Haal jij je websitedoelen?

Als online marketing specialist kom ik bij diverse bedrijven binnen. Verschillende bedrijven, verschillende branches en met allemaal een vraagstuk over hun website of online aanwezigheid. Naast de bedrijven die ik actief ondersteun met hun online marketing heb ik ook de kans om namens Google studenten te trainen over het mooie vak van Online Marketing. Kennisdeling is iets dat ik extreem belangrijk vind. Voor mijn klanten en dus ook voor de studenten. In de online wereld waarin wij leven is het namelijk belangrijk om te weten waar jouw online kansen liggen. Middels deze blog wil ik graag informatie met jou delen over het halen van je websitedoelen. Een paar simpele stappen geven je inzicht in hoe je een websiteanalyse doet en hoe je weet of je op de juiste weg bent.

websitedoelen

Begin bij de basis – Wie ben jij en wat zijn jouw doelen!

Laat ik eerst beginnen met het feit dat een website geen doel op zich is. Een website is een middel dat je inzet om je bedrijfsdoelen te verwezenlijken. Een online marketing strategie en een website zijn dan ook altijd ondersteunend aan de bedrijfsstrategie en de bedrijfsdoelen. De website is de digitale versie van jouw bedrijf die uiteraard een afgeleidde is van jouw werkelijke bedrijf. Wanneer je je bedrijfsdoelen helder hebt, kan je websitedoelen opstellen. Geef dan ook altijd antwoord op de volgende vragen, voordat je je website gaat analyseren:

1. Wat is het doel van mijn bedrijf?

Richt jouw bedrijf zich op omzet of op informatie verstrekken? Of heeft jouw website nog een heel ander doel. Pas als je weet wat de doelen van jouw bedrijf zijn, weet je of je website op de juiste manier is ingericht.

2. Waar staat mijn bedrijf over 5 jaar?

Terugkijken is altijd gemakkelijk, maar het is moeilijker om vooruit te denken. Waar wil jij met jouw bedrijf over 5 jaar staan? Zijn er bijvoorbeeld ontwikkelingen gaande die de huidige situatie drastisch kunnen beïnvloeden? Jij als bedrijfseigenaar weet waarschijnlijk als geen ander dat het belangrijk is om een toekomstvisie te hebben. En ook al haal je dat toekomstbeeld niet altijd, is het wel belangrijk om jouw toekomstvisie mee te nemen in de ontwikkeling en analyse van jouw website.

3. Wat zijn mijn 3 belangrijkste producten/diensten?

Ik heb veel bij FMCG bedrijven gewerkt en de meest belangrijke vraag die mij altijd gesteld werd en die ook ik aan bijv. filiaalmanagers stelde was welke 3 producten of diensten het meest belangrijke zijn voor het bedrijf / vestiging / merk. Waarom het belangrijk is om dit te weten? Jouw meest belangrijke producten hebben namelijk de grootste potentie om nieuwe klanten binnen te halen en om bestaande klanten aan jou te binden. Als bedrijf kan je hierop inspelen door deze drie producten in ieder geval gemakkelijk bereikbaar te maken. Iets om goed over na te denken voordat je je website gaat analyseren.

4. Wat kan mijn klant online bij mij doen? Wat heb ik mijn klant online te bieden?

Door het beantwoorden van de eerste drie vragen heb je een goed beeld van jouw bedrijfsdoelen, van jouw toekomstvisie en ook van jouw belangrijkste producten en diensten. In de laatste vraag richt je je meer op het online marketing vraagstuk. Namelijk wat is het dat jij online te bieden hebt voor je klanten. Wanneer je een fietsenmaker bent repareer jij bijvoorbeeld fietsen en dat kan je niet online doen. Maar je kan wellicht wel aan je klanten aanbieden om online een afspraak te maken of om bijvoorbeeld materialen online bij jou te bestellen. Zorg ervoor dat je goed voor de bril hebt wat jij online te bieden hebt en wat de klant bij jou moet doen. Dit is een belangrijke basis voor het opstellen van je websitedoelen als je die nog niet hebt.

Analyseer jouw website

Wanneer je de bovenstaande vier vragen beantwoord hebt, ben je toe aan de volgende stap. Het analyseren van jouw website. Want past jouw website en de informatie op jouw website met hetgeen jij net hebt opgeschreven? Je kunt deze vragen zelf beantwoorden of laat er iemand naar kijken die je website nog niet zoveel heeft gezien. In deze analyse ga je de volgende punten langs:

1. Welke informatie laat ik zien ATF (Above The Fold)?

Mensen zijn lui en houden niet meer van scrollen of swipen. Daarom is het belangrijk om voor je landingspagina’s en homepage te bekijken welke informatie er Above The Fold (ATF) staat. Staat hier wel informatie? Is er een Call To Action (CTA) toegevoegd? Is het duidelijk zonder te scrollen wat jij jouw klanten te bieden hebt? Loop de belangrijkste pagina’s langs en bekijk deze vanuit de ogen van jouw klanten.

2. Kan je snel door mijn website navigeren?

Jij weet als geen ander hoe je website eruit ziet en wat waar staat, maar is dit ook duidelijk voor je nieuwe bezoekers? Laat eens iemand naar jouw site kijken die er niet zo vaak mee bezig is. Hoe gemakkelijk kom hij of zij van pagina naar pagina. Geef aan wat jouw 3 belangrijkste producten en diensten zijn en laat iemand noteren hoeveel kliks hij/zij nodig had om hier te komen.

3. Hoe mobiel vriendelijk is jouw website?

Een aantal jaren terug was het nog normaal om alleen een desktop vriendelijke site te hebben. Tegenwoordig is Google al over op de Mobile-First webpages. Met deze veranderende technologie en het feit dat jij waarschijnlijk voor je werk veel achter je computer zit, vergeet je soms in alle snelheid dat het goed is om ook de mobiele versie van jouw website te bekijken. Werkt alles wel op je mobiele telefoon? Of worden er een aantal pagina’s niet getoond. Is het een responsive site? Of heb je zelfs gewoon een verkleinde desktop versie voor mobiel? Pak dus je mobiele telefoon en bekijk hoe je website er dan uitziet!

4. Haal jij je websitedoelen? Hoe scoort jouw website nu?

Het kan zijn dat je nog geen websitedoelen hebt opgesteld. Maar toch kan je door middel van bijv. Google Analytics achterhalen hoe jouw website scoort. Welke pagina’s worden goed bekeken. Heb jij als websitedoelen vastgesteld en deze ingericht in jouw Google Analytics account? Dan kan je bekijken hoe veel conversies jouw website haalt. Maar je kunt bijvoorbeeld ook zien hoeveel mensen afhaken in het conversietraject. Hoeveel procent van alle bezoekers over gaat tot conversie en niet onbelangrijk hoe lang mensen op jouw site blijven. Dit is slecht een begin van een Google Analytics analyse die jij kunt doen voor jouw website. Maar de eerste drie vragen én deze data kan jou helpen in de overall websiteanalyse en kan jou helpen om tot verbeterpunten te komen.

Verbeter en optimaliseer je website

Wanneer je de voorgaande stappen hebt doorlopen weet je waar je heen wilt, wat je doelen zijn én wat je belangrijkste producten zijn. Maar je weet ook hoe je huidige website daarbij aansluit, of jij je doelen haalt en wat er dus beter kan. De vervolg stap is vervolgens het verbeteren of optimaliseren van je website. Dit kan je zelf doen, of je schakelt hier een e-commerce partij of website bouwer voor in. Wat het beste is voor jou? Dat is compleet afhankelijk van je budgetten, je kennis en je mogelijkheden. Wanneer je je website gaat verbeteren nog een paar tips voor website optimalisatie:

  1. Vergeet niet je menu ‘sticky’ te maken. Wanneer iemand naar beneden scrolt op je pagina, wil je de bezoekers de mogelijkheid geven verder te navigeren. Daarom is het fijn dat je een ‘Sticky’ of ook wel klevend menu hebt. Hierdoor kunnen ze gemakkelijk naar een andere pagina toegaan.
  2. Ontwerp een uitstappagina. Wanneer de klant een conversie heeft voltooid op jouw website is het netjes en fijn om een uitstap/bedankpagina te maken. Simpelweg een bedankt voor je bestelling volstaat in dit geval al. Toch zijn er nog veel sites die na de conversie (inschrijving of bestelling) naar een homepage geleid worden.
  3. Heb jij een Privacy verklaring op jouw website staan? Met de aankomende GDPR / AVG wetgeving belangrijk om nu al over na te denken.
  4. Heb jij al een SEO strategie? Zo niet dan is het belangrijk om hier nu wel goed over na te denken. Want als jij goed gevonden wilt worden is het belangrijk om een SEO strategie te hebben.

Hulp bij Online Marketing nodig?

Dit zijn slechts enkele tips. Heb je hulp nodig in het gehele traject? Van websiteanalyse tot het verbeteren en optimaliseren van de website? Of wil jij één van de onderdelen graag uitbesteden? Ik help je graag verder hiermee. Neem gratis en vrijblijvend contact op met mij. Indien het nodig lijkt een nieuwe website te laten maken, ga ik samen met jou kijken naar jullie wensen om vervolgens bij diverse websitebouwers een offerte op te vragen. Zo zoeken wij de beste leverancier voor een oplossing die past bij jouw vraagstuk, budget en wensen.