Iedereen die wel eens een website bezoekt weet ondertussen wat cookies zijn. De ene zegt dat het een “verplichting is om te accepteren”, de ander weet dat door een cookie te accepteren er data opgeslagen wordt. Maar feit is dat iedereen wel eens een Cookiebanner of Cookiemelding heeft ontvangen. Er bestaat al een Nederlandse Cookiewet, maar de Europese Commisie wil deze extra aanscherpen. Zij geeft aan dat internetgebruikers in hun browserinstellingen moeten kunnen bepalen of zij privacygevoelige tracking-cookies accepteren of weigeren. In deze blog meer informatie over Cookies en de privacy van de Nederlandse internetgebruiker.
Online ontwikkelaars en marketeers zijn dol op Cookies!
Dat alle online ontwikkelaars en marketeers dol zijn op Cookies, moge duidelijk zijn. Cookies geven de online marketeers de mogelijkheid om big data te creëren en zodanig informatie te verzamelen voor het optimaliseren van de gebruikerservaring op de betreffende website. Ook zorgen Cookies ervoor dat er een mogelijkheid van Remarketing ontstaat. Remarketing komt je ongetwijfeld bekend voor. Je hebt op een website gezocht op een paar mooie sneakers en deze sneakers achtervolgen je de rest van de tijd op alle websites. Er zijn verschillende soorten Cookies te onderscheiden:
Functionele cookies
Zonder deze cookies kan een website niet gebruikersvriendelijk werken. Denk aan het opslaan van producten in een winkelmandje en het automatisch ingelogd blijven op de website. Voor deze cookies hoe je geen toestemming te vragen aan de internetgebruiker.
Analytische cookies
Zodra je als Online Marketeer aan de slag gaat met analyseren van de data, plaats je een Analytische Cookie. Hierdoor weet je hoe je website presteert. De privacy blijft gewaarborgd bij analytische cookies. Ook voor de Analytische Cookies hoef je als bedrijf geen toestemming te vragen aan de bezoekers. Het is echter wel verplicht om de bezoekers te informeren over deze cookies in je cookie- of privacyverklaring.
Tracking cookies
De cookies die de meeste ‘inbreuk’ maken op je privacy, zijn de Tracking Cookies. Deze cookies leggen je algehele surfgedrag vast. Hiermee kan je goed getarget worden voor relevante advertenties. Uiteraard kan je positieve en negatieve dingen vertellen over deze tracking van personen. Zo is het nadeel dat je een online profiel opbouwt waarmee je een deel van je privacy inlevert. Aan de andere kant krijg je alleen relevante advertenties te zien van producten waar jij je ook echt voor interesseert. Jouw internetgedrag wordt dus relevanter en interessanter. De zogeheten Tracking Cookies dienen geaccepteerd te worden door de bezoekers voordat ze geplaatst mogen worden.
Dag Nederland… Hallo Europa
Ja je leest het goed. Europa overtreft Nederland in de vereisten omtrent de Cookiewetgeving. Hoogstwaarschijnlijk zal in mei 2018 de Nederlandse Cookiewet komen te vervallen en deze zal vervangen worden door de Europese e-privacyverordening. De reden dat deze verordening in werking treedt, is het verhogen van vertrouwen in, en de veiligheid van digitale diensten in heel Europa. De verordening is opgesteld na uitvoering EU onderzoek onder de Europese burgers. “Hieruit kwam onder andere dat 92% van de Europeanen het belangrijk vinden dat hun e-mails en online berichten vertrouwelijk blijven. Door deze verordening op Europees niveau in te stellen worden alle bedrijven en consumenten in alle EU landen even goed beschermd.” Bron: Persbericht Europese Commissie.
Wat als mijn data op een server in de Verenigde staten staat?
Met deze ontwikkelingen op het gebied van e-privacy, kan ik mij voorstellen dat je vragen hebt als je data op een server in de Verenigde staten staat. Hiervoor is de EU-US Privacy Shield ontwikkeld. Deze Shield houdt in dat je een certificaat en strenge controle moet doorgaan voordat je de data op Amerikaanse servers mag opslaan. Er zijn ontzettend veel discussies te vinden op het internet over het gebruik van Mailchimp.
Deze e-mail marketing partij heeft alleen servers in Amerika. Veel bedrijven zijn in de veronderstelling dat door de wijziging van de wetgeving mei 2018 het gebruik van deze service niet meer legitiem is. Echter beschikt deze partij wel over het certificaat die toebehoort aan het EU-US Privacy Shield. In dit geval mag de data dus wel op de server staan. Wil je 100% zeker alle data veilig en met meer privacy opslaan, dan kan je wellicht beter kiezen voor een lokale partij die ook in de EU je data opslaat.
De belangrijkste wijzigingen in de Europese E-privacyverordening
Mooie ontwikkelingen die de privacy van internettend Nederland zullen waarborgen. Maar wat verandert er in de praktijk voor de online marketeers en online ontwikkelaars? Even alles kort op een rijtje voor je:
- Cookiewalls zijn in strijd met de verordening. De EU heeft aangegeven dat een volledige toegang tot de website essentieel is voor de internetgebruikers om (digitaal) te communiceren. Ook als je dus de cookies niet accepteert, moet je wel toegang krijgen tot de site.
- Aangepaste voorwaarden Google Analytics moet je accepteren binnen de EU. Wanneer je inlogt als beheerder binnen Google Analytics krijg je de mogelijkheid om onder accountinstellingen de nieuwe Amendement gegevensverwerking van de Servicevoorwaarden van Google Analytics te accepteren. Uiteraard moet je website ook over een privacyverklaring bevatten.
- Het is tegen de verordening om slecht werkende sites te serveren aan degenen die de cookies niet accepteren.
Wat is mijn volgende online stap? Hoe blijf ik binnen de regels?
Wanneer je een website hebt, doe je er verstandig aan om je eigen website opnieuw onder de loop te nemen voor mei 2018. Maak je gebruik van Google Analytics? Bekijk dan wat je moet wijzigen om gebruik te mogen maken van deze analytische diensten. Zorg dat je binnen de nieuwe EU regels je website beheert, zodat je hoge boetes voorkomt. Heb je hulp nodig in dit proces? Neem dan gratis en vrijblijvend contact met mij op. Ik kijk graag wat ik voor jou kan betekenen!