Hoe kom je op nummer 1 in Google?

Als Online Marketing specialist krijg je geregeld vragen over zoekmachines. Het doel van veel mensen is dat ze namelijk op nummer 1 willen komen in Google! Een bijzondere vraag die extra informatie behoeft, want wanneer ben je nummer 1 in google? Wat zijn je doelen? En kunnen gegevens die je zelf ziet bedriegen? In deze blog leg ik je graag uit wat erbij komt kijken om op de nummer 1 positie te komen in google?

WANNEER BEN JE NUMMER 1 IN GOOGLE?

De nummer 1 positie in Google is een enorm gewilde positie. Maar als mij gevraagd wordt te achterhalen welke positie een bedrijf heeft verworven binnen zoekmachines, kan ik dit niet achterhalen. Waarom niet? Het heeft met een aantal factoren te maken.

Factor 1 – Met welk zoekwoord wil je op nummer 1 komen?

Het is vrij lastig om te bepalen of je op nummer 1 in Google bent. Dit heeft te maken met de achterliggende informatie, want met welke zoekterm wil je op de eerste positie komen? Vaak lukt het bedrijven wel om met hun eigen bedrijfsnaam op nummer 1 in Google te komen. Maar het is lastiger om met meer algemene zoektermen op nummer 1 in google te komen.

Toch is dit vaak hetgeen bedrijven graag willen. Ze willen namelijk nieuwe klanten aantrekken die bijvoorbeeld zoeken naar online marketing zwolle. Maar dan ben ik in dit geval niet de enige die hier graag op nummer 1 wil komen. Hierbij krijg je in dit geval te maken met concurrentie, waardoor de nummer 1 positie ineens een stuk dynamischer wordt. Wanneer iemand mij vraagt of zij op nummer 1 in google staan, kan ik hier niet ja of nee op antwoorden.

Factor 2 – Hoe relevant is je link en hoe snel is de link?

Hoe Google bepaald wie op de eerste positie komt weet niemand. Naar het wel wel bewezen dat het algoritme de Click Trough Rate en Bounce percentage van links meeneemt in het proces. Sta jij dus een poosje op de eerste positie in Google en wordt er niet op geklikt? Of wordt er wel geklikt, maar laad je pagina te langzaam waardoor de bezoeker weer wegklikt? Dan kan je van de nummer 1 positie gestoten worden.

Factor 3 – Keyword density

Één van de belangrijkste factoren die bepalen of je op de eerste positie in google komt is de keyword density van je website. Je moet er dus voor zorgen dat je in een bepaald percentage van je tekst je gewenste zoekwoorden integreert. De spiders van zoekmachines crawlen door je website heen en kunnen hierdoor je website indexeren.

Factor 4 – Header gebruik

Het is eigenlijk vrij logisch, maar header gebruik is ook erg belangrijk in je gevecht op een nummer 1 positie in google. Headers geven de spiders van zoekmachines duidelijk aan wat er belangrijk is op de website en wat ondergeschikt belang is. Vergelijk het met een word document. Wanneer je een dynamische inhoudsopgave wilt laten genereren door Word moet je goed gebruik maken van de Kopteksten. Dit werkt hetzelfde op websites. Koptekst of Header 1 is het belangrijkste etc. Maak hierbij niet de fout dat je alleen maar Header 1 teksten maakt, want hierdoor kunnen zoekmachines alsnog geen onderscheid maken in wat belangrijk is.

HOE KAN JE ZIEN WELKE POSITIE JE HEBT?

Veel mensen gaan zichzelf googlen om achter hun positie te komen. Echter is dit geen reële weergave van de werkelijkheid. Bij de reguliere zoekmachines neemt de zoekmachine ook je eerder bezochte pagina’s mee in de vertoningen. Ben je dus veel op je eigen website, dan sta je automatisch hoger in de zoekmachine. Uiteraard kan je via de Incognito browser achterhalen op welke positie je staat, maar ook hierbij weet je niet hoe de andere klanten je zien. Zeker omdat veel mensen niet incognito browsen, wil je graag weten hoe je gemiddeld scoort op de zoekwoorden. Hiervoor kan je gebruik maken van Google Search Console. Wanneer je hier een account in aanmaakt kan je zien via welke zoektermen de bezoekers op je website komen en op welke gemiddelde positie jouw bedrijf staat.

KOPPELEN GOOGLE SEARCH CONSOLE AAN GOOGLE ANALYTICS

Een account in Google Search Console is eigenlijk een must voor iedereen met een website, want je kunt er meer mee dan alleen de zoekwoorden achterhalen, maar daarover in een lagere blog meer informatie. Wanneer het gaat om de zoekwoorden is mijn belangrijkste tip dat je de Google Search Console kunt koppelen aan je Google Analytics account. Hierdoor kan je in Google Analytics > Acquisitie > Search Console alle relevante data inladen in je data omgeving. Zo hoef je niet op twee aparte tools in te loggen om een volledig beeld van jouw zichtbaarheid te krijgen.

WIL JIJ WETEN WAAR JE STAAT?

Hopelijk heb ik je middels deze blog meer inzicht gegeven in het verkrijgen van een nummer 1 positie in Google en weet je dat er dus meer bij komt kijken dan alleen een nummer 1 positie. Mocht je graag willen weten waar jij staat met je website? Dan help ik je graag met een SEO advies. Neem gerust contact met mij op!