Wanneer je marketeer of verkoper bent, ken je het begrip KPI wellicht erg goed. KPI staat voor Key performance Indicator. Deze indicatoren zorgen dat je kunt meten of je op de juiste weg bent om je doelen te halen. In deze blog leg ik je uit welke KPI’s het beste zijn om te volgen én hoe je sneller je doelen gaat behalen!
Waarom en hoe KPI’s je inzicht geven
Een key performance indicator is erg effectief in het bijsturen om je doelen te behalen, echter is deze KPI alleen effectief als je het ook regelmatig en actief analyseert. Allereerst stel je als bedrijf je doelstellingen op. Vervolgens maak je een plan hoe je deze doelen gaat behalen.
Eens je dit inzicht hebt ga je kijken welke key performance indicators horen bij je plan én doelstellingen. Door actieve en regelmatige analyse zorg je dat je weet of je plannen het gewenste én verwachtte effect hebben op het halen van je doelen. Blijven de KPI’s achter op plan? Dan kan je tijdig bijsturen en sta je in ieder geval aan het eind van het jaar niet voor een verrassing.
Kies de juiste KPI’s bij elk marketing doel
Mooie woorden, maar als je al langer werkzaam bent, weet je wellicht dat niet elke marketingcampagne begint met dé perfecte doelstellingen. Je zult gedurende de campagne bijsturen en aanscherpen. Maar je weet alleen of je de juiste doelen nastreeft als je de juiste KPI’s erbij geformuleerd hebt.
In sommige situaties benoemen de marketeers een random aantal key performance indicators en vertellen dit. Echter zijn dit loze opmerkingen, aangezien je ze niet aan je doel gekoppeld hebt. Maar hoe weet je nou welke key performance indicators het beste om te volgen? Onderstaand licht ik een aantal key performance indicators toe die je voor een website en webshop zeker zult volgen.
1. ROI en ROAS
Ik heb in een eerdere blog het belang van een ROAS en ROI al uitgelegd. Dit is binnen e-commerce websites en websites over het algemeen een erg belangrijke Key Performance Indicator. Bij een ROI (return on Investment) en ROAS (Return on Ad Spend) bereken je hoeveel geld je verdient per geïnvesteerde euro. Wanneer je doel naamsbekendheid genereren is, is het niet erg als je ROI of ROAS onder de 100 liggen (100 is breakeven). Naamsbekendheid genereren kost altijd geld. Wanneer je echter een omzetdoelstelling hebt, dan mag je advertentiebudget niet groter zijn dan de inkomsten. Dan wil je op zijn minst een ROI van 101 hebben.
2. Conversieratio
Conversie Ratio Optimalisatie is een erg belangrijke KPI. Je spant je namelijk in om mensen naar je website te krijgen, maar hoeveel procent van deze bezoekers converteren? De meest gemakkelijke manier om je omzet te laten stijgen, is allereerst je conversieratio te optimaliseren. Deze bezoekers komen tenslotte al op je website, kennen je merk en je producten. Het enige dat jij nog moet doen is een relevant aanbod te laten zien die van kijkers, kopers maken.
3. Bounce Ratio
Je zou denken dat een bounce ratio van 100% niet heel goed is, maar wat nou als dit je contactpagina is. De bezoeker is op zoek naar je contactgegevens, vindt ze en gaat weer van je site. In dat geval is een bouncepercentage van 100% toch nog niet heel gek. Wanneer je echter een webshop hebt met meerdere producten wil je natuurlijk een laag bouncepercentage hebben op je homepage én de overzichten van je webshop, want je wilt de bezoekers verleiden om op je site te blijven en niet direct weer weg te klikken.
4. Sleutelwoord ranking
Wanneer je een website hebt zal de gedachte wellicht snel door je hoofd schieten dat je op nummer 1 in google wilt komen. Weet je echter ook met welke woorden je goed gevonden wilt worden? Door je websiteteksten seo te optimaliseren zorg je dat je website goed geïndexeerd kan worden op de door jou gewenste sleutelwoorden. Wanneer je vervolgens Google Search Console koppelt aan je website kan je volgen hoe de sleutelwoorden gerankt zijn. Via welke zoekwoorden komen de bezoekers op je site? Op welke positie staan deze zoekwoorden? Mis je hier nog zoekwoorden? Dan kan je altijd overwegen om meer content om deze zoekwoorden heen te creëren.
Maak keuzes én start analyseren
Hierboven heb ik slechts 4 KPI’s genoemd die relevant kunnen zijn voor een webshop of website. Afhankelijk van de doelen van je website heb je andere KPI’s nodig. Het belangrijkste is dat je kijkt welke kpi’s jouw doelen ondersteunen. Heb je hulp nodig in het opzetten van een meetplan aan de hand van KPI’s? Of wil je graag hulp met je online marketing activiteiten? Neem dan gratis en vrijblijvend contact met mij op. Ik help u graag met het behalen van jouw bedrijfsdoelen door effectieve online marketing in te zetten.