Zoals eerder aangegeven ben ik op 23 januari naar de Webwinkel Vakdagen 2019 in Utrecht geweest. Naast de Keynote van Google, heb ik hier ook de keynote van Zalando, Disney en Rumag bijgewoond. In deze blog een samenvatting van de keynote van Zalando om jullie op de hoogte te brengen van hun denkwijze over Internet Of Things en Online kansen.
Zalando – Missie om de strijd tussen fysiek en online te stoppen
Kenneth Melchior van Zalando kwam op het podium met een strijdlustige missie. Namelijk duidelijk maken aan de wereld dat Fysiek en Online geen tegenstrijdige dingen zijn. Het gaat om commercie en de klant moet de keuze hebben via welk kanaal ze willen kopen. Daarbij kunnen de twee kanalen elkaar juist enorm aanvullen. In een iets wat commerciële en flinterdunne presentatie van Kenneth vertelde hij over de connective retail module die Zalando is gestart. Ik zal je proberen uit te leggen wat het is en waarom ik denk dat de presentatie beter had gekund.
Kleine ondernemers het magazijn van Zalando
Kenneth wilde graag vertellen over het project genaamd Connective Retail. Hierbij wil hij kleine ondernemers aansluiten op het portaal van Zalando. Mensen die op Zalando Shoppen zien vervolgens alle producten en jouw voorraad wordt ook getoond. Het idee is dat Zalando bij een bestelling uit bijv. Utrecht gaat kijken of het betreffende product ook voorradig is bij een winkel in de buurt. Hierdoor hoeft een product niet uit Duitsland verzonden te worden, wordt het milieu minder belast en heeft de klant sneller zijn of haar product. Een mooi concept waarbij Zalando slim gebruik maakt van de duizenden magazijnen van de fysieke winkels en marges wegsnoept bij deze winkels, maar hen wel een groot platform biedt met kansen op meer omzet.
Hoe Zalando de kleine ondernemers benut/uitbuit
Op zich een mooi idee van Zalando om het milieu te sparen en de samenwerking met kleine ondernemers aan gaat. Natuurlijk weet ik niet wat de exacte marges zijn die de winkeliers moeten afdragen, maar het is mij wel duidelijk dat vooral Zalando met dit concept kan winnen. Ze hebben minder risico qua inkoop. Ze hoeven minder mensen in het magazijn te hebben om de orders te verzamelen. En hoe zit dat met de verzendkosten? Voor wie zijn die?
Natuurlijk is het voor kleine ondernemers een kans om 25 miljoen klanten te bereiken die Zalando heeft. Maar wie zegt dat jij de order krijgt en niet de andere winkelier bij jou om de hoek die ook aangesloten is. Kenneth reageerde tijdens het vragenuur hierop met de opmerking dat ze kijken naar wie de beste kwaliteit biedt. Natuurlijk zal dit een pijler zijn, maar gaan ze ook niet de winkeliers uitbuiten en hogere marges vragen om maar orders door te schieten. Interessant concept en zeker veel potentie, maar als kleine winkelier zou ik hier niet zomaar op aansluiten.
Ga goed voorbereid een keuze maken of Zalando jouw verkoopkanaal wordt
Zeker wanneer je nog niet veel kennis hebt van een webshop en alles wat erbij komt kijken kan ik de winkeliers aanraden om met een Online Marketing Specialist in gesprek te gaan om de kansen voor jouw winkel te ontdekken. Of Zalando hierbij het juiste pad is? Dat is per winkel verschillend, maar ga wel overwogen in contact of kies een ander pad, want hoe mooi het ook lijkt, ik denk dat er maar één winnaar gaat zijn bij dit concept en dat is Zalando.
Diepgang van de presentatie ontbrak
Het is natuurlijk prachtig als een CEO van een groot bedrijf als Zalando op het podium komt. Die man heeft een behoorlijk imperium opgebouwd. En je wilt als bezoeker van de webwinkel vakdagen 2019 natuurlijk graag geïnspireerd worden door zo’n vooruitziende man. Des te groter de teleurstelling als het blijkt dat het een verkoopverhaal is van een nieuw project van Zalando. De onderliggende boodschap van de strijd tussen fysiek en online had in mijn optiek meer centraal mogen liggen. Bewijs aan de hand van data en onderzoek dat er een goede integratie mogelijk is. Maar belangrijk dat je hierbij niet jouw nieuwe project verkoopt.
Ik liep dan ook de zaal uit met het gevoel dat ik naar een promotiepraatje had geluisterd. Juist weinig geïnspireerd, terwijl ik dat verwacht bij een keynote. Ik had graag gehoord hoe de online kansen benut kunnen worden. Hoe Zalando gegroeid is en uit de negatieve marges is gekomen. Maar ook hoe IOT kan helpen in de strijd om klanten.
Hoe loopt de ‘strijd’ af tussen fysiek en online?
Graag werp ik ook mijn eigen blik over de ‘strijd’ tussen fysiek en online. Mensen komen bij de kleine winkeliers voor persoonlijk contact en ook voor optimale service. Dat is iets dat je met online nooit goed kunt evenaren. Toch zie ik wel dat de strijd niet nodig is tussen online en offline. Want je kan natuurlijk als winkelier gemakkelijk een online bestel portaal maken met producten die je in de winkel kunt bestellen. Ook kan je het mogelijk maken om in de winkel bijvoorbeeld een maat L van een blouse te passen en deze in de winkel via een bestelzuil te bestellen in bijvoorbeeld Zwart. Zeker wanneer de winkelier een koppeling kan maken met de groothandel, verklein je de kansen van verkeerde voorraad inkoop en zal de winkel meer als showroom / paskamer fungeren.
Waar ik namelijk zelf vaak tegenaan loop in de winkel is dat ik bijvoorbeeld wel een mooie trui zie, maar net niet in de kleur die ik zoek. Vervolgens zoek ik online verder. Hoe prachtig is het als het geen strijd zou zijn en de winkelier in de winkel mij de gewenste trui zou kunnen verkopen. Juist de naadloze integratie maakt een eind aan de strijd. Er is technisch al zoveel mogelijk. Ik ben ervan overtuigd dat de juiste inzet van IOT (internet of things) het mogelijk moet maken om Fysiek en Online aan elkaar te verbinden voor meer succes.
Lijkt het jou interessant om eens te sparren over de mogelijkheden van online marketing voor jou onderneming? Waar groeikansen liggen en wat jij kunt doen om je klanten nóg beter te helpen? Schroom niet en neem contact met mij op! Ik brainstorm graag met jou over de mogelijkheden en kijk hoe wij samen deze innovatieve ideeën werkelijkheid kunnen laten worden!