De afgelopen week kon je er niet omheen. De Pokémon Go Rage is niet meer weg te denken uit het nieuws en op straat. Waar je ook komt lopen jongeren en jong volwassenen met hun mobieltje een Pokémon te vangen. Een wereldwijde rage die zelfs de servers van het spelletje flink belasten.

Rage – Goed ingezette marketing?

Een succes verhaal voor het noodlijdende bedrijf Nintendo. Deze rage kan het bedrijf nog wel eens van een afrond redden. Toch zijn er in de afgelopen jaren nog vele andere rages geweest die een financieel voordeel voor de betreffende bedrijven hebben bewerkstelligt. Hoe ontstaat een rage eigenlijk? Vaak is een rage ontstaan door goed ingezette Marketing… of is het toch toeval?

Rages Pokemon

Pokémon Go

De afgelopen week kon je niet om het nieuws heen. Pokémon Go is een rage wereldwijd. Jong en Oud trekken erop uit om de beroemde Pokémon te vangen. De Pokémon Go app is echt niet zo nieuw als je in eerste instantie zou denken. Er is al een aankondiging geweest van de Pokémon Go app op 31 maart 2014. In een filmpje die gepost werd door Google werd de komst van het spel aangekondigd door een Job Search naar een Pokémon Master. Toch waren veel Pokémon fans teleurgesteld door het feit dat het zo dicht op 1 april gelanceerd werd. Velen dachten dat Google hen voor de gek hield.

Ondersteuning door een commercial tijdens de Superbowl

Omdat de lanceringsdatum nog zo ver in de toekomst was raakte de Pokémon Challenge in vergetelheid. des al niet te min werd er ondertussen flink doorgewerkt om de nieuwe soort game realiteit te maken. In januari van dit jaar is er een speciale commercial gemaakt om het 20-jarig bestaan van pokémon te vieren én om het nieuwe spel alvast aan te kondigen. Deze commercial werd niet zomaar op televisie getoond, maar tijdens de Superbowl in Amerika. Deze commercials staan erom bekend dat mensen blijven zitten om de (dure) commercials (30 seconden kost $5 miljoen) te bekijken die altijd spectaculair zijn. Op een simpele manier extreem veel bereik. Slimme aanpak van Nintendo voor een spectaculair bereik van bijna 120 miljoen kijkers.

Hoe kan deze app toch viral gaan?

Ondanks de SuperBowl spot verklaart het niet dat er echt een rage start. Hoe kan het toch zijn dat dit spel viral is gegaan? Er zijn een aantal redenen die dit verklaren:

  1. Het spel is de eerste in zijn soort.

    De virtual reality game waarbij je buiten Pokémons kunt vangen is nog nooit eerder vertoont. Dit is al reden genoeg om erover te gaan praten. Eindelijk een spel die je van je bank of stoel haalt en je meeneemt de vrije buitenwereld in. Het is gewoon slim gebruik van technologiën om een nieuw soort spel te maken.

  2. Het spel is deelbaar met je vrienden.

    Niets is leuker dan het delen van successen en gave foto’s met je vrienden. Laat dit nu juist een aspect zijn die Pokémon Go mogelijk maakt. Je kunt op de foto gaan met de Pokémon en deze foto delen via Social Media Kanalen. Dat de Pokémons op zeer bijzondere en ook extreem ongepaste plekken verschijnen zorgt ook nog eens voor een deelbaar effect, maar of dit nou echt de bedoeling was… dat betwijfel ik. Een aantal van deze zeer bijzondere en vreemde plekken zie je op de blog van Mashable’s The 15 weirdest places people have caught’em all in ‘Pokémon Go’.

  3. Geolocatie gebruik van de Pokémon Go app.

    De Pokéstops en Pokémon GYMs zijn erg slim op bepaalde locaties op de kaart te zetten. Niantic (de softwaredeveloper van Pokémon GO), gebruikt als basis Google Maps. Veel particulieren en bedrijven zagen dat zij ook gelist waren als een Pokéstop of Poké GYM (hier kunnen de trainers hun Pokémon trainen). Er zijn een aantal bedrijven die hier weer slim gebruik van maken in hun social media, wat het bereik weer vergroot. Er zijn zelfs al reisorganisaties die Pokémon reizen aanbieden en je langs diverse Pokémons en Pokestops of GYMs brengt. Zeer slim.

  4. Het spel is echt voor alle leeftijden.

    Niet alleen de Pokémon fans vanaf het eerste moment, maar ook de ouders van deze tieners. Het spel is verslavend en als speler wil je zorgen dat je alle Pokémons vangt. Ook zorgt het spel voor communicatie op straat. Waar veel mensen eerder niet met elkaar gingen praten, ontstaat er door de Pokémon Go app een ware conversatiestarter. Zo kan het gebeuren dat een wildvreemde naast je komt staan om je GYM te versterken (als hij/zij lid is van dezelfde kleur).

  5. Het spel beperkt zich niet tot de huiskamer.

    Waar veel spellen tot nu toe gespeeld werden in de huiskamer, is dit spel een heuse rage omdat je mensen ziet lopen met hun telefoon. Dit wekt weer nieuwsgierigheid op en de WOM (Word of Mouth) zorgt automatisch voor extra aandacht voor het spel. Waar je huiskamer zich beperkt tot de mensen die het meest dichtbij je staan, maakt deze app het mogelijk om letterlijk de hele wereld te veroveren.

 Wat kunnen we leren van Pokémon Go

Door producten of diensten te ontwikkelen die zich lenen om gedeeld te worden en waarin mensen betrokken worden, kan je een groot viraal succes maken van je product of dienst. De gebruikers van Pokémon Go zorgen dagelijks voor vele duizenden content creaties en earned media voor de app. Je hoeft natuurlijk niet per definitie een app te maken, maar het maken van een strategie waarin je de volgers oproept om de tools (bijv. Camera en hun social media) te gebruiken die ze al hebben kan je zorgen voor een viraal effect.