Online marketing 2024 – Een wereld op zijn kop!

Nog even en we vliegen alweer de laatste maand van het jaar in. Een bewogen jaar volop veranderingen op het gebied van online marketing, maar ook het jaar dat ik mijn ZZP-bedrijf heb omgezet naar een B.V. Waar er begin 2024 nog redelijk argwanend gekeken werd naar de ontwikkelingen van AI, kunnen we het nu bijna niet meer wegdenken. Natuurlijk allemaal met een kanttekening dat AI altijd een correctie nodig heeft, maar het kan je veel tijd besparen. In deze blog kijk ik graag samen met jou naar de ontwikkelingen van afgelopen jaar en doe ik een voorspelling van de wijzigingen in 2025 voor het snel veranderende vakgebied van Online marketing.

Online marketing 2024 – Meer behoefte aan data

Laten we eerst nog even terug gaan naar maart 2024. De inwerkingtreding van de EDMA. De EU doet er namelijk alles aan om de privacy gevoelige informatie van de inwoners van Europa te beschermen. Daar waar de online wereld juist steeds meer accelereert door de beschikbaarheid van data, is het voor bedrijven in Nederland (en de EU), juist moeilijker geworden door deze wetgeving. In de maand maart ben ik voor veel klanten druk geweest met het implementeren van een Constent Mode V2.0 cookiebanner. Deze cookiebanner beschermt de inwoners door op de juiste manier cookies te plaatsen dan wel niet te plaatsen.

Daling in SEO & SEA als je geen consent mode v2.0 had

Had je de cookiebanner niet helemaal goed geregeld? Dan zag je waarschijnlijk vanaf juli 2024 een daling in de SEO (en SEA) resultaten. In de vragen van nieuwe klanten kwam dit vaak als eerste contact moment. Gelukkig kon ik in veel gevallen snel schakelen door alsnog een Consent mode V2.0 cookiebanner in te stellen. Toch jammer want in veel gevallen had de daling voorkomen kunnen worden door tijdig over te schakelen naar de juiste cookiebanner.

Behoefte aan dashboarding door personeelsgebrek

Het personeelstekort is in 2024 bijzonder hoog. Er zijn enorm veel vacatures voor (online) marketing specialist en dat resulteert in sommige gevallen in de stagnatie van de groei van een bedrijf. Want de marketing is nodig om online leads & omzet te realiseren. Daarom zijn er steeds meer bedrijfseigenaren die online marketing bureau’s inschakelen voor het inzicht in de resultaten. Voor mij betekende dit dat ik afgelopen jaar enorm veel dashboards heb ingericht in Google Looker Studio. Om een degelijk dashboard goed te kunnen maken moest ik voor veel bedrijven ook de GA4 nog (goed) inrichten. Alleen met gedegen metingen kunnen we namelijk conclusies trekken en verbeteringen aanbrengen.

Tekstschrijver wordt deels vervangen door AI

Nee, gelukkig zie ik veel bedrijven die alsnog unieke content willen creëren, maar er zijn ook voldoende situaties waar een eerste tekstschets gemaakt wordt door een AI tool zoals Chat GPT of Microsoft Co-Pilot. Uiteraard moet je dit vervolgens nog controleren en herschrijven, maar het kan al veel tijd schelen als je niet alles 100% zelf hoeft te verzinnen. Ik zie in mijn netwerk dan ook dat veel tekstschrijvers / copywriters naast het schrijven van teksten ook de specialisatie van social media oppakken. Belangrijk voor SEO blijft altijd om unieke en eigen teksten te schrijven. Ik herken ondertussen AI teksten bijzonder goed, dus plaats niet klakkeloos de tekst op de website. Wees kritisch en herschrijf de tekst.

Is deze blog dan ook door AI gedaan?

Omdat het al bijna een half jaar terug was dat ik een blog had geschreven, werd het voor mijn gevoel echt wel weer tijd om wat op mijn eigen website te zetten. Maar ik kon niet echt de inspiratie krijgen waar ik dan een tekst over wilde schrijven. Daarom startte ik zo aan het eind van het jaar met de prompt in chatGPT om een tekst te maken over de ontwikkelingen van online marketing in 2024. Hieruit kwam zo’n algemene tekst dat ik na het lezen besefte dat het veel duidelijker kon. Ik heb niets van de tekst gebruikt voor mijn blog, maar het heeft mij wel een zetje gegeven om inspiratie te krijgen. Mijn eigen schrijfstijl blijf ik enorm belangrijk vinden. Dus geen AI trucjes op mijn website.

Online marketing in 2025?

Eerdere jaren probeerde ik ook te kijken naar een voorspelling voor het nieuwe jaar. Ik zal mijn voorspelling doen op het vlak van online marketing waarin er in 2025 mogelijk nog zaken gaan veranderen.

  1. ChatGPT search zal waarschijnlijk groter worden. Dit zal inhouden dat FAQ schemes op de websites van bedrijven belangrijker zal moeten worden. Een vraag gestuurde website geeft nu eenmaal sneller resultaat wanneer iemand vragen ingeeft bij een AI zoekmachine.
  2. Advertenties in AI-tools zullen geïntroduceerd worden – Het is natuurlijk speculatie, maar ik verwacht dat AI-tools naast het abonnement model ook aan de gratis klanten wil gaan verdienen. Daarom verwacht ik dat AI-tools ook gaan starten met adverteren.
  3. Gematigde groei van groene producten. Duurzame producten – het was al een item, maar het lijkt iets groter te worden in de markt. Toch blijft het lastig om de groene producten aan de man te krijgen omdat er sprake is van hoge inflaties. Mensen vinden het al lastig om goed rond te komen, dus meer betalen voor milieu verantwoorde producten en diensten zal geen prioriteit zijn, maar mensen met een hoger inkomen zullen wel bewuste keuzes maken.
  4. Communicatie via app. De jongere generatie vind het schijnbaar doodeng om te bellen, want ik zie bij steeds meer bedrijven dat de toevoeging van een Chat op de website noodzakelijk is om de conversies binnen te krijgen. De iets jongere doelgroep wil liever chatten dan bellen. Dat zal in 2025 denk ik nog belangrijker worden. Gelukkig heb ik voor mijn klanten al een tool gevonden die niet duur is én waarbij we toch de app communicatie kunnen realiseren op een eenvoudige manier.
  5. Nog meer data bescherming. In de EU is data al beschermd, maar niet alle bedrijven houden zich hieraan en mensen lezen simpelweg niet. Denk aan de massaal gebruikte TEMU app die gevaarlijk zijn voor jouw data. Waarschijnlijk worden dit soort apps & bedrijven in 2025 aan banden gelegd. Denk ook aan Shein waar Arjan Lubach een mooi item over maakte.

Blijf reageren op ontwikkelingen

Dan is het nu tijd om mijn glazen bol weg te leggen en je een tip te geven over hoe je klaar bent voor de online marketing in 2025. Het enige dat ik je kan zeggen is dat je vooral bezig moet blijven met ontwikkeling. Gebruik data die je op rechtmatige manier verkregen hebt, analyseer en optimaliseer. Dat is belangrijk wil je ook in 2025 kunnen groeien met je bedrijf. Heb je hierin hulp nodig? Neem gerust contact met mij op. Ik help je graag op weg naar een gedegen marketingstrategie voor jouw bedrijf.