Mobiele telefoons worden steeds vaker first device voor veel mensen. Daarbij is het erg belangrijk dat je website geoptimaliseerd is voor mobiel en tablet. Vaak zijn websites wel responsive, maar zijn ze nog erg traag door de plaatjes en content op de pagina. Om je website sneller en beter geschikt te maken voor mobiele telefoon en tablet is het fenomeen AMP (accelerated mobile pages) uitgevonden. In deze blog leg ik je uit wat AMP (Accelerated Mobile Pages) zijn en hoe je dit kunt gebruiken om beter gevonden te worden op het internet.
Wat is AMP (Accelerated Mobile Pages)?
Voordat je effectief en efficiënt gebruik kunt maken van AMP, is het wellicht eerst handig dat je weet wat AMP is. Het AMP project werd eind 2015 al aangekondigd door Google. En nu is het AMP project is nu echt live en kan jij ook profiteren van betere zoekresultaten, als je gebruik gaat maken van AMP. AMP (Accelerated Mobile Pages) is een project van grote partijen zoals Google, Twitter en uitgevers en mediahuizen zoals BBC en The New York Times. Maar ook de advertentieplatformen zoals DoubleClick en Adsense werken mee aan de ontwikkeling van dit project.
Via een AMP kan je een versnelde pagina van je website weergeven. Eigenlijk een soort gewone HTML pagina die gestript is van allerlei factoren die de website kunnen vertragen. Zoals je weet is het erg belangrijk om een snelle website te hebben. Zeker nu is aangetoond dat de mensen een aandachtsspanne hebben van 8 seconden. Bijzonder, zeker als je weet dat een vis een aandachtsspanne van 9 seconden heeft. De consument besluit binnen 3 seconden of ze op je website blijven of niet. Zeker wanneer je een website hebt met statische content (geen interactieve website), is het gebruiken van AMP zeer effectief en efficiënt!
Hoe weet je of je een AMP pagina bekijkt of gewone pagina?
De zoekresultaten binnen Google worden weergegeven in een zogeheten SERP (Search Engine Result Page). Hierin wordt tegenwoordig een “bliksem” icoontje getoond met de tekst AMP. Wanneer je dit ziet weet je dat je een AMP pagina gaat bezoeken. Het bliksem icoontje ziet er ongeveer als volgt uit:
Je ziet deze resultaten alleen wanneer je op je smartphone zoekt. Ook moeten er natuurlijk AMP’s beschikbaar zijn. Een laatste reden voor het laten van een AMP pagina is dat je mobiele telefoon (op dat moment) een lage internetsnelheid heeft. Het kan dus zijn dat je de ene keer wel een AMP resultaat te zien krijgt, en de andere keer niet.
Javascript vertraagd de website
Wanneer je een website SEO laat checken (zeker als je een wordpress website hebt), is één van de opmerkingen die je vaak krijgt dat de Javascripts te veel of te zwaar zijn. Bij een AMP versie wordt dan ook geen gebruik gemaakt van Javascript (alleen een kleine Javascript library). Daarnaast worden AMP pagina’s gecached door Google. Foto’s of advertenties worden in eerste instantie niet geladen, maar worden pas geladen wanneer de kans groot is dat ze ook gezien worden.
De zoveelste ontwikkeling? Wat moet ik hiermee?
Wanneer het gaat om de ontwikkelingen voor websites, is het duidelijk dat deze zeer snel gaan. Tóch is deze AMP ontwikkeling een erg belangrijke ontwikkeling. Zeker als je nagaat dat Google mobile first erg belangrijk vindt. Als jouw website erg toegankelijk is voor mobiel, kom je sneller in de SERP (search engine result page). De AMP (Accelerated mobile Pages) maken het mogelijk om jouw website snel te laten op een smartphone of tablet.
Dat deze AMP techniek steeds belangrijker wordt, blijkt ook wel uit het feit dat Google Search Console ook een speciaal plekje heeft ingericht voor de informatie van AMP pagina’s.
Hoe implementeer ik AMP (accelerated mobile pages)?
Afhankelijk van je CMS kan je gaan overleggen met je website bouwer of je gebruik kunt maken van AMP. Voor CMS systemen zoals WordPress en Drupal zijn er modules / plugins beschikbaar die de content beschikbaar maken voor AMP. Heb je hierin hulp nodig of wil je weten of AMP iets voor jou is? Neem dan gratis en vrijblijvend contact met mij op voor een kennismakingsgesprek.