Online Marketing is een snel veranderend vakgebied. Een vakgebied waar de laatste jaren een behoorlijke wildgroei aan bedrijven ontstaan. Juist om die wildgroei in te dammen is NIMA (Nederlands Instituut voor Marketing) gestart met een certificering en titels. Die certificering krijg je niet zomaar. Je dient aan een aantal strenge voorwaarden te voldoen en daarbij worden een aantal referenten gecontroleerd of jouw kennis inderdaad overeenstemt met hetgeen jij claimt. In deze blog leg ik je uit wat deze certificering inhoudt en waarom ik ervoor heb gekozen mijzelf te certificeren als SDP en SMP.
Wat betekent SMP?
SMP staat voor Senior Marketing Professional. Wanneer je een afgeronde opleiding op NIMA B of HBO Commerciële Economie hebt én je hebt minimaal 5 jaar werkervaring op het gebied van marketing kan je in aanmerking komen voor deze titel. Hierbij is het van belang dat je hebt laten zien dat je de theoretische kennis hebt ingezet in de praktijk. Dit wordt gecontroleerd aan de hand van de referenten die je opgeeft. Meer informatie over SMP vind je op de site van NIMA.
Wat betekent SDP?
SDP staat voor Senior Digital Professional. Deze nieuwe titel is speciaal in het leven geroepen voor de snel veranderende wereld van online marketing. Hierbij is een breed scala aan online marketeers ontstaan die wellicht geen gedegen achtergrond hebben in de marketing of online marketing. Juist om jezelf als digitale marketeer te onderscheiden is de SDP titel. Wanneer je deze titel mag voeren heb je vaardigheden bewezen op het gebied van social media, Search Engine Marketing, Google Analytics, Content Marketing, E-Mail Marketing, Mobiel, Strategie en planning, Social Selling, Pay-Per-Click Marketing en / of Videomarketing. Er zijn nog meer vereisten, maar die kan je rustig nalezen op de site van NIMA.
PE-punten
Wanneer je eenmaal gecertificeerd bent is het belangrijk dat je bijblijft in je vakgebied. Binnen andere vakgebieden zoals juridisch was er al een Permanente Educatie waardering gekoppeld aan cursussen. Met de SMP en SDP titels is dit ook in het leven geroepen voor marketeers. Ieder jaar moet je minimaal 30 PE punten halen om aan te tonen dat je bijblijft binnen je vakgebied.
Waarom ik kies voor deze NIMA certificering
Online marketing verandert zo snel. Wanneer ik vandaag namelijk een blog schrijf is het morgen wellicht alweer achterhaald. Daarom besteed ik momenteel al veel aan het studeren van nieuwe onderwerpen en het volgen van cursussen. Om mijzelf nog een extra stok achter de deur te geven heb ik besloten om mijzelf ook te laten certificeren. Maar het gaat mij niet alleen om die stok achter de deur, want leren doe ik hoe dan ook.
Een aantal van mijn klanten gaf in een eerste contact met mij aan dat ze slechte ervaringen hebben met Online Marketing Freelancers. Dat het hen veel geld heeft gekost en dat het hen niets heeft opgeleverd. Dat is jammer omdat online marketing zo krachtig kan zijn voor kleine en grote bedrijven. Mits je het maar juist inzet. Met de SDP en SMP certificering wil ik aan mijn klanten laten zien dat ik blijf leren. Dat mijn kennis blijft groeien en daarmee mijn waarde voor hun stijgt. Dat ik het niet heb over online kennis gelezen en geleerd vanuit een blogje. Nee deze kennis is gestaafd aan harde eisen gesteld vanuit de NIMA. Maar ook ervaring met het uitvoeren van taken op het gebied van digitale marketing. Dit maakt mij als gecertificeerd freelance online marketing specialist extra interessant voor bedrijven die kiezen voor kwaliteit.
Waarom dit certificaat nóg meer waarde gaat krijgen in de toekomst
Deze twee certificering vormen zijn vrij nieuw voor marketeers. Echter kan je met een computer en wat blogs op het internet al snel een online marketing bureau starten. Ik zie om mij heen dat dit ook steeds vaker gebeurt. Natuurlijk kan je ook al doende leren en is het niet zo dat niet gecertificeerde personen geen kennis hebben. Wat ik echter wel verwacht is dat de komende jaren er een kwaliteitsslag gaat komen binnen alle online marketeers. Dat je als online marketeer moet kunnen aantonen dat je ook echt de kennis en ervaring hebt.
Binnen een aantal vakgebieden zoals het accountancy vakgebied is het al jaren een vereiste dat je voldoet aan de vakbekwaamheidseisen. Sterker nog binnen dit vakgebied is het verplicht om je te richten op Permanente Educatie. Momenteel zijn de PE punten nog niet verplicht voor marketeers en de certificering is een keuze. Echter kan ik mij voorstellen dat dit ook in de toekomst verplicht gaat worden voor Marketeers om het mooie marketing vak te beschermen. Je hebt als (online) marketeer namelijk veel te maken met bedrijfsgevoelige informatie en dat wordt steeds meer in de digitale wereld. We zullen zien of dit in de toekomst ook zo is, maar het zal mij niets verbazen.
Hulp nodig met jouw online marketing?
Hopelijk heb ik je middels deze blog uit kunnen leggen waarom ik mijzelf heb laten certificeren als SDP en SMP. Heb jij hulp nodig met jouw (online) marketing? Strategisch of inhoudelijk advies en ondersteuning voor jouw bedrijf? Neem dan gratis en vrijblijvend contact met mij op. Aan de hand van jouw voorkennis en vraagstuk bekijk ik welke ondersteuning of advies jij nodig hebt. Uiteindelijk is het mijn doel om jouw bedrijfsdoelen te halen waarbij ik graag mijn kennis als SDP-er en SMP-er met jou deel. Want samen sta je tenslotte sterker!