2018 het jaar van de One-Domain Strategie

In alle jaren dat ik in de Online Marketing actief ben is er veel veranderd. Logisch, want de techniek verandert ook razend snel. Zo was het een aantal jaren terug verstandig om een domeinnaam te kiezen waar je belangrijkste dienst in stond qua zoekwoord. CoolBlue is hier tenslotte groot mee geworden. Denk maar aan de webshops zoals laptopshop.nl, smartphoneshop.nl. Een aantal jaren terug, kon je gemakkelijk scoren in de zoekmachines door meerdere SEO-domeinen aan te maken specifiek gericht op een bepaalde groep producten. Maar in 2018 is de techniek en zijn de algoritmes van Google dusdanig ontwikkeld dat dit niet meer zoveel effect heeft. Daarom is het voor veel bedrijven logischer en voordeliger om een keuze te maken voor een one-domain strategie.

 Voordelen van een one-domain strategie

De strategische keuze van CoolBlue om vanaf 11 juni 2018 over te stappen op een one-domain strategie onderstreept dit. In deze blog leg ik je uit wat de voordelen zijn van een one-domain strategie voor jouw bedrijf.

1. Focus op één merk

Bij een one-domain strategie leg je alle focus op één url/domein. Binnen dit domein verzamel je alle content en producten. Deze focus zorgt ervoor dat je maar aan één merknaam hoeft te bouwen. CoolBlue hoeft bijvoorbeeld nu alleen maar geld te investeren in hun CoolBlue merk en niet meer in de naamsbekendheid van laptopshop etc. Door naamsbekendheid en ervaring met één merk te bouwen liften nieuwe producten en categorieën automatisch mee op het succes van de reeds opgebouwde naamsbekendheid.

2. Linkbuilding gaat sneller

Wanneer je gebruik maakt van verschillende domeinen moet je voor ieder van deze domeinen aan linkbuilding gaan doen. Een link die gegenereerd werd naar laptopshop.nl geldt bijvoorbeeld niet voor smartphoneshop.nl in het geval van CoolBlue, maar een link naar coolblue.nl/laptop geldt ook in de linkbuilding voor CoolBlue.nl en natuurlijk alle andere onderliggende pagina’s.

3. Pagina autoriteit

Het meest gehoorde excuses om niet naar een one-domain te kijken, is dat je hiermee geen pagina autoriteit haalt. Met de huidige algoritmes en technieken is dit echter niet meer waar. De spiders doorlopen namelijk jouw hele site en gaan op basis van de zoekopdracht de beste pagina zoeken die past bij deze zoekopdracht. Het gaat dus tegenwoordig niet meer om domein autoriteit, maar om pagina autoriteit. Veelal zal je (in Google Analytics) ook zien dat men niet meer op je homepage binnenkomt, maar op een landingspagina. Zeker wanneer het gaat om je organische verkeer.

4. Content Marketing wordt eenvoudiger

Het wordt eenvoudiger om je content marketing te vullen en bij te houden. Wanneer je maar over één productcategorie mag praten ben je misschien snel uitgesproken, maar wanneer je over je complete assortiment kunt praten heb jij veel meer informatie te delen op één kanaal. Je kunt dus vaker informatie delen met je fans én je hebt maar één kanaal bij te houden in plaats van meerdere kanalen voor meerdere shops.

5. Cross-Selling gaat gemakkelijker

Wanneer de bezoeker van jouw website en aankoop wil doen, kan je binnen jouw website gemakkelijker aan cross-selling doen. Waar je anders alleen de keuze hebt uit producten van je kleinere domein, kan je in het geval van een one-domain ook andere categorieën en producten verkopen die logischerwijs aansluiten bij de aankoop die de klant wil doen.

Nadelen van een one-domain strategie

Naast voordelen van een one-domain strategie zijn er natuurlijk ook nadelen te vinden. Wanneer je een zeer breed productportfolio hebt is het lastiger om je merk te bouwen. Je bent gemakkelijker kampioen in een kleine klasse, dan een kampioen van de wereld. Wanneer je dus een zeer breed spectrum aan producten hebt die totaal geen overlap / synergie hebben, kan het nog steeds verstandig zijn om diverse domeinen te beheren binnen je e-commerce strategie.

Effect op de SEO resultaten van het later samenvoegen

CoolBlue is de allereerst grote e-commerce speler die 360 shops heeft samengevoegd in de website van CoolBlue. Zij hebben dit gedegen en bewust gedaan en uiteraard hebben zij onderzoek gedaan naar de effecten op de vindbaarheid in de zoekmachines. Maar deze beslissing is niet dit jaar pas genomen. Op 25 juni 2016 kwam er al een bericht naar buiten over het samenvoegen van de verschillende domeinen. Uiteindelijk heeft het dus nog 2 jaar geduurd voordat deze stap is gezet. In deze twee jaar heeft CoolBlue de technische operatie verder gereed gemaakt voor het omzetten én uiteraard hebben ze in deze twee jaar gebouwd aan hun naamsbekendheid met het merk CoolBlue. Zo is de overstap kleiner voor de (bestaande) klanten van laptopshop.nl naar coolblue.nl.

Wat voor effect deze samenvoeging uiteindelijk gaat hebben op de SEO resultaten van CoolBlue zal de komende tijd moeten uitwijzen. Ik zou het heel gaaf vinden als het team van CoolBlue dit over een poos bekend maakt. Dit natuurlijk zodat wij online marketeers hier weer van kunnen leren. Hoe dan ook ik hou het voor je in de gaten en als hier iets over te melden is, zal ik hier een blog over schrijven.

Hulp nodig met jouw online marketing / e-commerce strategie?

Heb jij ook één of meerdere webshops? En wil jij kijken of jouw online marketing of e-commerce strategie goed is ingericht? Wil jij meer omzet halen uit jouw webshop? Of wil je wellicht kijken naar het opzetten van een webshop voor jouw bedrijf? Ik help je graag verder. Neem in dit geval gratis én vrijblijvend contact met mij op en ik kan je helpen in de online stappen voor jouw bedrijf.