Online Marketing, het mooie vak waarin je met de juiste teksten goed vindbaar bent voor relevante doelgroepen. Want was is er nou mooier dan jouw product naar voren te schuiven bij iemand die hiernaar zoekt. Stel je voor je hebt een webshop voor zonwering en je wilt graag dat mensen bij jou gaan bestellen of een offerte gaan opvragen.
Hoe mooi is het dan dat jouw website naar voren komt als iemand gaat zoeken op bijvoorbeeld “Zonwering kopen voor slaapkamer”. Voordat je naar voren komt als relevante zoekopdracht, gaat er eerst veel voorbereidingstijd aan vooraf. En alles start met een goede keyword lijst.
ALLES BEGINT MET MINDMAPPING EN KEYWORD LISTINGS
Jij bent de specialist als het gaat om jouw dienst of jouw producten. Degene die jij gaat vragen om de online marketing van je bedrijf te doen zal er alles aan doen om jouw product beter te leren kennen. Hierdoor komt er een goed advies te kunnen geven. Het zeer belangrijk dat jij ook voor jezelf en voor de Online Marketeer een mindmap gaat maken met alle relevante onderwerpen over jouw dienst of product.
Als je bijvoorbeeld de zonwering als voorbeeld neemt. Het kan zijn dat je verschillende materialen hebt of juist verschillende veiligheidsniveaus. Door alles met een mindmap aan elkaar te verbinden krijg je een duidelijk beeld van jouw assortiment. En dan kan de Online Marketeer dus ook gemakkelijker een Keywordlist maken.
WAT IS EEN KEYWORD LIST?
Een Keyword lijst is een lijst met relevante woorden en zoektermen waarop jouw producten en diensten gevonden moeten worden. Het opstellen van een goede en degelijke keyword list duurt ongeveer 8 uur. Dit zorgt ervoor dat je een goede basis hebt voor de SEO (Search Engine Optimisation) en SEA (Search Engine Advertising) activiteiten.
EEN SHORT TALE KEYWORDLIST EN LONG TALE KEYWORDLIST
Als je je wat gaat verdiepen in de Keyword lijsten die je kunt maken heb je een onderscheid tussen een Short Tale Keywordlist en een Long Tale Keyword list. Het verschil is eigenlijk heel gemakkelijk te onthouden. Een kort zoekwoord in google (of welke zoekmachine dan ook) intoetst, krijg je een brede range aan passende zoekopdrachten. Wanneer je echter meer woorden aan je zoekopdracht gaat toevoegen, worden je zoekopdrachten relevanter. De zonwering als voorbeeld nemend zou je bijvoorbeeld uit kunnen komen op:
Short Tale Keyword: Zonnescherm
Long Tale Keyword: Verduisterend zonnescherm voor slaapkamer kopen
Voor de oriënterende fase in de Customer Journey is het belangrijk om je merk of dienst in de Short Tale Keyword lijsten naar voren te krijgen. Hiermee speel je je bedrijf al in de kijker van de consument.
RELEVANTIE VAN EEN KEYWORD LIST
Als je de complete Short Tale Keyword lijst en de Long Tale Keyword lijst af hebt, kan je de content van je website gaan schrijven. Zorg ervoor dat je relevantie informatie op je website gaat schrijven waar in ieder geval de termen van de short tale keyword lijst in naar voren komen. Probeer per pagina die je schrijft ongeveer 3 keer de zoekterm naar voren te laten komen. Wanneer je dit goed doet, zal de relevantie van je website groter worden en zullen klanten langer op de site blijven voor informatie.
Long tale keyword list
Met betrekking tot de Long Tale Keyword list in combinatie met de Short tale Keyword list kan je en mix maken voor de inzet van de SEA activiteiten. Zo kan het lonend zijn om de Long Tale Keyword “Verduisterend zonnescherm voor slaapkamer kopen”, met de daarvoor relevante pagina in een Google Ads campagne te zetten.
Je moet dan niet schrikken van de CPC prijzen, want hoe specifieker jouw zoektermen. Hoe hoger over het algemeen de CPC. Echter zal de CTR van deze Long Tale keywordlijsten hoger zijn en zal ook het conversiepercentage groter zijn. Hierdoor behaal je een optimale ROAS.
VERBETER JE KWALITEITSSCORE VAN JE SITE MET KEYWORD LISTING
Het voordeel van zeer goede content voor je site is dat je bij het inzetten van een Google Ads campagne de kwaliteitsscore van je site hoger is. Hierdoor zal je met een lagere bieding qua CPC kosten een hogere positie in de Google Ads kunnen bereiken.
Je Keyword lijst is nooit af
Een veelgemaakte fout van online marketeers is dat eens een keyword lijst gemaakt is, deze niet meer wordt geupdate. Toch is het belangrijk om ongeveer één keer per maand te kijken of er nog verbeteringen zijn door te voeren. Wellicht zijn er nieuwe ontwikkelingen binnen de diensten of producten van jouw bedrijf en moet je zoektermen gaan toevoegen. Of saneer je juist een aantal producten of diensten.
Natuurlijk kan het ook zijn dat je bijvoorbeeld een testemonial krijgt van een klant. Wat is er nou beter dan een klant die vertelt dat jouw schoonmaakmiddel ook uitermate geschikt is om roest van je banden te poetsen. Je kan dan overwegen om deze extra USP toe te voegen aan de Keyword listing.
Je hoeft en kunt het niet alleen
Het maken en onderhouden van goede keywordlijsten is een heel karwei. Besef je echter goed dat je die niet alleen hoeft te doen en ook niet alleen kunt doen. RUMR marketing helpt je graag met het opzetten van de keyword lijst voor jouw bedrijf. Neem dan contact met mij op.