Hoe start je met Google Search Console?

Wanneer je een website hebt en tijd en aandacht investeert in SEO, is de tool Google Search Console onmisbaar. Echter ontdek ik dat nog lang niet alle bedrijven weten wat Google Search Console is en wat het voor hen kan doen. Daarom in deze blog een praktische uitleg waarom je Google Search Console nodig hebt. Maar ook hoe jij ook een Google Search Console aanmaakt en wat je ermee kunt doen om jouw SEO te verbeteren.

Google Search Console Hoe begin je?

Geen enkele website kan zonder Google Search Console

Je doel van je website is wellicht het genereren van leads of aankopen. Omdat je niet alleen via de betaalde weg gevonden wilt worden ben je continu bezig met SEO optimalisatie van je site. Toch vallen de resultaten van uiteindelijke conversies tegen. Dit terwijl jij (in je eigen browser) op de eerste positie staat. Dit is heel goed mogelijk en daarom is het eerst belangrijk te weten hoe Google werkt. Google personaliseert namelijk zoekresultaten op basis van eerder zoekgedrag. Nu hoor ik heel vaak mensen die aangeven dat ze via incognito browser kijken naar hun resultaat. En dat is in de basis prima (beter dan ingelogd browsen), maar ook dit is nog niet heel zuiver. Juist omdat internettend Nederland dit niet doet. Maar hoe ontdek je dan wat jouw positie is in de zoekmachines?

Daar komt Google Search Console bij om de hoek kijken. Google Search console geeft je waardevol inzicht in o.a. de zoekresultaten en jouw (gemiddelde) positie in zoekresultaten. Maar je ziet ook welke zoekwoorden hebben geleid tot traffic naar jouw website. Uiteraard kan je nog (veel) meer met Google Search Console. Zo kan je zien wanneer het aantal crawl errors toeneemt en krijg je automatische mails wanneer er een nieuwe error is op jouw sit. Zo weet jij altijd of jouw site goed gevonden wordt of juist niet geïndexeerd.

Hoe start je met Search Console?

Er zijn een paar simpele stappen te ondernemen waardoor je jouw Search Console kunt activeren.

  1. Ga naar de website van Google Search Console: https://search.google.com/search-console/about?hl=nl
  2. Voeg een Property toe aan jouw mailadres. Binnen deze property vul je jouw website in. Dus is jouw adres: https://www.example.com, dan vul je dit in. Is het zonder www? Dan vul je dat in. Wees hierin specifiek en secuur.
  3. Vervolgens moet je een html code toevoegen aan jouw site om te laten zien dat jij echt de beheerder bent van jouw site. Afhankelijk van het type Content Management Systeem zijn hiervoor meerdere manieren. Vaak adviseer ik mijn klanten om deze html code aan de webbeheerder / webbouwer te sturen en hen de code juist te laten implementeren.
  4. Wanneer de webbouwer jouw code heeft toegevoegd kan je jouw property verifiëren in Google Search Console.

En nu kan je aan de slag met het verzamelen, analyseren van data en het optimaliseren van jouw site.

Search Console koppelen aan Google Analytics

Wil jij niet een aparte tool continue moeten bekijken en doorspitten? Maar bekijk jij wel vaak data in Google Analytics? Dan heb ik goed nieuws. Je kunt namelijk jouw Search Console koppelen in Google Analytics. Hoe je dit doet leg ik je hier graag uit.

  1. Log in bij Google Analytics
  2. Kies de juiste property waar je de data wilt koppelen.
  3. Klik op Acquisitie of Acquisition
    Google Search Console
  4. Klik op Search Console
  5. Klik op bijv. Zoekopdrachten, je krijgt nu onderstaand scherm.
    Google Search Console
  6. Kies hier voor de button: Search Console gegevens delen.
  7. Je komt dan in onderstaand scherm.
    Google Search Console
  8. Scroll naar beneden en klik op Search Console aanpassen. Je krijgt dan onderstaand scherm en hoeft alleen nog maar op toevoegen te klikken. Voor de snelle integratie is het fijn als jouw Google Search Console is gemaakt met hetzelfde mailadres als waarin je Google Analytics draait, maar dat is niet noodzakelijk.

Wanneer je deze stappen doorlopen hebt, zal Search Console de data delen met Analytics account en kan je dus onder het kopje acquisitie meer informatie terug vinden van Search Console.

SEO en Search Console?

Allereerst heb je binnen de nieuwe interface een aantal belangrijke tabs aan de linkerkant. Standaard kom je in het overzicht. Hier vind je de prestaties met hoeveel klikken er afkomstig zijn uit zoekopdrachten. Maar ook hoeveel pagina’s je hebt met fouten (dekking). Hier kan je dus ook meteen gemakkelijk zien hoeveel pagina’s jouw site heeft.

Maar hij geeft ook een aantal optimalisaties voor jouw site. Met name de mobiele weergave is hierin een toegevoegde waarde omdat Google Search Console ook de mobiele bruikbaarheid van jouw site bekijkt.

Tab Prestaties binnen Search Console

Onder het tabje prestaties vind je de zoektermen terug en kan je zien hoeveel vertoningen je hebt gehad, hoeveel klikken hieruit zijn gekomen, maar ook de gemiddelde CTR en ook de gemiddelde positie. Deze data wordt na de koppeling met Analytics ook hier getoond. Het voordeel is dat je nu je status en positie weet en dus ook kunt focussen op het schrijven van content en informatie om beter vindbaar te worden op de woorden die voor jouw bedrijf belangrijk zijn.

Jouw online marketing strategie?

Hopelijk heb ik je met deze blog op weg geholpen naar een betere online marketing integratie voor het halen van je doelen. Denk jij na aanleiding van deze blog ik heb e.e.a. geïmplementeerd, maar ik weet niet hoe ik dit goed verder kan oppakken? Neem dat vrijblijvend contact met mij op. Samen met jou bekijk ik dan de doelen van jouw bedrijf en website en zet met jou een passende en vooral effectieve marketing strategie op die ook echt toewerkt naar het halen van jouw doelen!