Door de EDMA wetgeving zijn er veel websites die besloten hebben om te kiezen voor Cookiebot als banner. Echter sinds de implementatie van deze banner zijn er pieken in de Google Analytics 4 omgeving ontstaan. Dit komt door de maandelijkse crawl van de Cookiebot spiders. Deze controleren de gehele website met rare pieken in de gebruikersaantallen tot gevolg. Er is een oplossing via Google Tag Manager (als je hiermee werkt) waar ik je graag over bijpraat. Lees je mee?
Hoe ontstaan de pieken
De Cookiebot banner stuur via een aantal vaste IP Adressen spiders naar de website die een check doen voor wat betreft de implementatie en ook de geplaatste cookies. Deze IP adressen zorgen voor pings naar jouw website die door GA4 worden opgepikt als gebruikers. Maar dit zijn geen gebruikers en het zorgt voor gekke grafieken in GA4. Iets waar je als datagerichte marketeer niet blij van wordt.
Om welke cookiebot IP adressen gaat het?
Dit lijstje kan je waarschijnlijk ook wel zelf vinden op cookiebot. Ik zet ze toch graag even op een rijtje
- 13.74.44.241
- 23.100.63.22
- 34.107.102.47
- 34.111.104.227
- 34.111.239.10
- 34.141.10.24
- 34.149.178.113
- 34.159.86.126
- 34.159.168.195
- 34.159.247.222
- 35.198.78.207
- 35.198.137.6
- 35.198.160.49
- 35.246.143.2
- 35.246.191.14
- 40.91.211.73
- 40.118.23.197
- 52.232.29.198
IP Adressen aanmerken als intern verkeer
Het is niet de beste oplossing, maar er is een weg om Cookiebot uit te sluiten van je verkeer in GA4. Door de IP adressen toe te voegen aan de Interne traffic rule binnen GA4 kan je het verkeer typeren en uitsluiten van je rapportages. Let op, je moet in die geval twee keer een regel aanmaken omdat je maximaal 10 IP adressen aan de configuratie kan toevoegen. Je krijgt dus twee keer een regel om alle 19 IP adressen aan te merken als cookiebot. Daarna krijgt alle cookiebot de waarde cookiebot en kan je in een rapportage deze uitsluiten van weergave.
Maar wat als je Cookiebot verkeer überhaupt niet in je GA4 wilt?
De bovenstaande optie klinkt misschien logisch om een filter aan te brengen in de reeds verzamelde data. Echter heeft het mijn voorkeur om alle verkeer van User Agent Cookiebot niet op te nemen in mijn GA4 omgeving. Om dit te realiseren kan je een variabele toevoegen aan de Google Tag Manager omgeving waarbij je aangeeft dat de GA4 tag alleen mag afvuren indien de user agent is niet cookiebot.
Hoe maak je deze variabele aan?
Om dit te realiseren start je met het maken van een variabele die de user agent teruggeeft in de data layer.
- Ga naar Variabelen en klik op nieuw.
- Geef je variabele de naam User Agent
- Selecteer type: Custom Javascript
- Vul de volgende code in:
function () {return navigator.userAgent;}
GA4 tag afvuren op basis van alle pagina’s maar exclude User Agent Cookiebot
Wanneer je deze variabele hebt gemaakt kan je vervolgens een GA4 tag afvuren op basis van alle pagina’s met een uitzondering / exception. In dit geval maak je een trigger aan voor een page view waarbij je de zojuist aangemaakte variabele zet op contains “cookiebot”.
Dit ziet er dan als bovenstaand screenshot uit. Het enige dat jij dan nog moet doen is de tag publiceren en daarna volgen of je nog gekke pieken ziet. Bij mij was het dé oplossing om de cookiebot spiders uit te sluiten van Google Analytics 4.
Kwalitatieve meting basis van goede online marketing
Hopelijk heeft deze blog je geholpen met het vergroten van de kwaliteit van jouw websitetraffic in Google Analytics 4. Besef jezelf altijd dat een kwalitatieve meting de basis is van een goede online marketing inzet en strategie. Heb je hulp nodig met een strategisch online marketing plan of meetplan? Neem gerust contact met mij op!