In mijn eerdere blog over lokale ranking-factoren die je SEO positief beïnvloeden heb ik het belang van reviews aangeduid. Op deze blog kreeg ik een aantal vragen binnen die ik graag wil beantwoorden, namelijk hoe kom je aan reviews en kan je dit ook automatiseren? In deze nieuwe blog leg ik uit wat Google Mijn Bedrijf is, wat je hiermee kunt en hoe je reviews kunt verzamelen voor je Google Mijn Bedrijf.
Wat is Google mijn bedrijf? En wat kan dit voor jouw bedrijf betekenen
Google Mijn Bedrijf is een soort van gele pagina’s achterin een telefoonboek. Als bedrijf kan je door middel van het aanmelden voor Google Mijn Bedrijf laten zien op o.a. Google Maps en Google Search. Jij bepaalt zelf wat je wilt laten zien. Je kunt foto’s toevoegen, openingstijden, contactgegevens, adres etc. Om je bedrijf te verifiëren zal je een unieke code moeten gebruiken die naar jouw huisadres toegestuurd wordt. Het opstart proces werkt zeer eenvoudig en Google begeleidt je door de stappen heen. Dus heb je nog geen Google Mijn Bedrijf vermelding? Dan heb je nu reden om deze nu aan te gaan maken!
Google Posts – Gratis reclame
Binnen je Google mijn bedrijf kan je Google Posts aanmaken. Hierin kan je linken naar een blog, maar ook naar een tijdelijke actie van je winkel of bedrijf. Deze post wordt dan extra uitgelicht gedurende een bepaalde periode. Maak hier zeker gebruik van want hoe meer jij jouw zichtbaarheid vergroot, hoe meer conversies er online zullen volgen.
Reviews – belangrijk voor je SEO en je potentiële klanten
Het belangrijkste verschil tussen de traditionele klantreis en de online of ook wel digitale klantreis, is de stap waarin je (potentiële) klanten gaan vergelijken. In deze stap kijken ze naar een aantal punten. Één van de belangrijkste graadmeters zijn ook wel de reviews van je bedrijf. Als potentiële klant wil je natuurlijk heel graag weten hoe de samenwerking met een ander bedrijf bevalt, hoe de diensten worden beoordeelt en ook hoe de levering van bijv. een webshop is. Toch zijn er nog maar weinig bedrijven die een review hebben en dat komt veelal door onwetendheid.
Externe reviewsites
Natuurlijk is de Google review niet de enige manier om reviews te verzamelen. Voor het hotelwezen kan je bijvoorbeeld gebruik maken van TrustYou en voor webshops / diensten kan je een E-komi samenwerking / keurmerk aanvragen. Deze onafhankelijke review partij kan de beoordelingen integreren in de Adwords en Shopping advertenties. Zeker wanneer je afhankelijk bent van lokaal verkeer voor bijvoorbeeld jouw winkel of jouw restaurant dan is het heel belangrijk om deze reviews van zowel Google als de externe sites te verzamelen. Deze worden namelijk ook weergegeven in de Google Maps.
Op basis van de bovenstaande review zou ik eerder gaan eten bij MINOYU dan bij Pizzeria Michael. Restaurant De Beren in Zwolle heeft nog een flinke stap te maken aangezien zij maar 3,5 ster krijgen. En wees nou eerlijk, zo kijken wij toch allemaal naar beoordelingen?
Google Reviews wanneer worden ze getoond?
Het kan zijn dat je wel 2 reviews hebt, maar dat ze niet altijd getoond worden. Dit komt doordat je vijf of meer reviews nodig hebt om je sterren getoond te krijgen in de lokale zoekresultaten. Het is dus zaak om veel positieve reacties van je klanten te verzamelen. Want hoe meer reviews hoe onafhankelijker het beeld dat gecreëerd wordt. Google is er namelijk alles aan gelegen om kwalitatieve resultaten te laten zien.
Hoe ontvang je Google Reviews?
Het meest lastige onderdeel van het aanvragen van de reviews is dat je tegenwoordig niet meer een directe link kunt sturen naar je klanten met de vraag of zij een review willen schrijven. En om nou een mail te sturen met een 100 stappenplan, dat werkt ook niet bevorderlijk. Gelukkig is er een omweg waarmee je alsnog een link kunt creëren naar jouw review pagina.
- Ga naar de API voor Google Places
- Zoek naar je bedrijfsnaam
- Klik op het resultaat voor jouw eigen bedrijf
- Kopieer de ‘Place ID’ die onder jouw bedrijfsnaam staat
- Plaats de Place ID achter deze URL: https://search.google.com/local/writereview?placeid=
- Tot slot geef jij de url die je gemaakt hebt door aan je klanten met de vraag of ze een review willen schrijven.
In mijn geval ziet de url er als volgt uit: https://search.google.com/local/writereview?placeid=ChIJnx1_vojYx0cR-Qc5n1OsIk8
Wanneer een klant op de link klikt dan krijgt hij / zij direct een review blok naar voren. Hierin kan een aantal sterren en een comment gegeven worden. Zo’n Blok ziet er als volgt uit:
Hoe motiveer je je klanten een review te geven?
Natuurlijk gaat het plat sturen van een link niet veel reviews opleveren. Leg daarom uit wat je van je klanten verwacht en heel belangrijk hoe lang het geven van een review duurt. Helaas zijn er maar wat veel in omloop die zeggen dat ze binnen 5 minuten klaar zijn, maar waar je na 10 minuten nog aan het klikken bent. Het invullen van deze review op google duurt ongeveer 1 minuut. Wanneer je klant zelfs alleen de sterren aangeeft, dan kan hij/zij binnen 10 seconden klaar zijn. Communiceer dat ook in je aanvraag. Vraag 1 minuut van de kostbare tijd en vraag bijvoorbeeld “Vertel anderen hoe je mijn diensten ervaren hebt”. Hierdoor maak je het de reviewende partij gemakkelijker op de link te klikken.
Heb je wat aan mijn blog gehad?
Hopelijk heb ik je door middel van deze blog geholpen met de eerste stappen om je Google Mijn Bedrijf op te zetten en te starten met het vergaren van Reviews. Wanneer je vaker mijn blog leest en je wat aan de informatie hebt, mag ik je dan vragen om een recensie in te vullen via deze link: https://search.google.com/local/writereview?placeid=ChIJnx1_vojYx0cR-Qc5n1OsIk8? Indien je graag wilt starten, maar je er de tijd / kennis niet voor hebt, dan help ik je graag verder. Neem in dit geval contact met mij op, dan kijk ik graag wat ik voor je kan betekenen. Bedankt voor het lezen van deze blog en tot de volgende blog!