Oorspronkelijk bericht 5 juni 2018 – Google doet er alles aan om ons te verrassen. Zo ook met beta versies en updates van Google Ads . Voor al mijn klanten geloof ik heilig in A/B testen, omdat dit mij de kans geeft om te testen welke tekst beter aanslaat bij de doelgroep van mijn klanten. Het is ook reeds bewezen dat met deze verschillende Google Search Ads teksten de conversies omhoog gaan en de kosten per conversie omlaag. Uiteraard hou ik alle ontwikkelingen op het gebied van Google Ads nauwlettend in de gaten. Zo is er recentelijk een beta gelanceerd van de Google Ads Responsive Search Ad. Hierover meer in deze blog.
Google Ads Responsive Search Ad
Binnen deze nieuwe beta optie wordt het mogelijk om in één advertentie meerdere kopteksten en beschrijvingen op te geven. Google gaat vervolgens een combinatie van verschillende teksten testen. Hiermee kan je sneller en effectiever inzichtelijk krijgen in wat wel en wat niet werkt voor je klant. Google maakt voor deze Google Ads Responsive Search Ad gebruik van machine learning die jou als adverteerder een beter resultaat moet geven.
Google wil een eind aan handmatige A/B testen
De afgelopen jaren heeft Google van alles geprobeerd om de handmatige A/B testen te eindigen. Van Dynamic Search ads tot automatische advertentie suggesties en automatische advertentie roulatie. Maar geen enkele oplossing kon (mij in ieder geval) de oplossing bieden voor het A/B testen. Machines weten toch nog niet wat ik als mens wel weet en daarbij zag ik vaak dat bij een aantal van de opties het resultaat lager lag dan mijn eigen A/B testen.
Deze nieuwe oplossing wordt ik echter nu al wel enthousiast van. Je kunt namelijk voor één advertentie meerdere kopteksten en beschrijvingen opgeven en de machines testen de ultieme combinatie. Met deze opties zijn er ook ineens andere en meer relevante advertenties ontstaan voor de gebruikers wat de kans op vertoning en de CPC weer omlaag kan helpen. Uiteraard is de hoop van Google dat met deze ontwikkeling de handmatige A/B testen snel tot een eind komt.
Bijzonderheden van de Google Ads Responsive Search Ad
Naast de mogelijkheid om meerdere kopteksten in te vullen heeft Google in deze beta nog een aantal andere wijzigingen doorgevoerd. Zo is het mogelijk in de standaard advertenties om in plaats van twee koppen, nu drie koppen op te geven. Daarbij is de beschrijving in plaats van 80 karakters nu twee keer 90 karakters. Hierdoor kan je je boodschap nog beter en duidelijker verwoorden en wordt de kans op conversie groter. Hoewel ik het juist ook leuk en relevant vind om in zo min mogelijk karakters to-the-point te komen. Mensen komen namelijk iedere seconde in aanraking met 4.6 miljoen prikkels waarvan maar 5 tot 9 prikkels bewust van worden verwerkt. En jouw advertentie moet daarin echt de aandacht vangen. Ik ben heel benieuwd wat deze wijziging tot gevolg heeft voor de kracht van de advertenties en natuurlijk ook op de look-and-feel van de SERP én de SEO resultaten.
Meer informatie over advertentie combinaties en ‘pinnen’
Natuurlijk moet ik het nog zelf gaan ervaren, maar als ik alle informatie over deze nieuwe advertentiesoort lees, kan je in totaal 15 kopteksten testen. Google geeft hierbij de tip op diverse kopteksten te schrijven voor diverse zoekwoorden. Wanneer je graag wil dat een bepaalde kop blijft staan, kan je deze pinnen. Hierdoor behoud je zelf meer controle over de responsive ads.
Beta versie ook uitgerold in Google Ads Nederland
Als Google Ads expert en partner wordt ik natuurlijk heel enthousiast over de mogelijkheden die deze Google Ads Responsive Search Ad met zich meebrengt. Recentelijk werd de Béta ook voor mijn accounts mogelijk gemaakt. Wellicht heb jij hem ook al gezien, of heb je nog niet gekeken. Maar voor een zeer groot aantal klanten heb ik reeds de Responsive Advertentieteksten ingevuld en ik zie de eerste resultaten hier al uitkomen. Hoe je zo’n Responsive Search Ad exact maakt, zal ik binnenkort in een nieuwe blog uitleggen.
Gaat de Responsive Search Ad dé verandering zijn binnen Google Ads?
Waarom ik nu al enthousiast ben over deze nieuwe vorm van adverteren? Je automatiseert wat de meest ideale combinatie is, maar behoudt toch zelf de mogelijkheid de titels en beschrijvingen te bepalen. Dit geeft mij als marketeer de mogelijkheid om in te spelen op de wensen van mijn doelgroep en de kennis die ik van mijn doelgroep heb opgedaan. Wil jij ook jouw bedrijfsdoelen verwezenlijken door het inzetten van Online Marketing middelen zoals Google Ads? Neem dan vrijblijvend contact met mij op en ik kijk of ik jou verder kan helpen met de groei van jouw bedrijf.