Google Ads wordt steeds meer geautomatiseerd. Hierbij komt de ‘macht’ steeds meer bij de automatisering te liggen. Jij als bedrijf of marketeer moet maar ‘vertrouwen’ op deze geautomatiseerde instellingen. Toch kan er veel misgaan met de inrichting van de campagnes én wat zijn mijn bevindingen m.b.t. de relatief nieuwe PMax Performance campagne in Google Ads? In mijn bevindingen neem ik je mee én ik geef je graag een paar tips waar je in kunt optimaliseren. Doe er je voordeel mee.
PMax campagne uitgetest
Vanaf de start van de lancering van dit nieuwe campagne type binnen Google Ads ben ik het voorzichtig gaan uittesten. Want full blown in een nieuwe campagne soort van Google stappen is nooit mijn tactiek geweest. Daarom ben ik eerst voor een e-commerce klant gaan testen met deze nieuwe campagne type. Mijn eerste voorzichtige stapjes waren reeds vrij snel succesvol. De combinatie van alle verschillende kanalen inclusief Google Shopping maakte de Pmax campagne al snel rendabel én sterker nog veel rendabeler dan veel andere campagnes. De kosten per conversie gingen omlaag en er kwamen meer conversies binnen. Een goede eerste indruk waar ik daarna verder op ben gaan testen.
Het belang van mooie afbeeldingen voor PMax campagne
Een onlosmakelijk onderdeel van het succes van de PMax campagne is dat je mooie afbeeldingen in de campagne moet gebruiken. Deze afbeeldingen worden namelijk gebruikt voor automatische video’s maar ook display campagnes. Kies hierbij mooie, duidelijke afbeeldingen die ook echt iets zeggen over je product of dienst om te zorgen voor een goede eerste indruk van je bedrijf.
Werken PMax campagnes ook voor lead generatie?
Je kon het al lezen, mijn eerste test was het ontdekken of de PMax campagne voor een ecommerce bedrijf rendabel was. Heel concreet konden we hier meten wat de omzet was die terug kwam van deze advertentiecampagnes. Maar hoe zit dit met een bedrijven die zich richten op het realiseren van zoveel mogelijk contacten en leads? Na een periode van testen kan ik met overtuiging de volgende conclusie trekken:
- Wanneer je B2C bedrijf zich richt op contactmomenten met de consumenten, dan is de PMax campagne een goede campagne om (voorzichtig) te testen. Zorg er wel voor dat je bij de audience targeting gaat uitzoeken welke doelgroep het beste converteert.
- Wanneer je een B2B bedrijf hebt, is deze type campagne in mijn ervaring niet succesvol. Je krijgt toch té veel consumenten op je website waardoor de kwaliteit van de conversies niet hoog genoeg is of dat de bezoekers snel van je website af zijn.
Risico – Verkeerde metingen zorgen voor verkeerd resultaat
Bij een PMax campagne draait het 100% om de conversies. Het gaat om het maximaliseren van de conversies. Toch is dit meteen één van de meest grote risico’s waar je veel geld kunt verliezen. Als je niet heel bekend bent in Google Ads kan je de conversiemetingen vergeten of verkeerd instellen. Hierdoor gaat het algoritme van Google zich richten op de verkeerde conversie.
Tip m.b.t. de metingen
Mijn klanten zullen het wellicht beamen, maar ik ben nogal een cijfermatige marketeer. Voor ik start met het inrichten van een Google Ads campagne en ik geld ga inzetten om mensen naar de website te krijgen wil ik graag de doelen meetbaar hebben. Is het je doel om omzet te halen? Dan vind ik het fijn dat we middels Enhanced Ecommerce de omzet inzichtelijk krijgen. Wil je graag leads binnenhalen via een contactformulier? Dan moet dit wel meetbaar zijn. Of krijg jij de meeste klanten die een WhatsApp sturen of een telefoontje plegen. Ook dit is mogelijk door te meten.
Google Tag Manager
Momenteel maak ik voornamelijk gebruik van Google Tag Manager voor het instellen van deze metingen, maar ik ben ook aan het uittesten in Matomo Tag Manager. Daarover in een latere blog meer. Via Google Tag Manager (of hoe ik het vaak noem GTM) kan ik deze metingen instellen en ook via AVG proof wegen laten doorsturen naar Google Ads.
Wegingen van conversies in Google Ads
Vervolgens kan ik op basis van waardeinstellingen de conversies uitlezen / koppelen voor de meest optimale inzet van Google PMax campagnes. Wat ik hiermee bedoel? Vrij simpel, ik zal je een voorbeeld geven:
- Jouw klanten converteren door een klik op een hyperlink telefoon of hyperlink e-mail, maar de meest waardevolle leads zijn klanten die en formulier invullen. Om een compleet beeld te krijgen van de conversies wil je alle 3 conversies graag koppelen aan je campagne. Echter heeft de hyperlink klik een lagere ‘waarde’ dan een formulier. Bij het instellen van de conversies kunnen we deze een lagere ranking geven. Zo telt hij wel mee, maar in het totaal plaatje voor de algoritmes zullen de formulieren conversies zwaarder meetellen.
Tip: Test verschillende Assets
Binnen één campagne kan je verschillende assets uittesten, dit is weer een nieuw begrip voor type advertentie gekoppeld aan doelgroep die je zelf instelt. Hierdoor kan je specifieke teksten en afbeeldingen met elkaar combineren en blijf je zelf meer in het beheer én de kwaliteit van je advertenties. Natuurlijk kan je ook een hoogover campagne inzetten over je hele bedrijf, maar het is heel onprofessioneel als je een afbeelding hebt van bijvoorbeeld een broek en de tekst is: De mooiste rokken van Nederland 😉 – Om maar een simpel voorbeeld te noemen. De consumenten zullen met dit soort campagnes je bedrijf minder serieus nemen. Goed om bewust van te zijn dat dit een risico is.
Richt de Audience group in met concurrentie
Binnen de audience group kan je zoekwoorden ingeven, maar ook bezoekers gelijk aan concurrerende websites. Super interessant, echter ook hierbij kan je niet klakkeloos er vanuit gaan dat de bezoekers van die websites ook jouw juiste doelgroep zijn. Het kan ook zorgen voor klikken die niet resulteren in een conversie. Dit is voornamelijk het geval wanneer je werkzaam bent in een branche waarin klanten heel trouw zijn. Natuurlijk werk je bij deze klanten wel aan de naamsbekendheid, maar vaak zie je dat deze klanten wel klikken, maar niet converteren. Of het voor jouw branche interessant is, dat kan je maar op één manier ontdekken. Test & evalueer.
Is de PMax campagne iets voor mij?
Tijd om een antwoord te geven op de vraag of de PMax campagne een vloek of een zegen is. Helaas kan ik niet vol overtuiging aangeven of het voor jou de beste keuze is. Het is afhankelijk van je type bedrijf. De doelgroep die je wilt bereiken, maar ook van de inrichting van de campagne. Het lijkt heel eenvoudig om de campagne in te richten… echter zitten er redelijk veel haken en ogen aan die het succes kunnen maken en breken. Daarbij adviseer ik klanten altijd om eerst voorzichtig te testen. Blijkt het succesvol te zijn kan je altijd meer geld investeren in deze campagne. Uiteindelijk blijft mijn motto voor online adverteren: Jij moet er geld aan verdienen.
Denk je na het lezen van deze blog. Goh ik zou graag ondersteuning willen met mijn Google Ads campagne? Neem gerust contact met mij op. Ik bespreek graag de mogelijkheden met je.