Eind 2017, begin 2018 kwam het GROTE nieuws naar buiten dat Google de meta-descriptions heeft aangepast naar 320 karakters in plaats van 168 karakters. Veel bedrijven wilden veel tijd en moeite stoppen in het uitbreiden van de meta-descriptie. In mijn blog van 17 december 2017 schreef ik al dat je alleen je meta-descripties moet aanpassen indien je niet tevreden bent over de kwaliteit van je meta-beschrijvingen. Ben je wel heel druk geweest met het aanpassen van de meta-descriptions? Dan heb ik heel slecht nieuws voor je… Google heeft het aantal karakters weer ingekort. Daarom een korte blog met een cheatlist zodat je een geheugensteuntje hebt.
Cheatlist meta-descriptions
Oké langere teksten, kortere teksten… maar wat is nou echt de ideale lengte van de meta-description van je website? Allereerst is het goed om uit te leggen dat de ideale lengte van de meta-descriptions weer afhankelijk is van het device. Want op een mobiele device heb je nu eenmaal minder ruimte voor tekst dan op een desktop. Om nu voor eens en voor altijd een eind te maken aan de discussie een duidelijke cheatlist die je kan afdrukken en opslaan op je desktop of mobiel.
Wordt mijn meta-description altijd getoond?
Er zijn voldoende tools om zowel de meta-description als de meta-title zelf in te geven. Wanneer je dit niet ingeeft bepaalt de zoekmachine zelf welke teksten het inlaadt. Dit terwijl je meta-description een visitekaartje is waarbij je zelf je meest belangrijke data kunt ingeven. Wanneer je naar de bovenstaande cheatsheet kijkt zie je dat voor de mobiele devices 110 tot 120 karakters van de meta-description toont. Het is dus verstandig om de meest belangrijke informatie van jouw pagina in de eerste 110 tot 120 karakters te vermelden.
Maar het is goed om jezelf te beseffen dat je eigen meta-description niet altijd gevuld wordt met jouw tekst. Uit een studie van SEO tool MOZ blijkt dat in slechts 35,9% van de SERP resultaten, de meta-title en meta-description gevuld worden met de teksten die jij zelf hebt in gevuld. In alle andere gevallen kan Google stukjes tekst van de pagina inladen of bijvoorbeeld de description personaliseren aan de hand van bijvoorbeeld de locatie van de zoekopdracht.
Hulp nodig met je zoekmachine optimalisatie?
Heb jij nog hulp nodig met je zoekmachine optimalisatie? Weet je niet of je website wel goed in ingevuld? Ik help je graag verder in de volgende stap van je online marketing. Neem dan gratis en vrijblijvend contact met mij op en ik kijk samen met jou naar de oplossing voor jouw vraagstuk. Dit kan in de vorm van een SEO training, maar ook in de vorm van eenmalige ondersteuning of structurele ondersteuning in jouw SEO inspanningen. Wil je meer weten over online marketing en SEO? Dan kan je uiteraard ook mijn online marketing blogs lezen.