Als je in een zeer leuke en dynamisch bedrijf werkt zal het verzamelen van content voor je bedrijf gemakkelijk zijn (althans met de juist inspiratie en content marketing strategie). Maar wat te denken van de niet zo dynamische bedrijven zoals verzekeringen en banken (maar nog veel meer bedrijven in een minder dynamische markt)? Hoe kunnen zij zorgen voor leuke en interessante content die interactief is en gericht is op conversatie? In deze blog kan geef ik je graag een aantal content marketing tips. Eigenlijk inspiratie bedrijven interessante content voor hun klanten kunnen creëren.
TIP 1 – BEGRIJP JE PUBLIEK
De eerste en meest belangrijke stap is het begrijpen van je publiek. Niet alleen moet je ze begrijpen, maar je moet ook je best doen om de taal te spreken. Je moet je publiek aanspreken op een persoonlijke manier, maar je moet ze bij voorkeur ook tot actie aanzetten. Een verzekeringspartij in Amerika die dit uitermate goed begrepen heeft was het bedrijf Ensurance.
Zij hebben voor en na de superbowl (is ongeveer 4.500.000 dollar goedkoper dan tijdens de SuperBowl) een televisiespot laten draaien waarin ze opriepen aan alle Amerikanen om mee te doen aan een wedstrijd. Het enige wat de kijkers hoefden te doen is alle tweets van het bedrijf Retweeten. Wat de deelnemers konden winnen? Onder 17 mensen werd in totaal $1 miljoen verloot.
Deze adverteerder was dus geen officiële adverteerder van de SuperBowl, toch wisten ze met hun hashtag #esurancesweepstakes de adverteerders van de SuperBowl 2016 te verslaan op het gebied van content sharing. Het doel van de campagne van deze partij? Naamsbekendheid genereren en met 2 miljoen Tweets kan je daar wel zeker van zijn. Verder lieten ze RealTime tweets zien dat de winnaars per FaceTime op de hoogte gebracht werden van de winst. Actueel, persoonlijk en uniek. Deze verzekeringsmaatschappij laat zien dat ze het publiek begrijpen. Niemand kijkt meer alleen naar televisie, 2nd screen activiteiten nemen steeds meer toe en daar speelde het bedrijf Ensurance slim op in.
TIP 2 – DIFFERENTIEER JE CONTENT
Kwaliteit en differentiatie van de content helpt om de waarde van je product of service in jouw vakgebied te verhogen. Genereer content dan ook niet te snel, neem je tijd hiervoor. Zorg dat jouw content er mooi uitziet, gemakkelijk te lezen is en ook nog eens geloofwaardig (bij voorkeur onderbouwd met betrouwbare bronnen). Wedstrijden is een manier om dit te doen, zoals Ensurance heeft gedaan.
Maar ook Infographics, testemonials, reviews, video content en persberichten zorgen dat je meer als expert wordt beschouwd. Zeker de Infographics die ook nog eens gemakkelijk deelbaar zijn met jouw logo erop. Door jezelf met deze unieke en geloofwaardige content te profileren, zal je sneller de autoriteit worden in de brein van de consument.
TIP 3 – START MET VIDEO CONTENT
Het kan je niet ontgaan zijn dat binnen social media kanalen en digitale media Video Content steeds belangrijker wordt. YouTube, Snapchat, Facebook, Periscope de consumenten bekijken steeds meer video en verlangen dit ook. Video wordt als gezien als persoonlijke entertainment. Het is alleen belangrijk dat je voor je Video content een plan gaat maken.
Zorg ervoor dat je een goede video campagne uitrolt die je verhaal verteld, hou je verhalen kort en betrek eventueel het publiek bij de video. Een partij uit Nederland die dit begin dit jaar leuk oppakte was Aegon die de “vergeten enveloppe” in een experiment verwerkte. Bekijk het experiment met de vergeten envelop op: https://watch.zentrick.com/6756IJ/.
TIP 4 – START MET ONDERZOEKEN EN DATA VERZAMELEN
Verreweg de meest interessante content voor een niet dynamisch bedrijf / service of product kan je halen uit onderzoeken en data analyses. Denk hierbij aan hoe de maatschappij staat tegenover beleggen etc. Je kan ongetwijfeld voor jouw bedrijf ook wel wat leuke onderzoeken verzinnen. Het houden van de onderzoeken is niet het goedkoopste, maar de output van een dergelijk goed kwalitatief onderzoek is dat je veel te vertellen hebt. Zowel door middel van Infographics en losse posts op de social media kanalen als met een persbericht naar de pers. Grote kans dan landelijke dagbladen jouw onderzoek meeneemt in de krant als een wetenswaardigheid. Dit vergroot op gemakkelijke manier de naamsbekendheid. Je Earned Media waarde gaat eenvoudig omhoog.
Met de data analyse ga je wat meer de diepte in op wat je huidige klanten willen, doen en wie het zijn. hierdoor kan je beter inspelen op de wensen en behoeften van diverse categorieën.
TIP 5 – LOS PROBLEMEN OP
Wie heeft het niet een keer geprobeerd om de Rubik’s Cube op te lossen? Je zult merken dat je veel Trial en Error hebt, maar dat je bij het oplossen een voldaan gevoel hebt. Dit geldt ook voor jou als digital marketeer in een “saaie” business / industrie. Niet alles wat je doet zal direct een succes worden, sterker nog het kan ook maar zo een negatief effect uitoefenen op je bedrijf. Het belangrijkste is dat je je niet verslagen voelt, maar dat je ervan leert en je problemen oplost. Vind nieuwe manieren om van de problemen kansen te maken. Maak een lijst met wat wel en wat niet werkt tijdens je proces. Vanuit deze lijst kan je nieuwe ideeën opdoen voor nieuwe content.
TIP 6 – LEER VAN ANDEREN
Wie zegt dat je alles alleen moet uitvinden. Kijk naar wat je concurrentie doet en leer hiervan. Uiteraard moet je niet de content gaan kopiëren, maar je kan wellicht wel iets opsteken van de Tone of Voice, de layout, copywriting etc. Wellicht is het handig om alle goed uitgevoerde content strategie voorbeelden van je concurrenten in de branche te verzamelen en vervolgens een Brainstorm sessie te houden met het hele bedrijf (en niet alleen Marketing, maar betrek iedereen), om deze innovatieve en goed uitgevoerde ideeën om te zetten tot nieuwe content marketing strategieën voor jouw bedrijf.
TIP 7 – ZOEK DE GRENZEN OP
Veel partijen houden hun content veilig. Maar hoe leuk is het om te lezen over hypotheken of verzekeringen? Wil jij het interessant maken voor je lezers? Dan is het wellicht een goed idee om de grenzen op te zoeken. Het aloude marketing gezegde: Sex Sells geldt hier ook in meer of mindere mate. Trek de saaie content uit het bestaande reeds 100x gelopen jasje en giet het in een onverwachte context. Dit verrast de lezer. In Amerika kan je bijvoorbeeld een verzekering afsluiten tegen Alien Ontvoering! Grappig en er wordt over gepraat… of het ook afgesloten wordt betwijfel ik, maar er wordt ongetwijfeld over je campagne en je bedrijf gepraat.
KIES SLIM UIT DE CONTENT MARKETING TIPS
Natuurlijk is het niet nodig om alle 7 content marketing tips gelijktijdig in te zetten, hierdoor zal je content toch onduidelijk worden. Toch kan een juiste mix van de bovenstaande manieren zorgen dat je leuke, unieke en persoonlijke content kunt creëren voor ‘saaie’ branches/bedrijven. Verwacht niet dat je direct een zeer goede campagne opzet. Het mooie van Marketeer zijn is dat je kunt groeien met je content strategie door middel van Trial en Error. Wees niet bang – Start en je zult merken… The Sky is The Limit! Hulp nodig met je content marketing? Neem dan zeker contact met mij op!