Dare to be different – Maar blijf jezelf

RUMAG… hét merk achter de zwarte afbeeldingen met witte tekst erop gesepareerd door de punten is wellicht bij iedereen wel bekend. Met meer dan 1 miljoen volgers op Instagram kan je met recht van een grootmacht spreken op het gebied van branding en positionering. Op de webwinkel vakdagen kwamen Danny, Thijs en René (eigenaren van RUMAG) vertellen over het verhaal achter RUMAG. Een prachtig verhaal met unieke aanpak. De rode draad van het verhaal van RUMAG is dat ze durven anders te zijn. Wat jij als bedrijf hiervan kunt leren? Ik heb de meest belangrijke learnings voor je op een rij gezet.

RUMAG

Enthousiaste doelgroep is het halve werk

RUMAG was de vierde keynote op de webwinkel vakdagen die ik heb gevolgd. Ondanks het feit dat de eerdere drie keynotes van Google, Zalando en Disney enorm interessant waren… was de keynote van RUMAG verfrissend en opvallend. René die duidelijk het commerciële gezicht en de presentator is van RUMAG weet het publiek op te zwepen met enorm veel enthousiasme. Met een oversized APPLAUS bord probeerden ze op bijna Amerikaanse manier de toeschouwers mee te krijgen in het verhaal. Voor degenen die het nog niet meegekregen hebben. Ik kreeg de eervolle vraag of ik applausdame wilde zijn. Met andere woorden ik mocht met het Applaus bord omhoog staan op que van René.

Learning van het type presentatie RUMAG

Wat ik je al learning wil meegeven vanuit de presentatiemanier van RUMAG is het volgende:

  • Dare to be different! Zorg dat mensen je onthouden. Uiteindelijk onthouden mensen niet het verhaal dat je hebt verteld, maar het gevoel dat je ze hebt gegeven. De energie die je meebrengt. Nu hoef je niet bang te worden dat je als een clown voor de groep moet gaan staan. Maar denk er in ieder geval over na hoe jij jouw doelgroep kan bereiken met jouw verhaal. Vaak is een té goed voorbereide presentatie met Powerpoint al ten dode opgeschreven. De spontaniteit gaat uit de presentatie en de emotie kan slecht overgebracht worden. De volledige focus ligt dan namelijk op de boodschap en niet het complete verhaal.

Ken je doelgroep, vergroot je succes

Nederland staat bekend om de vrijheid van meningsuiting. Met de opkomst van social media is hierin steeds meer mogelijk geworden. Toch lijkt het alsof bedrijven het graag op save spelen. Met name omdat een verkeerd bericht voor veel negatieve publiciteit kan zorgen. Daarom is het heet belangrijk om je doelgroep goed te kennen. Zo beamen ook de heren van RUMAG. Ze geven tijdens de presentatie letterlijk aan dat merendeel van hun volgers vrouwelijk is. Wanneer ze een quote maken om de man op de hak te nemen zorgt dit voor meer volgers… Wanneer ze echter de vrouw op de hak nemen kost het hen volgers. De heren zijn zich wel degelijk bewust van hun doelgroep en persona’s.

Learning Buyer Persona insteek van RUMAG

De heren van RUMAG weten precies waar de gevoelige snaar geraakt wordt. Ze kennen de doelgroep en weten dat de doelgroep het liefste in een Mini Cooper wil rijden. Dus een samenwerking met Mini mocht niet ontbreken. Wat ik jou als learning wil meegeven is dat je nadenkt over je doelgroep. Wat houdt je doelgroep bezig. Hoe kan je bij hen de gevoelige snaar raken. Hoe doen je concurrenten dat? Maar vooral waar ligt jouw USP en hoe kan jij jouw USP doorvertalen naar een pakkende en unieke boodschap? Wellicht lastige en abstracte materie, maar zolang jij niet weet wat volgers oplevert of juist kost, sla je snel de plank mis. Hulp nodig met jouw Buyer Persona? In een interactieve en bovenal inspirerende workshop ga ik graag samen met jou op zoek naar jouw ideale doelgroep voor meer succes.

Dare… Be Different… Be Yourself

De quotes van RUMAG zoeken altijd het randje op, maar dat is het DNA van het merk. Soms gaan ze over het randje heen zoals laatst. Na een quote over dat je niet opstaat voor een meisje van 16 die zwanger is, ging het internet los. Voor- en tegenstanders gingen bijna massaal los op deze quote. Wat men niet weet is dat al deze reacties weer zorgen voor meer bereik van deze quote en daarmee ook weer meer volgers voor RUMAG. Veelal stond er onder de reacties dat men gerust mag ontvolgen wanneer ze het te ver vinden gaan… maar dat gebeurd niet. In een soort ‘excuusbrief RUMAG stijl” heeft RUMAG geen afstand gedaan van de quote, maar hebben ze benadrukt dat dit is wat ze doen. Eigenlijk weer een uitleg van hun DNA en duidelijke positionering.

Learning don’t be afraid

Wij mensen zijn sociale dieren. We willen graag leuk gevonden worden en willen graag sociale acceptatie. Daarom is en blijft het lastig om anders te zijn. Daarbij blijven wij graag in de comfort zone zitten en durven niet af te wijken van de norm. Ook hierbij geldt dat je niet meteen jezelf als clown moet gaan gedragen. Maar binnen jouw DNA, binnen jouw passie en binnen de waarden van je bedrijf mag je best experimenteren. Wat jij denk dat werkt, hoeft niet per sé te werken in de praktijk. Maar dit geldt ook voor activiteiten en berichten waarvan jij denkt dat het té ver gaat… wellicht is dit juist precies wat je doelgroep wil zien.

Het belangrijkste is dat soms uit je comfort zone stapt. Dit is heel lastig om te bewerkstelligen als je al jaren op dezelfde positie in hetzelfde bedrijf zit. Je wordt bedrijfsblind en je weet niet meer een verfrissende hoek te verzinnen. Ook ga je snel in je defensieve houding, want in het verleden werkte het ook niet. Maar de maatschappij verandert. Dus was 3 jaar terug niet werkte, kan vandaag wellicht een groot succes zijn. Misschien was je alleen te vroeg. Werk jij bij een bedrijf die ook een verfrissende blik kan gebruiken? Ik ontwikkel praktische, interactieve en bovenal inspirerende In-house-company trainingen op het gebied van Online Marketing om jou en je team weer hernieuwde energie te geven voor het vermarkten van jouw product, bedrijf of dienst.

Meet je succes

Hoe weet je nou of je een goede buyers persona hebt opgesteld? Hoe weet je of je berichten aanslaan? Hoe weet je of je het juiste pad bewandeld. Hierbij is er één belangrijk woord: Rapportages. Met een goed meetplan, juiste kpi’s en goede doelstellingen weet jij of je de juiste snaar raakt bij je klanten. Stel je van te voren niet zo’n meetplan en doelen op? Dan is en blijft het opstellen van een Buyers Persona een theoretisch verhaal. Waarschijnlijk zelfs één die in je lade verdwijnt.

Maar ook je content marketing strategie is dan niet meer dan een to-do lijst, zonder emotie en alleen gericht op je boodschap en niet je passie en verhaal. Terwijl je juist de gevoelige snaar wilt raken. Door te meten wat werkt en wat niet werkt kan je verbeteringen doorvoeren en bijsturen. Dus de laatste learning is dat je succes moet meten om te kunnen verbeteren.

Hulp nodig met je (online) Marketing?

Vanuit mijn passie voor statistieken en online marketing help ik graag bedrijven met het vertellen van hun passie. Passend bij de DNA van het betreffende bedrijf. Wil jij graag meer weten hoe ik dit aanpak? Neem gerust contact met mij op of stuur een mail naar bianca@rumrmarketing.nl.