Nog een paar dagen te gaan en dan is 2017 officieel ten einde. Een moment om terug te kijken op een bewogen jaar met veel ontwikkelingen op het gebied van SEO. In deze blog geef ik je een SEO Jaaroverzicht 2017 met de belangrijkste en grootste ontwikkelingen. Natuurlijk staan er weer veel veranderingen op stapel voor 2018. Ik zal hierover regelmatig bloggen en mijn streven is ieder jaar aan het einde een samenvatting te maken van de belangrijkste wijzigingen.
SEO Jaaroverzicht 2017
Niets is zo veranderlijk als zoekmachines. Iedere dag voert Google gemiddeld 3 tot 4 wijzigingen door. Af en toe komt er een grote wijziging en dan geven ze een Google Algoritme update vrij waarin ze de update uitleggen. De belangrijkste SEO updates vind je in het onderstaande SEO Jaaroverzicht 2017
Algoritme Update 1 – Januari 2017
Google geeft niet vaak algoritmes vrij op voorhand, maar in augustus 2016 hebben ze dit wel gedaan. Ze waarschuwden namelijk dat ze in januari 2017 de pop-ups voor mobiele telefoons gingen afstraffen. Hierover heb ik ook een blog geschreven in de vorm van No Go SEO Tips. Het belangrijkste was de afstraffing van pop-ups die de content minder toegankelijk maken, zeker voor de mobiele telefoon. Vanaf januari 2017 geldt voor Google namelijk Mobile First approach. Ook hierover heb ik dit jaar een blog geschreven, namelijk Mobiele Revolutie van 2017.
Algoritme Update 2 – Februari 2017
Begin Februari 2017 was er veel te doen over een mogelijke update van de het Penguin algoritme van Google. Deze update ging over hoe ze omgaan met het koppelen van spam aan andere vormen van spam. Het was niet zeker dat dit een wijziging was, omdat Google het niet bevestigde. Maar alles leek erop, aangezien de Black Hat SEO gemeenschap begon te klagen dat hun tactieken niet goed werkten. Ook de overgrote meerderheid van de Google Hulpprogramma’s voor het volgen van zoekresultaten vertoonden turbulente resultaten op 1 februari. Denk hierbij aan programma’s al MozCast, Algoroo en RankRanger.
Deze turbulentie in deze resultaten werd overigens niet opgemerkt in de White Hat SEO Communities. Hier zagen ze niets (negatiefs) veranderen in hun SEO resultaten. Reden te meer om niet meer met Black Hat SEO Tactieken te werken.
Wat is Black Hat SEO
Black Hat SEO betekent dat een bedrijf op een onethische manier de SEO resultaten wil beïnvloeden. Dit kan door:
- Spam links bij andere blogs
- Link netwerken; verschillende websites zelf bouwen voor meer links
- Cloaking; andere inhoud van je website laten zien aan zoekmachines, dan aan gebruikers
- Keywoord spamming; Zeer veel keywoorden op je pagina verwerken voor een beter resultaat
- Verborgen teksten; keywoorden in het wit zetten of teksten in het wit zetten.
Algoritme Update 3 – Maart 2017
In maart 2017 werd de webmaster en SEO Community wakker geschud door drastische veranderingen in de SEO Resultaten. Deze grote wijzigingen kregen zelfs een naam onder de experts namelijk “Fred”. Deze Fred update leek zich te richten op de link kwaliteit binnen het totale algoritme. Het grootste commentaar werd na de wijziging wederom gegeven door de Black Hat SEO Community.
Hierdoor weten we dat met name het algoritme van de links is aangepast. Het is dus nóg belangrijker geworden om relevante en kwalitatieve links te genereren voor een betere SEO ranking. Deze update heeft er in ieder geval voor gezorgd dat de websites die alleen draaien om kunstmatige SEO posities in plaats van relevante posities geraakt werden. Een goede ontwikkeling voor de gebruikers en de White Hat SEO community.
Algoritme Update 4 – April 2017
In april van dit jaar was er veel ophef over het feit dat belangrijke Panda Updates en Penguin updates niet meer gedeeld zouden worden, maar dat ze deel uitmaken van de basis algoritme van Google. Begrijpelijk voor alle SEO helden in de wereld, omdat deze updates een inzicht gaven in wat je juist wel of niet moet doen.
Algoritme Update – Juni 2017
De mei maand was vrij rustig in 2017, maar in juni lijkt er weer een algoritme wijziging te zijn binnen google. Sommige websites krijgen organisch steeds meer traffic wat vaak ontstaat door een algoritme update. Helaas bevestigd Google dit wederom niet. Het lijkt stil te worden vanuit Google over het informeren van de SEO Community.
Algoritme Update – Augustus 2017
In Augustus lijkt Google zich in het algoritme te richten op de local search. Columnist Joy Hawkins van SEO engineland schreef hierover een blog. Vanaf 22 augustus 2017 lijkt Google zijn nabijheidsfilter strikter en verfijnder heeft gemaakt. Waar eerder alleen werd gekeken naar de SEO resultaten van bedrijven, wordt nu ook gekeken naar de concurrenten in de buurt. Meer kansen voor lokale SEO als dit relevant voor je is. Wil jij ook beter gevonden worden in je lokale search? Lees dan mijn blog over lokale SEO.
Algoritme Update – December 2017
Tussen augustus en december was er veel te doen over de communicatie vanuit Google over de updates. Veel aannames, discussie omtrent wijzigingen, maar geen enkele keer een bevestiging. In December kwam hier verandering in. Er werd namelijk bevestigd door Goole dat er updates zijn geweest die de rankings van de SERPS beïnvloeden. Met name de mobiele SERP’s werden beïnvloed en sites die gebruik maken van Doorway pagina’s. AMP wordt voor de Mobiele SERP meer belangrijk en zo zijn er nog meer onderdelen die de mobiele zichtbaarheid kunnen beïnvloeden.
Ook werd er in december geconstateerd dat de Meta-descriptions meer tekens konden vertonen dan eerder. Wat dit voor jouw website betekent dat heb ik je uitgelegd in mijn blog over deze Google Update.
SEO Jaaroverzicht 2017, wat staat ons te wachten in 2018?
Een heel verhaal, met verschillende kleine en grote wijzigingen in SEO. Maar wat kan je leren van dit SEO Jaaroverzicht 2017? Allereerst is het belangrijk om te zien dat Google niet zo regelmatig meer communiceert over de updates. Toch kan je als Online Marketing en SEO Specialist wel op de hoogte blijven van de wijzigingen op SEO vlak. Met de juiste tools en het lezen van de juiste blogs online zorg je dat je jouw online zichtbaarheid positief kunt blijven beïnvloeden.
Op de vraag wat ons in 2018 te wachten staat, kan ik helaas geen antwoord geven. Wel kan ik gissen. Ik verwacht dat Google namelijk meer optimalisaties en updates gaat doen voor de lokale zoekresultaten. Ook verwacht ik dat Google meer optimalisaties voor Voice Search gaat doorvoeren en natuurlijk updates die de Black Hat Community zal schaden, want Google wil maar één ding en dat is een relevant resultaat voor de gebruiker.
Hulp nodig met je SEO in 2018?
Heb je na aanleiding van die SEO Jaaroverzicht 2017 vraagtekens over jouw SEO resultaten en heb je hulp nodig bij het verbeteren van je online zichtbaarheid? Dan help ik je graag verder. Neem gerust contact met mij op en ik kijk graag samen met jou hoe ik jou kan ondersteunen!