Hoe word je een CPC Rockstar?

Online zichtbaarheid begint voor veel bedrijven in Google. Althans in Nederland. Naast verbeterde zichtbaarheid door SEO kan het inzetten van Google Adwords (CPC campagnes) positieve effecten hebben op jouw online zichtbaarheid. Als je nog niet je website hebt geoptimaliseerd voor de zoekmachines met juiste SEO teksten en een duidelijke structuur, raad ik je aan dit eerst te doen. Deze kwaliteitsslag zal zorgen dat je in de Google Adwords (cpc campagnes) minder betaalt voor een klik en dus ook een conversie. Heb je dit nog niet geregeld en weet je niet waar je moet beginnen? Vraag dan een gratis SEO Advies aan. Heb jij de SEO van jouw online aanwezigheid al wel helemaal in kan en kruiken? Dan is het misschien tijd voor de volgende stap, Adwords. In deze blog geef ik je een aantal tips hoe jij een echte CPC Rockstar kunt worden. Simpel en eenvoudig Google Adwords voor jou uitgelegd.

Adwords CPC Rockstar

Campagnes en advertentiegroepen

Wanneer je start met Google Adwords ga je beginnen met het opzetten van campagnes en advertentiegroepen. Denk goed na over de structuur van jouw bedrijf en de producten of diensten die jij te bieden hebt, voordat je begint met het opzetten. Als Google Adwords expert word ik vaak in een tweede stadium benaderd, wanneer bedrijven geen idee hebben hoe ze meer uit hun budget kunnen halen. Vaak zie ik dat het al bij de inrichting van de Adwords campagnes en advertentiegroepen is misgegaan. Daarom een belangrijke tip over het bepalen van je campagnes en advertentiegroepen.

Tip 1 – Bedenk goed wat je campagne en advertentiegroep is

Een campagne is een hoofdgroep / dienst waar jij je als bedrijf mee bezig houdt. Als je een kledingzaak hebt zou het kunnen zijn dat je broeken, jassen en schoenen verkoopt. Het is dan logisch om aparte campagnes voor ieder van deze productgroepen aan te maken. Binnen deze campagnes maak je vervolgens advertentiegroepen die specifieker zijn voor de doelgroep. Denk aan heren, dames en kinderen. Wanneer je dit doet kan je gemakkelijk zeggen dat je bijvoorbeeld de verkoop van schoenen meer wilt uitlichten en kan je meer budget op deze campagne zetten. Er valt ook iets voor te zeggen om campagnes op te zetten voor heren, dames en kinderen met daaronder advertentiegroepen van broeken, jassen en schoenen. In dit geval stuur je meer bij op de verkoop van de producten voor dames, heren of kinderen. Denk er in ieder geval goed over na voordat je start met het inrichten van je campagne.

Zoekwoorden opstellen

Zoekwoorden bepalen lijkt zo gemakkelijk, maar het is moeilijker dan je denkt. Want waar zoekt jouw doelgroep op? Je kunt hiervoor gebruik maken van Google Trends en Google Keyword planner. Weet je nog niet hoe deze tools werken? Dan kan je mijn gratis E-book downloaden waarin stapsgewijs uitgelegd staat hoe je de tools kunt gebruiken. Bedenk je echter goed welke zoekwoorden binnen je advertentiegroepen passen. Daarom meteen een tweede tip wanneer je een Adwords campagne opstelt:

Tip 2 – Maak slim gebruik van zoekwoordopties

Google Adwords maakt standaard gebruik van Breed Zoeken, maar er zijn meer manieren om goed gevonden te worden. Daarom een korte en bondige uitleg over de verschillende zoekwoordopties:

Zoekwoordoptie Breed zoeken (broad match)

Hiermee wordt je advertentie weergegeven bij onderwerpen die gelijk of synoniem zijn aan het zoekwoord die jij opgeeft. Deze brede zoekwoorden geven de meeste vertoningen voor jouw zoekwoord, maar vertoningen is niet wat je wilt realiseren. Je wilt een goede klikratio bewerkstelligen en daarom is het niet goed om alleen gebruik te maken van brede zoekwoorden. Wil je meer relevante informatie laten zien? Dan kan je gebruik maken van de overige zoekwoordopties die ik hieronder bespreek.

Zoekwoordoptie Breed Modifier

Door een + teken voor een woord te zetten maak je je brede zoektermen alweer wat smaller. In het voorbeeld van schoenen zou het brede zoekwoord schoenen wellicht ook pumps, sneakers, slippers kunnen laten zien. Door het woord +schoenen te gebruiken zal hier een versmalling plaats vinden en zal je advertentie niet getoond worden bij pumps, maar wel bij damesschoenen. Gemakkelijk om iets relevantere vertoningen te genereren.

Zoekwoordoptie Woordgroep

Met een woordgroep ga je nog specifiekere vertoningen realiseren. De woorden die je opgeeft moeten specifiek in deze volgorde zichtbaar zijn. Deze zoekwoordoptie geef je aan door de term tussen aanhalingstekens te zetten. De term “damesschoenen kopen” betekent dus dat je alleen op die woorden in die volgorde gevonden wordt. Je wordt dus niet getoond wanneer iemand zoekt op Dames Schoenen Kopen, maar je advertentie wordt wel getoond wanneer iemand zoekt op Damesschoenen kopen maat 40 . Goed om over na te denken of je deze versmalling wilt aanbrengen in je zoekresultaten. Het beperkt je vertoningen, maar zorgt wel voor meer kwalitatief verkeer.

Zoekwoordoptie Exact

De laatste manier om je zoekwoorden te versmallen is het gebruik van Bracets [..]. Door bijvoorbeeld [dames schoenen] te verwerken als zoekwoord wordt de advertentie alleen weergegeven bij zoekopdrachten die alleen exact dezelfde woordgroep bevatten. Dus je wordt alleen gevonden op dames schoenen en niet op damesschoenen.

Sluit irrelevante zoekwoorden uit met negatieve zoekwoorden

Tot slot kan je negatieve zoekwoorden toevoegen aan je zoekwoordlijst door een  – teken voor een woord te zetten. Verkoop je bijvoorbeeld schoenen, maar geen slippers? Dan kan je ervoor kiezen om het woord -slippers toe te voegen aan je zoekwoordlijst. Je advertentie wordt dan niet weergegeven wanneer iemand op slippers zoekt.

Maak goede advertenties

Het lijkt gemakkelijker dan het is, maar je moet na het instellen van de campagnes, advertentiegroepen en zoekwoorden advertentieteksten maken. je krijgt hier maar een beperkt aantal tekens voor. Je moet dus slim omgaan met woordgebruik. Daarbij moet je rekening houden met de volgende pijlers die je kwaliteit beïnvloeden.

Tip 3 – Maak gebruik van advertentie extensies

Er zijn vele soorten advertentie extensies die je kunt inrichten voor je campagnes en advertentiegroepen. Het kan gaan om automatische extensies zoals verkopersbeoordelingen, maar ook sitelinks die je zelf kunt instellen. Het idee achter deze extensies is, dat men sneller op de juiste pagina van jouw site komt. Het voordeel is dat jouw advertentie groter wordt (meer ruimte op de pagina) en dat je uiteindelijk meer relevant verkeer naar je website krijgt. Wil je meer weten over de mogelijke advertentie extensies? Bekijk dan de uitleg van Google.

Tip 4 – Maak een link naar de juiste landingspagina

Het klinkt misschien een open deur, maar wanneer je een advertentie maakt voor de broeken uit het eerdere voorbeeld, wil je deze klant bedienen met een pagina over deze broeken en niet met je algemene homepage waar ze zelf moeten kiezen. Jouw websitestructuur en inhoud zijn leidend voor jouw adwords campagne en met de juiste landingspagina met relevante en unieke content zorg jij dat de kijkende bezoeker uiteindelijk een kopende bezoeker wordt.

Verbeter jezelf continue

Google Adwords is een continue ontwikkelende markt. Mensen zoeken per dag en ook per uur anders. Wat vandaag werkt, kan morgen niet meer werken. Dit heeft onder andere te maken met de veranderende Algoritmes, maar ook met veranderend taalgebruik. Ik hoop dat ik je middels de bovenstaande tips inzicht hebt gegeven in hoe je in de basis een goede Google Adwords Campagne kunt opzetten. Wil jij dit liever uitbesteden? Of wil jij jouw huidige Google Adwords account geanalyseerd hebben? Dan help ik je uiteraard graag. Neem gratis en vrijblijvend contact met mij op en ik kijk samen met jou hoe ik je verder kan helpen met het behalen van jouw bedrijfsdoelen.