De mogelijkheden van Instagram
Wanneer je veel mooie afbeeldingen hebt, dan mag Instagram als Social Media kanaal niet ontbreken. Instagram is een enorm creatief en actief betrokken platform waar je op eenvoudige manier jezelf kan laten zien aan miljoenen gebruikers over de hele wereld. Een manier om door middel van beeld en tekst je merk te laden én te laten zien.
Instagram Bio = Basis
Wanneer je een bedrijfsprofiel opzet binnen Instagram is de Bio enorm belangrijk. Een Bio is hetgeen waarin je een link kunt maken naar je website, waarin je een Call To Action kunt koppelen om een bepaalde hashtag te gebruiken. Een Amerikaanse partij die dit enorm goed heeft begrepen is Pottery Barn. Met meer dan 1,7 miljoen volgers hebben zij hun Bio gebruikt om met hun fans te communiceren.
Ze roepen hun fans op om hun foto’s te delen met de #mypotterybarn. Wanneer je dit doet dan worden de foto’s getoond op de website. De techniek maakt dit mogelijk én je fans zullen ervan smullen. Hun aankoop, hun foto, hun Pottery Barn moment wordt op deze manier gedeeld met heel veel andere fans. In de Bio staat daarnaast ook een link naar de webshop met een Call to Action namelijk; Vind je het leuk wat je ziet? Klik op de onderstaande link voor onze shop. Hiermee laat je zien dat je inspiratie geeft aan je fans én dat je ze de mogelijkheid geeft de producten te kopen. Dit is overigens de enige plek op Instagram waar je een (werkende) link kunt aangeven.
Hoe omschrijf je je merk of product creatief?
Het is vaak erg lastig om met een paar woorden je merk of product te verwoorden. Hiervoor gebruik ik vaak de volgende handleiding: Wie ben je? Wat Doe je? Jouw USP! Probeer dit zo algemeen mogelijk te omschrijven. Dus niet teveel richten op verkoop van producten, maar op promotie van je merk of product (of bedrijf).
Wat maakt Instagram uniek?
Instagram is een social medium dat zich afspeelt in het heen. In tegenstelling tot Facebook, waar je berichten vooraf kunt inplannen, is dit met Instagram niet (automatisch) mogelijk. Natuurlijk kan je met tools zoals Hootsuite of Agora Pulse berichten klaarzetten vanaf je computer, maar je moet altijd handmatig op het tijdstip dat je het live wilt hebben naar Instagram zetten. Dit zorgt ervoor dat je Instagram écht persoonlijk en actueel is. Nooit meer per ongeluk een bericht over bijv. het heerlijke herfstweer terwijl het ondertussen met bakken uit de hemel komt.
Wat voor berichten zorgen voor interactie?
Natuurlijk draait het bij Instagram allemaal om de foto’s en de kwaliteit hiervan. Je wilt zoveel mogelijk interactie hebben voor je berichten. Daarom is het belangrijk om je producten in hun natuurlijke gebruikssituatie te laten zien. Dit kan door middel van bijvoorbeeld een actiefoto, mensen én van het product. Het helpt hierbij als je de juiste Hashtags gebruikt én eventueel iemand tagt in je bericht. Een merk die hier uitermate goed in is, is Nike. Nike maakt gebruik van sportende mensen tijdens allerdaags leven én natuurlijk bij sport evenementen. Recentelijk heeft Nike onderstaand bericht gepost van een hardloper van de NY marathon. Dit bericht is meer dan 214.000 keer geliked. Bij deze foto gaat het niet zo zeer om het product, maar om de persoon die een zeer goede prestatie neerzet. Dit is weer volledig in lijn met de slogan van Nike: Just do It!
Give-Aways en aanbiedingen
Nederlanders zijn en blijven Nederlanders. Wanneer een foto een actie bevat of een give-away, dan scoren deze in de interactie automatisch beter. Wanneer je de technische mogelijkheid hebt om mensen mee te laten doen aan een wedstrijd met altijd prijs garantie, dan zal je bericht een extreem bereik krijgen. Denk hierbij aan het weggeven van een (duur) product als je twee vrienden tagt in een bericht. Daarna vraag je iedereen zich op jouw website in te schrijven voor deze wedstrijd d.m.v. het achterlaten van een e-mail adres. De winnaar van het product krijgt aandacht op Instagram én wordt in de e-mail aangekondigd. Degenen die niet gewonnen hebben, geef je de kans om met (extreme) korting het product alsnog aan te schaffen. Het voordeel van een dergelijke promotie, is dat je meteen de kans hebt je e-mail marketing verder op te pakken.
Maak gebruik van de Geo-tagging
Wanneer je in de berichten gebruik maakt van Geo-Tagging zal je bereik gaan stijgen. Je volgers kunnen namelijk zien waar jij je bevindt. Er is in meerdere posts bewezen dat de berichten met geotag tot 79% meer online interactie krijgen dan gemiddeld. Daarnaast zorgt Geotagging (zeker voor lokale en kleinere bedrijven) voor een sterke regionale loyaliteit.
Gebruik de ‘human-face factor’
Diverse grote bedrijven zoals bijvoorbeeld Michael Kors laten zien dat de berichten met gezichten van mensen een enorm bereik scroren. Deze type berichten genereren 38% meer likes en 32% meer comments. Reden genoeg om af en toe gezichten voorbij te laten komen.
Hoe laat je je Instagram groeien?
Allemaal mooie en waardevolle tips om de content van je instagram pagina te optimaliseren, echter wil ik je ook nog wat tips geven voor het laten groeien van het aantal volgers op Instagram:
1. Gebruik de juiste Hashtags
Een # Hashtag kan zorgen voor een groei in je aantal volgers. Hierbij geldt het magische nummer 5. Gebruik je teveel hashtags? Dan kunnen mensen afhaken. Het is hierin belangrijk om na te denken over welke hashtags belangrijk zijn voor jouw merk, product of bedrijf. Het gaat hier om relevante keywoorden. Vergeet hierbij niet om te kijken naar trending Hashtags om je berik te vergrote. Een unieke combinatie van eigen gekozen Hashtags in combinatie met trending Hashtags zorgt voor een mooie balans.
Wanneer je Hashtags gaat inzetten denk dan aan het volgende:
- Hashtags die goed te onthouden zijn
- Logische Hashtags
- Consistente Hashtags
- Kort en krachtig
- Relevante Hashtags
- Overal gebruiken van de Hashtags.
2. Deel berichten waarin je getagd bent
Zijn er fans die jou taggen? En vind je de foto mooi? Like dit bericht dan én deel het zelfs met daarin een tag van degene die de foto gemaakt heeft. Dit zorgt voor een persoonlijke connectie met je fans en volgers. En trouwe volgers zullen jouw ambassadeurs worden en blijven.
3. Vraag om interactie
Combineer een goede foto met een vraag om een reactie. Heb jij bijvoorbeeld 4 nieuwe producten? Laat deze zien en vraag je volgers om te reageren welk product hun favoriet is. De eerste trigger is dat ze je (mooie) foto zien, vervolgens lezen ze je bericht, daarna kijken ze weer naar je foto én tot slot laten ze een reactie achter. Deze volgorde zorgt dat ze jouw product, merk of bedrijf sneller onthouden. Je interactie is niet alleen hoger, maar het is ook nog een keer conversieverhogend.
Analyseer je berichten en optimaliseer on the go
Berichten die de ene dag werken, kunnen de andere dag juist floppen. Daarom is het heel belangrijk om ook voor je Instagram account regelmatig een Social media audit te doen. Spreek je je fans aan in het Nederlands? Of zijn je volgers met name Engelstalig gericht? Wat voor foto’s en berichten scoren heel goed? En welke scoren minder goed? Door dit in de gaten te houden kan je betere berichten schrijven en hier beter op inspelen met je nieuwe berichten en foto’s.
Hulp nodig met Social Media en Instagram?
Heb jij hulp nodig met je social media of je instagram? Heb je na aanleiding van deze blog nog vragen hoe je kunt starten? Ik help je graag verder op weg. Neem gratis en vrijblijvend contact met mij op.