Wanneer je Social Media actief gaat inzetten, dan heb je wellicht hulp nodig bij de planning van de berichten. Je hebt namelijk zeer veel moeite gedaan om een leuke post, gave video, mooie animatie of interessant bericht te schrijven. De post heeft alle kans om goed geliked en gedeeld te worden. Tóch kan het succes tegenvallen als je het ‘verkeerde’ tijdstip gebruikt om je bericht online te zetten. In deze blog meer informatie over het verschijnen van je berichten op social media en de perfecte timing van je berichten.
Kunnen al mijn volgers op facebook mijn berichten zien?
Wanneer je veel tijd en moeite hebt gestopt in het werven van fans op Facebook, ben je natuurlijk erg trots. Naast het feit dat de tijd en dag erg bepalend is voor het succes van je berichten, wil ik graag eerst meer vertellen over het tonen van je berichten aan je volgers. Helaas is het zo dat Facebook je berichten organisch voor maximaal 6% op de tijdlijn zet. Heb je dus 1.000 fans? Dan zien maximaal 60 personen jouw bericht op hun tijdlijn.
Gebruiksgemak staat voorop!
De reden waarom Facebook (en ook andere social media kanalen zoals LinkedIn) dit doen, heeft allereerst ge maken met de gebruikservaring. Gemiddeld volgt één persoon op facebook 20 pagina’s en ze hebben vaak over de 500 vrienden. Als zij alle berichten zien van de pagina’s én vrienden worden ze overspoeld met ongeveer 1.500 berichten. Logischerwijs tonen ze dus niet alle berichten, maar alleen de belangrijkste berichten. Dit wordt bepaald door een algoritme met Edgerank. Edgerank is een stuk code dat zorgt dat jij berichten te zien krijgt van bedrijven en mensen waarmee jij het meeste interactie hebt.
Commercieel bedrijf
Natuurlijk is het naast gebruiksgemak een feit dat alle social media bedrijven commerciële bedrijven zijn. Facebook kan je bericht open zetten voor een groter publiek, mits je hiervoor betaald. Met je organische bericht is de kans klein dat je een groot publiek bereikt. Door je bericht te “promoten”, zal je zien dat je bereik een stuk groter wordt. Een mooi verdienstenmodel van Facebook.
Hoe haal je meer succes uit Social Media?
Wanneer je dit allemaal weet, is de vraag wat je kunt doen om meer succes uit je Social Media inspanningen te halen. Hiervoor geef ik je graag een paar tips
Tip 1: Zorg dat je berichten van uitstekende kwaliteit zijn, zodat ze geliked worden.
Zoals ik hiervoor al heb uitgelegd bepaald Edgerank welke berichten jij interessant vindt. Vind jij vaak berichten van een bepaalde bedrijfspagina leuk? Dan is de kans groter dat zij de volgende keer weer jouw bericht zien. Daarom is het belangrijk om berichten van uitstekende kwaliteit te maken. Je zult zien dat als je berichten meer geliked worden dat je bereik ook gaat groeien.
Tip 2: Bepaal welke tijd jij berichten laat zien.
Zowel overdag als in de avond zijn veel mensen online en bekijken ook facebook. Echter is het bewezen dat de (volwassen) fans overdag je bericht wel zien, maar dat zij deze minder snel zullen liken. Iedereen kan namelijk zien wanneer jij een bericht hebt geliked en is het tijdens werktijd? Dan kunnen er scheve gezichten ontstaan. Wanneer je als hoofddoel hebt om meer interactie en likes te genereren, dan kan je het beste begin van de avond te posten. Gebruik voor de meest optimale tijd ook de statistieken van jouw facebook pagina. Hierin kan je zien wanneer jouw fans het meest online zijn.
Tip 3 – Ga de interactie aan.
Social media heet niet voor niets SOCIAL media. Het gaat erom dat je sociale omgang kunt hebben met je fans online. Ga daarom de interactie aan met je doelgroep. Stel ze vragen, vraag hun mening en stimuleer hen om te reageren. Het is erg verstandig om te beseffen dat dit een tijdrovende activiteit is, aangezien je niet alleen moet vragen om een reactie, maar dat je ook zelf hier weer op moet reageren! Het werkt echter enorm goed om het bereik van je berichten te optimaliseren.
Tip 4 – Gave plaatjes gebruiken
Fans en facebook gebruikers lezen steeds minder, daarom is het erg belangrijk gave en/of grappige plaatjes te gebruiken. Wanneer je dit doet zal je zien dat er sneller een duimpje of hartje gegeven wordt aan jouw bericht.
Tip 5 – Stem de timing af op je social media kanaal
Elk social media kanaal wordt op andere manier ingezet. Daarom zullen dezelfde timings ook niet op elk kanaal even effectief zijn. In het kort een paar adviezen over een drietal kanalen:
- Twitter – Twitter wordt vaker voor actualiteiten gebruikt. Het is bewezen dat twitteraars vaak doordeweek actief zijn voor en tijdens werk en schooltijd. Daarom kan je het beste berichten plaatsen om 12 uur, 17 uur en 18 uur. Wanneer je berichten plaatst tussen 12 uur en 18 uur heb je de meeste kans op retweets en klikken.
- Facebook – Waarom het zo is weten wij niet, maar over de algemene deler genomen, scoren berichten op donderdag en vrijdag beter dan de rest van de week. Maandag en woensdag is er gemiddeld gezien het minste respons. Wat voor jou het meest effectieve is kan je het beste afleiden aan je Facebook statistieken.
- LinkedIn – LinkedIn is een zakelijk netwerk. Daarom scoren je berichten op Linkedin vaak het beste op dinsdag tot en met donderdag tijdens de werktijden. Maandag is vaak de dag dat de mails weggewerkt worden en dat er veel werkoverleg is en vrijdag is iedereen al in de weekend stemming.
Probeer, ervaar, evalueer en verbeter!
Ik denk dat je nu genoeg informatie en tips hebt om jouw Social Media beter te kunnen inplannen. Nu is het alleen nog een kwestie van proberen, ervaren, evalueren en verbeteren! Het is gewoon een kwestie van doen. Want elk product, ieder bedrijf en elke dienst heeft een andere succesfactor op Social Media. Daarom is het belangrijk voor jouzelf uit te vinden wat goed werkt en wat niet. Heb jij hulp nodig met het opzetten van je social media strategie of heb je ondersteuning nodig met de uitvoering? Neem dan gratis en vrijblijvend contact met mij op! Ik help u graag verder!