Wanneer je een website of webshop hebt, en je graag bezoekers en potentiële klanten wilt trekken, kan het inzetten van een Google Ads Campagne zeer effectief zijn. Wellicht heb je al een Google Ads campagne ingericht. Maar heb je het gevoel dat je je geld in een bodemloze put stopt. In deze blog geef ik je graag een paar tips hoe je kunt voorkomen dat je je geld verspilt met een Google Ads campagne.
Google Ads verkeerd inzetten gaat je geld kosten
Google maak het voor iedereen zeer eenvoudig om een Ads account in te richten. Echter kan je met de verkeerde inrichting en opzet van je campagnes je gehele marketing budget snel kwijt. Gelukkig kan je met een paar handige tips uitzoeken welke zoekwoorden je geld opleveren en welke zoekwoorden je geld kosten, als je tenminste weet wat je aan het doen bent. Om het overzichtelijk te houden heb ik een 4-stappen proces gemaakt die je kan helpen in het optimaliseren van je Ads campagne.
Stap 1 – Zet SMART doelstellingen vast en zorg dat je deze kan volgen
Met alle verschillende mogelijkheden om Google Analytics en Google Ads aan elkaar te koppelen kan je gemakkelijk doelen inrichten en deze volgen. Is jouw doel om een aantal downloads te bewerkstelligen, dan is niets zo frustrerend als je niet kan volgen of deze via de Google Ads campagne of vanuit social media zijn gekomen. Door de doelen in te richten in Google Ads kan je gemakkelijk de conversiepaden volgen en ook eventuele trechterweergaven waar je klanten afhaken. Dit geeft je allemaal waardevolle inzicht in hoe je (betaalde) campagnes presteren. Heb je dit dus nog niet ingericht? Zorg dan dat je dit gaat inrichten.
Stap 2 – Analyseer de juiste data van je Ads campagne
Zowel Google Ads als Google Analytics beschikken over massa’s aan data. Als je niet weet wat je doelstellingen zijn en wat je wilt zien kan je met gemak een jaar struinen door de data. Maar wat betekenen de gegevens die je ziet? Daarom even een kort overzicht van een aantal afkortingen. Afhankelijk van het feit of je Ads account in het Nederlands of in het Engels is, kan je verschillende termen zien.
Vertoningen – Aantal keer dat jouw advertentie in een zoekopdracht is getoond
Kikken – Het aantal keer dat er op jouw advertentie is geklikt
CTR – Dit is de afkorting van Click Through Rate – of tewel klikratio. Dus hoeveel % van de totale vertoningen heeft geklikt op de advertentie.
Gem. CPC – Dit staat voor de gemiddelde kosten per klik (Cost Per Click), dit is het bedrag dat je dus betaalt voor een klik op een advertentie.
Gem. Positie – Je wilt het liefste op de eerste drie posities terechtkomen.
Conversies – Als je Google Analytics en Google Ads aan elkaar gekoppeld hebt, dan kan je ook de conversies volgen. Ik volg voor mijn klanten altijd de Attributiemodel tijdsverval om te kunnen zien hoeveel effect mijn Google Ads campagne heeft op de conversies.
Als je weet hoe je ervoor staat, wat je wel en niet goed doet en welk van je campagnes het minste scoort kan je kijken naar de optimalisatie van je campagnes voor meer omzet.
Stap 3 – Analyseer de advertenties en zoekwoorden
Binnen Google Ads kan je per campagne zien op welke zoekwoorden jouw advertentie is getoond. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je een zoekwoord verkeerd hebt ingegeven waardoor je bijvoorbeeld Amsterdam in je campagne hebt staan voor je schoenenzaak. Dit is een heel breed zoekwoord die niet direct verband houdt met jouw diensten. Er zijn immers ook veel toeristen die op Amsterdam zoeken en die zoeken niet per se jouw schoenenzaak. Door in je zoekwoorden te bekijken op welke zoekwoorden jij klikken ontvangt, kan je ook achterhalen of dit relevante zoekwoorden zijn voor de diensten die je aanbiedt. Kom je zoekwoorden tegen die niet aansluiten bij jouw diensten? Dan kan je deze laten toevoegen aan je uitsluitwoorden in je campagne.
Een andere optimalisatie is het maken van A/B advertenties. Je kan binnen een Ads campagne meerdere advertenties maken. Voor mijn klanten maak ik vaak twee soortgelijke advertentie teksten waarbij ik minimale verschillen in de advertentie verwerk. Vervolgens ga ik deze twee advertenties volgen en analyseren. De minst scorende campagne onderbreek ik en vervolgens ga ik de best scorende advertentie iets herschrijven. Dit kost je redelijk veel tijd, maar zal je ook veel geld gaan opleveren. Je komt namelijk in een positieve spiraal terecht.
Stap 4 – Monitor, stuur bij, evalueer en optimaliseer
Google Ads beheren is iets wat je niet eenmalig doet. Het stop niet bij het opzetten van een Ads campagne. Het is belangrijk om tussendoor ook je campagne te monitoren. Zie je bijvoorbeeld dat er een campagne draait voor een paar schoenen die tijdelijk uitverkocht is? Dan moet je deze zeker tijdelijk even onderbreken. Ook is het verstandig om continu te evalueren. Hoe draaien je campagnes. Is er een stijgende of dalende trend gaande. Hiervoor kan je gebruik maken van KPI’s die je handvatten geven voor het bijsturen van een campagne. Het allerbelangrijkste is dat je je doelstellingen gaat realiseren die je in stap 1 hebt opgesteld.
Schakel hulp in als je onvoldoende tijd of kennis hebt
Het kan zijn dat je onvoldoende tijd hebt of onvoldoende kennis. Het kan ook simpelweg zo zijn dat jouw interesse niet ligt op het gebied van Online Marketing of Ads. In dit geval adviseer ik je externe hulp in te schakelen. Zo voorkom je dat jij je geld in een bodemloze put stopt. Als Google Analytics en Google Ads Expert help ik je graag op weg met het behalen van jouw doelstellingen. Neem gratis en vrijblijvend contact met mij op en ik kijk graag samen met jou wat ik voor je kan betekenen.