Steeds vaker hoor je marketeers roepen: “we moeten op Facebook” en ook “we moeten een Google Ads campagne doen”. Maar wat zijn de doelen van deze losse kreten? Wat willen alle merken bereiken? Dit word vaak vergeten om goed aan te vullen. Een speech van Bob Hoffman heeft mij aan het denken gezet over de inzet van advertentiecampagnes en de optimale invulling hiervan. Daarnaast heeft een presentatie van Jurgen Jongejan op de Webwinkel Vakdagen mij ook laten nadenken over de verbondenheid tussen online en offline marketingcommunicatie. Mijn visie op de verbondenheid wil ik met jullie delen door middel van deze blog.
VERBONDENHEID TUSSEN TRADITIONELE EN ONLINE MARKETINGCOMMUNICATIE – DE BASIS BLIJFT
De basis van de traditionele marketing wordt vaak aan de kant geschoven als het gaat om het ontwikkelen van een online strategie, terwijl deze wel degelijk geldig zijn voor zowel traditionele marketing als online marketing. Natuurlijk zijn er bij de online marketing aspecten bijgekomen zoals zoekmachineoptimalisatie (SEO) en zoekmachine advertenties (SEA), maar de basis blijft. Ook in het verleden maakte men al gebruik van Eye tracking technieken om de kwaliteit van advertenties te beoordelen.
WAAR KIJKT DE CONSUMENT NAAR?
Hoe kan je zorgen dat de ogen van de consument naar het belangrijkste doel van je advertentie gaan? Jurgen Jongeman heeft in zijn presentatie op de WebWinkelVakdagen ook het onderwerp gaze viewing besproken. Gaze viewing houdt in dat wij als mensen in ons onderbewuste altijd meekijken met iemand. Als iemand je aankijkt dan kijk jij die persoon aan. Als diezelfde persoon wegkijkt, kijkt je onderbewuste toch naar waar hij of zij heen kijkt. Wil je dat je boodschap beter beklijft? Maak dan gebruik van fotografie waarin gebruik gemaakt wordt van deze Gaze Viewing techniek. Of dit nu in traditionele media is, of bij online advertenties, de consument verandert niet. Let maar eens op bij advertenties die je tegenkomt in tijdschriften en online.
CREATING DEMAND VERSUS FULFILLING DEMAND
De inzet van offline marketing of ook vaak massacommunicatie genoemd, is noodzakelijk om vraag naar je product of dienst te creëren. Deze manier van adverteren kan gebruikt worden om Vraag te creëren. Juist door een grote doelgroep aan te spreken met de traditionele manier van adverteren kan je de consument overtuigen van de noodzaak van het product, de USP’s. Daarna is de opvolging op een online vlak juist extreem belangrijk. De consumenten van tegenwoordig zijn niet meer voor de lol advertenties aan het bekijken.
ZOEKGEDRAG VAN DE CONSUMENT VERANDERD
Internet gebruik wordt steeds gerichter. Denk maar eens na, welke zoektermen voer jij in bij google? Maak jij nog gebruik van korte zoekwoorden zoals lopen? Of google je op: Waar kan ik het beste lopen met mijn kinderen? Over het belang van deze Short Tale en Long Tale keywords in een latere blog meer, maar het mag duidelijk zijn dat de online consumenten zoeken. Zoeken naar een oplossing, product of dienst. Daarom kan online advertising ook gezien worden aan fulfilling demand.
DE COMBINATIE MAAKT STERKE MARKETINGCOMMUNCIATIE
Juist de combinatie van offline en online marketingcommunicatie kan je product of dienst een boost geven qua omzet of leads. Niet voor niets wordt al jaren gesproken over een 360graden marketingcommunicatie plan, de verbondenheid tussen online en offline is namelijk erg groot en de twee kunnen niet onafhankelijk van elkaar bestaan tegenwoordig. Het is dus zaak om de traditionele marketeers samen met de online marketeers om tafel te zetten en hen samen tot een goed en aanvullend plan te laten komen. Is jouw team niet zo groot? Zorg dan dat de online persoon ook meer kennis krijgt van offline marketing of juist andersom, want alléén dan kan je het optimale halen uit de advertentie investeringen (ROAS of ook wel Return on Ad Spend)
Ben jij ook nieuwsgierig welk filmpje van Bob Hoffman mij aan het denken heeft gezet? Hieronder kan je hem bekijken.
Het filmpje van Bob Hoffman