over hoe Aliander bezig is met de maatschappelijke taak om terug te geven aan de wereld. Er is urgentie ontstaan om als bedrijf iets terug te geven aan de natuur. Als bedrijf kan je ervoor kiezen om een Bcorp te worden waarmee je actief aangeeft dat de schade die je berokkend aan de natuur gecompenseerd wordt. Een mooi verhaal, maar is dit niet een kwestie van schuldgevoel afkopen? Een quote in de presentatie van Tom zei namelijk: 99.9% of the time people don’t give a shit about your brand (quote van Adam Ferrier). De klimaatverandering is echter wel tastbaar en merkbaar en ik ben zeker overtuigd van het feit dat jij als bedrijf en als individueel persoon actief bezig moet zijn met jouw Footprint, maar is dit iets dat je moet “vermarkten”? Of is dit iets dat je uit oprechte interesse en betrokkenheid doet? De intrinsieke motivatie vind ik namelijk belangrijker dan het “doen omdat het hoort of moet”.
Presentatie Kaliber – It’s Time to Fuck up!
Alleen al om de titel van deze presentatie wilde ik heel graag naar deze presentatie. Want ik ben groot voorstander van A/B testen en geloof in het feit dat je door te falen kunt leren. En geloof me ik vind het ook niet leuk om te falen, maar wanneer je alleen in je comfortzone blijft hangen, zal je niet falen en dus ook niet leren en ontwikkelen. Nieuwsgierig naar de nieuwe inzichten en hun blik op “fuck-ups” ben ik naar de presentatie van Ronald van Schaik geweest. In de presentatie van Ronald legde hij op luchtige manier uit hoe je creatief kan blijven en bovenal dat naast Creativiteit en Wijsheid de moed om te proberen noodzaak is om te innoveren en ontwikkelen. Een andere belangrijke take-away van deze presentatie was dat het belangrijk is om de persona’s van jouw doelgroep meer emotioneel moet maken. Dus niet alleen de feiten, maar ook wat zijn hun dromen, angsten, kansen en valkuilen. Als je dit weet, kan je blijven innoveren met oplossingsgericht vermogen.
Presentatie van Underlined en de Volksbank – Grip op Customer Journey met Data Driven CX
Iedereen die mij een beetje kent weet hoe belangrijk ik data vind. Deze presentatie leek mij dus interessant om te volgen. Echter viel het mij enorm tegen qua inspiratie. Het was vooral een presentatie van een product en een oplossing hoe het is gebruikt door één van de klanten. Leuk verhaal… maar weinig inspirerend. Van deze presentatie heb ik dus ook geen “belangrijke key-take away” genoteerd…
Presentatie van Husky Marketing Planner – De 7 valkuilen van Marketing Technologie
De eigenaar van het bedrijf Husky heeft in zijn presentatie gepraat over de 7 valkuilen van Marketing technology. Interessant onderwerp en belangrijk om natuurlijk te weten waar de uitdagingen liggen en natuurlijk valkuilen. Een hele lijst aan valkuilen passeerden de revue… Maar eigenlijk kon alles samengevat worden naar de volgende key-take away: “Houd rekening met de mensen die met de tool moeten werken of deze moeten installeren. Zorg dat de tool past binnen jouw bedrijf en it-structuur, betrek je team bij de keuzes, zorg dat het bedrijf van de tool jou begeleiding / training biedt. Maar ook stop met zoeken naar die ene tool die alles kan… want die bestaat niet. Maak slim gebruik van API’s en iPaas systemen maar het belangrijkste dat je kijkt naar het bedrijf, de reeds gemaakte keuzes en de mensen die er echt mee moeten werken.
Presentatie Eindhoven365 – Open Source en Co-creatie in Marketing
De laatste presentatie voor de afsluitende keynote was een presentatie van Peter Kentie van Eindhoven365. Ik ben namelijk groot fan van open source. Ik ben namelijk van mening dat je samen meer neer kunt zetten dan alleen en daarom was ik ook zo nieuwsgierig naar het verhaal van Eindhoven365. Helaas vrij weinig mensen in de zaal, maar die hebben zeker wat gemist! Wat werd ik aangenaam verrast door deze presentatie en ook aanpak. Waar veel bedrijven bang zijn dat ‘anderen’ met hun idee aan de haal gaan. Waarbij mensen bang zijn dat iets niet meer in hun huisstijl past… heeft Eindhoven365 juist de regie neergelegd bij de mensen die het merk nu hebben gemaakt tot wat het is. Met het logo van Eindhoven mocht iedereen zijn eigen interpretatie maken. Wat ze vervolgens zagen, was dat het logo massaal werd omarmd en gebruikt in verschillende vormen. Dit bouwde allemaal mee aan het merk Eindhoven. Belangrijkste Key take away van deze presentatie is dus ook dat je je doelgroep moet betrekken met je merk en bedrijf. Dat wist ik natuurlijk al, maar de aanpak van Eindhoven365 heeft mij wel geïnspireerd hoe je dit kunt aanpakken!
Afsluitende Keynote V&D
Bij een afsluitende keynote verwacht je dat je een laatste inspirerende presentatie krijgt waarmee je vol energie de dag kan afsluiten. Vorig jaar was de afsluitende presentatie van ING en dit jaar van V&D. Omdat de afsluitende keynote mij vorig jaar tegen viel in energie en inspiratie, was ik erg benieuwd hoe de kwaliteit dit jaar zou zijn. Helaas voor NIMA hebben ze de trend van vorig jaar doorgezet. Een soort veredelde bedrijfspresentatie werd doorlopen waarbij ik zelfs besloot weg te gaan. Een gemiste kans om alle marketeers vol inspiratie weg te sturen. Maar des al niet te min, veel inspiratie op gedaan bij een aantal andere presentaties en nog het meest uit de keynote van Tom Goodwin!
Wat was de kwaliteit van Nima Marketing Dag 2019?
Ongeveer 1700 marketeers waren op donderdag 20 juni in Utrecht bij de Nima Marketing Dag 2019. Met in totaal 75 presentaties een hele prestatie van de organisatie dat ze dit hebben neergezet. Maar was was de kwaliteit van de presentatie en de inhoud. Ik ben natuurlijk niet naar alle presentaties geweest, maar heb wel mensen gesproken die naar andere presentaties waren. Er zaten hele interessante en inspirerende presentaties tussen, maar helaas ook simpele verkoop praatjes van bedrijven die hun product of dienst graag wilden presenteren. Maar met zo’n groot festival programma kan ik mij voorstellen dat dit gebeurd.
Wat mij echter wel opviel was de kwaliteit van de manier van presenteren. Misschien ben ik hierin ook heel kieskeurig… maar van mij mag de Nima Marketing Dag 2019 meer richting een TED Talk-achtige setting en kwaliteit gaan. Er zijn helaas nog té veel bedrijven die teveel tekst op powerpoints zetten, maar ook de start van de presentatie was voor mijn gevoel té eentonig. Waar Tom Goodwin mij in de eerste minuut op het puntje van mijn stoel had zitten… wisten andere sprekers in de eerste 3 minuten alleen zichzelf voor te stellen en hun onderwerp te vertellen… Misschien ben ik te kieskeurig? Ik weet het niet alleen weet ik wel dat ik het een verbetering vind als er volgend jaar minder PowerPoint en wat meer unieke presentatietechniek ingezet wordt om mensen te inspireren.
Let’s start creativity and innovation for 2019/2020
De belangrijkste learning van Nima Marketing Dag 2019 die ik jou wil meegeven? Start eens met een nieuwe frisse blik op jouw problemen! Ga niet uit van gebaande paden en comfort. Durf, probeer, faal en verbeter jezelf. Leer hoe je klanten beter kunt bedienen door hen te betrekken, te verrassen en bovenal te helpen. Herzie hetgeen wat je doet en bekijk vanuit welke basis deze creatie is ontstaan. Is dit wel passend bij het vraagstuk? En is dit wel het juiste vraagstuk? Start je dag niet met hetgeen je altijd doet, maar zet jezelf aan het begin van de dag op scherp. Activeer je creatieve brein. Dit kan simpelweg door jezelf iedere ochtend als eerste taak te geven 10 minuten een nieuw innovatief idee op te laten schrijven. Laat je inspireren door iets wat je ziet of gezien hebt, schrijf het op en stop ook echt na 10 minuten. Door deze simpele oefening zal je zien dat je frisser en creatiever tegen andere obstakels aan gaat kijken.
Wil jij graag een keer een marketeer met een frisse blik die samen met jou kijkt naar je probleem/vraagstuk? Neem dan contact met mij op.