Het is ondertussen bijna een maand terug, maar desalniettemin toch interessant om de belangrijkste learnings van de Web Winkel Vakdagen 2018 voor je op een rij te zetten. Wat kan jij (als je een website of webwinkel hebt) leren van de lezingen die zijn gegeven tijdens deze dagen. In deze blog vertel ik het je. Wil jij liever een online marketeer inhuren die meekijkt met jouw bedrijfsdoelstellingen en vraagstukken? Neem dan gratis en vrijblijvend contact met mij op. Ik deel mijn kennis graag met je!
Web Winkel Vakdagen 2018 – Key Take-away’s
Voor degenen die het nog niet wisten even een korte uitleg van de Web Winkel Vakdagen. Dit grootschalige evenement wordt ieder jaar georganiseerd in de Jaarbeurshallen in Utrecht. Het evenement beslaat twee dagen en tijdens deze dagen wordt er in diverse zalen informatie gegeven over online marketing en webwinkels. Als jij er nog nooit geweest bent, is het zeker een aanrader volgend jaar heen te gaan. Ik ben naar een aantal lezingen geweest met onderwerpen waar ik mijn interesse in heb, maar ook waar mijn opdrachtgevers iets aan kunnen hebben. Over deze lezingen vertel ik je hieronder meer.
Onderwerp – Haal het meest optimale uit je webshop
In de lezing van het bedrijf CCV Shop hebben ze aan de hand van een aansprekend voorbeeld van de webshop www.metolijf.nl besproken hoe je het meest optimale uit je webshop kunt halen. De belangrijkste acties volgend uit deze lezing gingen met name over persoonlijk contact. Zo schreef de eigenaar van de webshop MetOlijf altijd een handgeschreven briefje voor de klanten. Dit wordt heel erg gewaardeerd. Ondanks de opkomst van technologie blijft het persoonlijke contact en de mens achter de webshop erg belangrijk.
Daarnaast werd tijdens deze lezing ook het belang van een Long-Tail strategie aangehaald. Zelf heb ik hierover al eerder een blog geschreven met als onderwerp: Waarom een Long-Tail Keyword strategie niet mag ontbreken. Daarbij is het heel belangrijk dat je webshop de vragen wegneemt van je klanten. Je moet helder en duidelijk communiceren én je moet antwoorden geven op de vragen van je klanten. Hiermee haal je het meet optimale uit je webshop.
Onderwerp – Personalized E-commerce
Wanneer het gaat om E-commerce kan je snel je klanten kwijtraken als je ze als massa gaat aanspreken. Daarom is personalisatie in E-commerce erg belangrijk. Aldus mijn tweede lezing die gegeven werd door Chi Shing Chang. Hierbij werd het verschil aangegeven tussen regel gedreven personalisatie en data gedreven personalisatie. Met regel gedreven personalisatie kan je de content van je uitingen afstemmen op bijvoorbeeld land van waaruit men naar jouw website gaat. Dit combineer je vervolgens met de expliciet opgegeven data zoals geslacht en je hebt e.e.a. gepersonaliseerd.
Wanneer het gaat om data gedreven personalisatie gaat het om impliciete data, maar ook echt aangepast op het persoonlijke gedrag. Hiervoor heb je veel data nodig en dit vergt ook meer techniek en uiteraard tijd om te bewerkstelligen. Hoe dan ook leven wij tegenwoordig in een wereld waar het begint met data. Deze data kan persoonlijk zijn, maar ook bijvoorbeeld de data in welk land iemand zich bevindt. Daarbij is het belangrijk om focus te houden en direct betekenis te geven aan jouw klanten. Als jij weet hoe jij met personalisatie wilt omgaan kan jij jouw middelen hierop afstemmen. Het begint echter met een bewuste keuze of je kiest voor regel gedreven personalisatie of data gedreven personalisatie. Vervolgens kan jij de techniek hierop afstemmen.
Onderwerp – Let’s Talk B2B
Business to Business is en blijft een vreemde eend in het online marketing gebied. In de lezing over B2B werd duidelijk gemaakt dat het belangrijk is voor je B2B klanten om je klantreis in kaart te brengen. Wanneer komt men in aanraking met jou en wanneer en vooral wie is de beslissingsbevoegde. Hierbij werd terecht opgemerkt dat veel B2B bedrijven online een ander traject hebben dan in hun normale bedrijfsvoering. Het advies van de expertgroep om hier toch naar te kijken.
Hoe kan je in een traditionele B2B organisatie zorgen dat Online Marketing en de Online mogelijkheden gedragen worden? Moet je hiervoor een apart Online Marketing team neerzetten? Of kan je ook een team maken uit diverse expertises. Belangrijk blijft om Online Marketing te integreren in de organisatie. Een heel cruciaal onderdeel hierbij is bijvoorbeeld een aanvraag / offerte traject.
Het advies van de expertgroep is om allemaal met eenzelfde (online) formulier te laten werken. Of de aanvraag nu komt via telefoon of online. Door deze eerste stap te zetten kunnen interne mensen wellicht snel verbeteringen constateren in het traject. Indien deze verbeteringen doorgevoerd worden, zal de online conversie ook beter worden. Een simpel maar toch effectief advies van de B2B Expertgroep die ik zeker met jullie wilde delen.
Onderwerp – Influencer Marketing
Influencer marketing is niet een eendagsvlieg, maar een blijvertje binnen de online marketing. Influencers worden steeds belangrijker. Nielsen heeft in 2016 een onderzoek uitgevoerd waaruit blijkt dat je tot 11 keer meer rendement uit Influencer Marketing haalt. Daarbij is het voor jouw bedrijf wel enorm belangrijk om te kiezen voor de juiste influencer. Deze influencers kiezen ook niet zomaar voor een bedrijf, want ze willen hun authenticiteit behouden en kiezen alleen voor samenwerkingen met bedrijven en partijen die ook echt bij hun passen.
Aan de hand van een aantal pijlers stel je als bedrijf een briefing op voor Influencer. Hierbij geldt: Hoe meer vrijheid jij een influencer geeft, hoe grote de kans op succes. Wanneer een influencer te veel regeltjes en opleggingen krijgen, prikken de volgers er snel doorheen en wordt de content minder geloofwaardig. Heb jij nog nooit iets met Influencer marketing gedaan? Binnen je Online Marketing Strategie kan dit zeker een mooie optie zijn om toe te voegen aan je middelenpallet.
Onderwerp – Hoe haal ik een hogere conversie met mijn mobiele site?
Conversieoptimalisatie is en blijft een belangrijk onderwerp binnen Online Marketing. Want het is leuk en interessant om veel bezoekers naar jouw site te krijgen, echter is het nóg belangrijker dat deze bezoekers converteren naar klanten of prospects. Binnen de CRO focussen meerder partijen zich op Conversion Rate Optimization (CRO) voor mobiele devices. Begin 2017 heeft Google namelijk aangegeven wat mobile first leading is geworden omdat 70% van alle verkeer via een smartphone gaat (gemiddeld gezien). Echter waren de conversietrajecten nog niet optimaal ingericht voor conversie via de mobiele website. Vaak werden de conversies nog bewerkstelligd via de desktop of tablet.
Tips voor verbetering
In de lezing met als onderwerp “Hogere conversie met mijn mobiele site”, hebben wij van Jurjen Jongejan een aantal praktische tips gekregen wat wij kunnen doen om de conversieratio te verhogen op mobiele websites.
- Vaak is het niet duidelijk op een mobiel dat je moet tappen op een foto om de foto te vergroten. Men is gewend met de vingers de afbeelding te vergroten. Het is een praktische en eenvoudige tip om een tekst bij de afbeelding te zetten met bijvoorbeeld: “tap om afbeelding groter te maken”. Wees duidelijk wat men moet doen om de foto te vergroten. Dit vergroot de conversiekans.
- Er is een correlatie tussen laadtijd en conversies. Zorg dat je pagina (above the fold) binnen 3 seconden geladen is, is hij niet geladen binnen 3 seconden? Dan raak je klanten kwijt die waarschijnlijk ook niet meer terug komen.
- Achteraf betalen is een belangrijke USP geworden die je op mobiele sites ook zeker niet moet vergeten. Vaak wordt er om wille de ruimte gekozen om deze usp niet te vermelden. Het wel vermelden van deze USP verhoogt de conversies echter.
- Webshop reviews zijn heel erg belangrijk, daarom is het advies hier ook op je mobiele site aandacht aan te geven.
Waarom haakt men af?
Daarnaast heeft hij ook een aantal redenen gegeven waarom met afhaakt op mobiele websites. De 4 meest belangrijke redenen zijn:
- Te kleine/onduidelijke foto’s van producten
- Gegevens invoeren op mobiel is onhandig
- Browsen of surfen op mobiele sites is onhandig
- Zoekfuncties werken niet optimaal op mobiele site
Wil jij meer weten over mobiele conversieoptimalisatie, dan kan ik je aanraden de Bluepaper te downloaden die Jurjen Jongejan heeft geschreven voor ShoppingTomorrow.
Onderwerp: Google Analytics data delen
Binnen Online Marketing en zeker binnen grote bedrijven zijn er steeds meer functies die een eigen specialisme hebben. De algemene Online Marketeer heet tegenwoordig Growth Hacker en er zijn specialismen bijgekomen zoals SEO, SEA en Social Media. Binnen deze opsplitsingen is het gevaar ontstaan dat iedereen op eilandjes werkt. En daarbij dat deze eilandjes niet rekening houden met de overkoepelende data en doelen van de website of campagnes. Daarom een aantal tips die overkoepelend voor een groter succes van je bedrijf kunnen zorgen.
Waardevolle SEA inzichten
Binnen Search Engine Advertising kijk je naar een aantal gegevens binnen Google Analytics waar je gebruik van maakt voor de campagne optimalisatie:
- Zijn er productgroepen die het niet goed doen binnen SEA?
- Welke productgroepen doen het beter dan gemiddeld binnen SEA?
- Keywords die opkomend zijn? En welke zoekwoorden en productgroepen zorgen voor volume?
Waardevolle SEO inzichten
Binnen Search Engine Optimization kijk je weer naar andere gegevens binnen Google Analytics. Voor de SEO kijk je naar de volgende onderdelen:
- Welke zoekwoord posities scoren slecht?
- Welke zoekwoord posities scoren goed?
- Hoeveel verkeer en omzet gaat hiermee gemoeid?
- Welke rankings van productgroepen zijn verbeterd?
- Welke productgroepen dalen in de SEO? (pogosticking)
- Welke concurrenten zijn succesvol en waarom?
Combinatie SEO & SEA maakt sterk
Wanneer je de bevindingen van de SEO en SEA analyses met elkaar combineert krijg je betere en succesvollere resultaten. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat een campagne binnen de Adwords niet goed scoort. Daarom zet je de campagne op pauze. Wanneer je echter de pagina hebt verbeterd en SEO hebt geoptimaliseerd kan het zijn dat dezelfde campagne beter gaat scoren. Wanneer je binnen SEO ziet dat dit zijn vruchten afwerpt en je conversies stijgen, dan kan het lonen om de campagne weer aan te zetten.
De opkomst van de T-shaped Marketeer
De specialisten die de afgelopen jaren zijn opgestaan doen hun uiterste best om de bedrijfsdoelstellingen te halen. Echter is het belangrijk dat je als specialist toch een overkoepelende visie houdt. De Conversieoptimalisatie en je SEA resultaten staan namelijk in nauw verband met elkaar. Daarom is de T-shaped Marketeer is meer in opkomst. Deze T-shaped Marketeer houdt de focus op de overkoepelende bedrijfsdoelen. De focus van de T-shaped Marketeer is meer generiek en overziet verschillende online marketing middelen en combineert en communiceert de verbindingen met elkaar. Eigenlijk is de T-shaped marketeer niets meer of minder dan het terug gaan naar de generieke Online Marketing en het koppelen van verschillende expertises aan elkaar.
Hulp nodig met jouw online marketing?
Een heel verhaal met allerlei belangrijke bevindingen. Heb jij een vraagstuk voor jouw bedrijf? Wil jij graag een keer een Online Marketing Specialist die met jou mee kijkt naar jouw (online) marketing doelstellingen? Neem dan gratis en vrijblijvend contact met mij op! Ik help jou graag met je online marketing en het behalen van je bedrijfsdoelstellingen!